2020-01-22, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tongzhi
Nej din homofil, det kallas kapacitetsbrist.
Begreppet el innefattar hela paketet inklusive underdimensionerade kablar. Dock lider Malmö egentligen av effektbrist pga att regeringen Persson lade ned Barsebäck. Det här är dock inte en populär insikt i dagens samhällsklimat. Eftersom regeringen Löfven är på väg att göra om samma "misstag" igen.
Citera
2020-01-23, 20:17
Medlem
tongzhis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkenarot
Hela den här tråden känns fullständigt irrelevant. Industrier i Sydsverige nekas anslutning till nätet för att Svenska Kraftnät inte har resurser nog att förse dem med effekt. Det är det enda som betyder något. Det är det som kallas elbrist.

Citat:
Ursprungligen postat av 50Hz
Begreppet el innefattar hela paketet inklusive underdimensionerade kablar. Dock lider Malmö egentligen av effektbrist pga att regeringen Persson lade ned Barsebäck. Det här är dock inte en populär insikt i dagens samhällsklimat. Eftersom regeringen Löfven är på väg att göra om samma "misstag" igen.

Vafan är det bara analpulare i tråden? En läskunnig ser väl att inlägget jag citerade handlar Svenska kraftnäts brist på resurser att överföra effekt, vilket kallas just kapacitetsbrist. Du fattar väl att SvK inte har några andra möjliga resurser att förse Malmö med "effekt" eftersom dom inte får äga produktionsanläggningar!?

Men fortsätt du att prata om frukt när du menar bananer.
Senast redigerad av tongzhi 2020-01-23 kl. 20:21.
Citera
2020-01-23, 21:06
Medlem
Citat:
Vafan är det bara analpulare i tråden? En läskunnig ser väl att inlägget jag citerade handlar Svenska kraftnäts brist på resurser att överföra effekt, vilket kallas just kapacitetsbrist. Du fattar väl att SvK inte har några andra möjliga resurser att förse Malmö med "effekt" eftersom dom inte får äga produktionsanläggningar!?

Men fortsätt du att prata om frukt när du menar bananer.
Det är du som är anal. Det är helt acceptabelt att säga att Malmö lider av elbrist. Elbrist betyder bara att du har tillgång till mindre elektricitet än vad du har behov av.

Man kan även säga att Malmö lider av effektbrist. Effekt är spänning x ström. Har du kapacitetsbrist har du också en effektbrist på ena sidan av flaskhalsen.

Det bästa är dock att man säger elbrist, då har man förklarat problemet allra bäst. SVKs elnät är egentligen inte problemet. Nedläggningen av Barsebäck är problemet.
Senast redigerad av 50Hz 2020-01-23 kl. 21:17.
Citera
2020-01-23, 21:40
Medlem
tongzhis avatar
Citat:
Det är du som är anal. Det är helt acceptabelt att säga att Malmö lider av elbrist. Elbrist betyder bara att du har tillgång till mindre elektricitet än vad du har behov av.

Man kan även säga att Malmö lider av effektbrist. Effekt är spänning x ström. Har du kapacitetsbrist har du också en effektbrist på ena sidan av flaskhalsen.

Det bästa är dock att man säger elbrist, då har man förklarat problemet allra bäst. SVKs elnät är egentligen inte problemet. Nedläggningen av Barsebäck är problemet.

Nämen, effektlagen, du har inte skolkat hela grundskolan ändå, fan vad imponerad jag blir! Men eftersom du inte förstår SvKs roll på elmarknaden och vilka mandat de har så vore det bäst att du slutade sprida din okunskap innan du läst och förstått åtminstone ellagen. Begreppet elbrist är lika idiotiskt som "förnybar energi", vilket du antagligen tycker är ett jättebra begrepp liksom andra idioter som gapar om sånt de int' begrip.

EDIT: Gick lite fort där
Senast redigerad av tongzhi 2020-01-23 kl. 21:59.
Citera
2020-01-23, 22:25
Medlem
Citat:
Nämen, ohms lag, du har inte skolkat hela grundskolan ändå, fan vad imponerad jag blir! Men eftersom du inte förstår SvKs roll på elmarknaden och vilka mandat de har så vore det bäst att du slutade sprida din okunskap innan du läst och förstått åtminstone ellagen. Begreppet elbrist är lika idiotiskt som "förnybar energi", vilket du antagligen tycker är ett jättebra begrepp liksom andra idioter som gapar om sånt de int' begrip.
Nej, effektlagen.

