Citat:
Ursprungligen postat av
tongzhi
Som du ser har jag rättat mitt inlägg då jag till skillnad från dig är kapabel att både veta och korrigera när jag har fel. Du å andra sidan är ett klassiskt klappmongo som är totalt oförmögen till detta. Att du inte klarar av att läsa och förstå varken enkla inlägg med få ord eller olika aktörers befogenheter, trots att du får citat och referenser till var du finner informationen, och istället fortsätter killgissa med gylfen gör att jag ger upp utbildningsinsatsen.
Övriga läsare hoppas jag förstår elmarknadens fundamentala uppdelning i roller och ansvar mellan producenter och nätägare, där nätägare har ansvar för att det finns kapacitet och balans i elnäten (och således kan påverka kapacitetsbrist) medan producenternas roll är elproduktion (och således kan påverka effekt- och energibrist).
Det är inte jag leker elexpert utan grundläggande elkunskaper. När du har en kapacitetsbrist (vilket inte är SVKs fel) så får du effektbrist. Du säger att Sydsverige inte har effektbrist. Helt fel.
När en person säger att vi har effektbrist eller elbrist i södra Sverige så är det fullt korrekt uttryckt. Det är precis vad vi har. Elbrist är ett väldigt lämpligt ordval i dessa sammanhang. Då vet alla vad man pratar om.
Det är helt fel att tro att effektbristen i Malmö är SVKs fel, SVK är bara ett affärsverk, och deras verksamhet regleras av högre instanser (regeringen, myndigheter).
Felet är helt och håller regeringen Persson som beslutade att lägga ned Barsebäck. Detta är orsaken till att Malmö har effektbrist idag. Sydvästlänken kommer att förse Malmöområdet med samma effekt som Barsebäck en gång gjorde. Det står alltså klart vad som har hänt och vem som har ansvaret för att så har skett.