När du har en kapacitetsbrist så har du också en effektbrist. Du har med andra ord påstått någonting ytterst ogenomtänkt, att Malmö inte lider av effektbrist utan kapacitetsbrist. Har du kapacitetsbrist så har du också effektbrist. Men vad kom först? Malmö lider av effektbrist för att rikspolitiker lade ned Barsebäck utan att ersätta med ny kraftproduktion. Sydvästlänken kommer ganska så exakt att överföra samma effekt som Barsebäck tillförde Malmö. Man kan därav konstatera att effektbristens egentliga orsak inte är kapacitetsbrist i SVKs stamnät utan nedläggningen av Barsebäck. Sydvästlänken är helt enkelt ett dyrt och försenat sätt att reparera denna oerhörda skada Göran Perssons regering åsamkade Malmö när de fattade detta vansinniga beslut.
Senast redigerad av 50Hz 2020-01-23 kl. 22:27.
Citera
2020-01-23, 22:57
Medlem
tongzhis avatar
Citat:
Nej, effektlagen.

När du har en kapacitetsbrist så har du också en effektbrist. Du har med andra ord påstått någonting ytterst ogenomtänkt, att Malmö inte lider av effektbrist utan kapacitetsbrist. Har du kapacitetsbrist så har du också effektbrist. Men vad kom först? Malmö lider av effektbrist för att rikspolitiker lade ned Barsebäck utan att ersätta med ny kraftproduktion. Sydvästlänken kommer ganska så exakt att överföra samma effekt som Barsebäck tillförde Malmö. Man kan därav konstatera att effektbristens egentliga orsak inte är kapacitetsbrist i SVKs stamnät utan nedläggningen av Barsebäck. Sydvästlänken är helt enkelt ett dyrt och försenat sätt att reparera denna oerhörda skada Göran Perssons regering åsamkade Malmö när de fattade detta vansinniga beslut.

Som du ser har jag rättat mitt inlägg då jag till skillnad från dig är kapabel att både veta och korrigera när jag har fel. Du å andra sidan är ett klassiskt klappmongo som är totalt oförmögen till detta. Att du inte klarar av att läsa och förstå varken enkla inlägg med få ord eller olika aktörers befogenheter, trots att du får citat och referenser till var du finner informationen, och istället fortsätter killgissa med gylfen gör att jag ger upp utbildningsinsatsen.

Övriga läsare hoppas jag förstår elmarknadens fundamentala uppdelning i roller och ansvar mellan producenter och nätägare, där nätägare har ansvar för att det finns kapacitet och balans i elnäten (och således kan påverka kapacitetsbrist) medan producenternas roll är elproduktion (och således kan påverka effekt- och energibrist).
Citera
2020-01-24, 13:25
Medlem
Citat:
Som du ser har jag rättat mitt inlägg då jag till skillnad från dig är kapabel att både veta och korrigera när jag har fel. Du å andra sidan är ett klassiskt klappmongo som är totalt oförmögen till detta. Att du inte klarar av att läsa och förstå varken enkla inlägg med få ord eller olika aktörers befogenheter, trots att du får citat och referenser till var du finner informationen, och istället fortsätter killgissa med gylfen gör att jag ger upp utbildningsinsatsen.

Övriga läsare hoppas jag förstår elmarknadens fundamentala uppdelning i roller och ansvar mellan producenter och nätägare, där nätägare har ansvar för att det finns kapacitet och balans i elnäten (och således kan påverka kapacitetsbrist) medan producenternas roll är elproduktion (och således kan påverka effekt- och energibrist).
Det är inte jag leker elexpert utan grundläggande elkunskaper. När du har en kapacitetsbrist (vilket inte är SVKs fel) så får du effektbrist. Du säger att Sydsverige inte har effektbrist. Helt fel.

När en person säger att vi har effektbrist eller elbrist i södra Sverige så är det fullt korrekt uttryckt. Det är precis vad vi har. Elbrist är ett väldigt lämpligt ordval i dessa sammanhang. Då vet alla vad man pratar om.

Det är helt fel att tro att effektbristen i Malmö är SVKs fel, SVK är bara ett affärsverk, och deras verksamhet regleras av högre instanser (regeringen, myndigheter).

Felet är helt och håller regeringen Persson som beslutade att lägga ned Barsebäck. Detta är orsaken till att Malmö har effektbrist idag. Sydvästlänken kommer att förse Malmöområdet med samma effekt som Barsebäck en gång gjorde. Det står alltså klart vad som har hänt och vem som har ansvaret för att så har skett.
Citera
2020-01-24, 14:30
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
För alla elbrist-förnekare (egentligen kapacitets-brist-förnekare) kan följande artiklar vara intressanta att läsa.
Citat:
https://www.uppsala.se/organisation-och-styrning/nyheter-och-pressmeddelanden/unikt-batterilager-i-uppsala/
Uppsala kommun växer snabbt vilket innebär ett ökat behov av el. För att möta det och göra Uppsalas fortsatta expansion möjlig bygger Vattenfall Eldistribution Nordens största batterilager i Gränby, stort som en halv fotbollsplan och med kapacitet att driva all gatubelysning i kommunen.

Citat:
https://www.unt.se/ekonomi/uppsala-har-slagit-i-eltaket-5155206.aspx
Uppsala har slagit i eltaket
Uppsala har slagit i taket när det gäller elförbrukning. Kapaciteten i elnätet hänger inte med i den snabba utbyggnaden av staden.

Citat:
https://www.dagensnaringsliv.se/20190729/158241/kapacitetsbristen-i-elnatet-kan-fa-stora-samhallskostnader?page=0%2C12
Kapacitetsbristen i elnätet kan få stora samhällskostnader
I Stockholm och Uppsalapåverkas redan idag större anslutningar av kapacitetsbristen. Samhällskostnaderna för detta är förstås betydande. I en nyutkommen rapport från konsultföretaget Pöyry uppskattas samhällskostnaden nationellt till 80 miljarder kronor per år.

Artiklarna gäller alltså Uppsala, som har Forsmark inom cykelavstånd, och de har ändå så stor kapacitetsbrist på el att Vattenfall faktiskt bygger ett batteri lika stort som en halv fotbollsplan. Ett otroligt slöseri med pengar, när vi kunde haft kärnkraft istället.

I Skåne är kapacitets-läget betydligt värre än i Uppsala, efter nerläggningen av Barsebäck.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-01-24 kl. 14:33.
Citera
2020-12-16, 19:23
Avslutad
blir nog ingen export av el från norr längre fram så det är nog dags att bygga ut vindkraften i stockholms skärgård? finns det inte en massa öar där det passar bra med snurror?

och billigare blir det då inte stamnätet behöver byggas ut lika omfattande

något måste göras så att alla elbilar går att ladda samtidigt

"Motsvarar behovet hos hela Storgöteborg
Region Norrbotten och Västerbotten har gjort en analys av framtidens effektbehov i elområde 1. Från ett överskott på 3 000 Megawatt, MW, så minskar överskottet med 2 400 MW inom åtta år. Det motsvarar effektbehovet hos hela Storgöteborg."

" jag ifrågasätter att bygga ut stamnätet ytterligare. Det kanske är en investering på säg 65 miljarder kronor och då måste man ju ha något att leverera i det nya stamnätet."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/elkravande-satsningar-i-norr
Citera
2020-12-16, 19:31
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
blir nog ingen export av el från norr längre fram så det är nog dags att bygga ut vindkraften i stockholms skärgård? finns det inte en massa öar där det passar bra med snurror?

Faktum är att mellersta Norrland är absolut bästa platsen att bygga vindkraft på. Kolla vart det byggs någonstans. Flaskhalsen kommer att vara mellan SE2 och SE3 som förr.

Skillnaden är att SE1 inte kommer kunna skicka över el. Grejen är den att det är lysande tänkt att lägga Hybrit och Northvolt i norr. Dels skapar det jobb och dels finns det el där.
Citera
2020-12-16, 20:26
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:

Mja, brist kan inte uppstå i en marknadsekonomi annat än tillfälligt.
Eftersom el säljs är det bara att köpa elen. Men saknas distributionskapacitet för det så är det distributionen som är för underdimensionerad. Och det är staten som sköter den. Och staten har inga fungerande incitament att sköta sina åtaganden.

Skälen för att lägga ned Bärsaback kan ha varit helt giltiga. Försäkringskostnaderna kanske blev för stora. Eller investeringskostnaderna för stora.
Det kan ha varit billigare att köpa elen av andra producenter. Men då måste distributionen finnas.
Citera
2021-02-02, 13:22
Medlem
Dille24s avatar
Behöver vi vara rädda för effektbrist de närmaste veckorna? Det ser ut att bli rejält kallt i hela norra europa och redan nu importerar vi en hel del ström.

Finns det kraftverk tillräckligt så att det täcker hela vårt behov?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in