Citat:
Det gör jag inte och dina inlägg är förvirrande. Det kanske beror på att du svarar på mina inlägg efter bara 15-20 minuter och därför inte hinner tänka över vad det är du faktiskt vill ha sagt? Flashback är inte ett realtidsmedium och att skriva inlägg så snabbt man kan blir sällan bra.
Med andra ord skapade du tråden på två röda sekunder eftersom du fortfarande inte lyckats bevisa att "kärnkraftsmyten är krossad", vilket är trådens ämne.
Man importerar det man har inhemsk brist på. Sverige importerar el för att det ibland råder elunderskott, något som kommer förvärras när allt fler intermittenta elkällor tillkommer.
Det ligger faktiskt i själva ordet intermittent att dessa källor inte förmår leverera ström hela tiden vilket leder till inhemsk elbrist.
Citat:
Som du ser har din fråga "vad import av utländsk el har i en tråd som handlar om inhemsk elbrist att göra?" redan besvarats i inlägget jag länkade till. Brist- och överskottssituationer balanseras med import och export. Det är två helt fundamentala företeelser i en globaliserad värld.
Visst, men varför skapade du då en tråd om Sveriges enorma elöverskott då Europas (världens?) elnät enligt dig är sammankopplat och ska ses som en och samma elmarknad utan att ta hänsyn till landsgränser varför det är meningslöst att diskutera ett enskilt lands situation?
Jag har sagt det förr, tråden borde förpassas till papperskorgen då varken tidsperspektiv (jag diskuterar utifrån en tidpunkt nära 2030) eller ovanstående fråga har definierats.
Citat:
Därom är vi ense. Energipolitiken bör styras av forskningsläget, statistik och sunt förnuft.
Exakt!!
Citat:
... och här går du direkt på villovägar. All data visar att vindkraften är mycket lönsam i jämförelse med kärnkraften. Du förkastar "Miljöpartiets plakatpolitiska utspel" men vill anamma Moderaternas diton istället.
Då borde det väl vara enkelt att visa upp dessa data kan man tycka?
Jag har tidigare ställt denna fråga och fått svaret att du vägrar att svara på retoriska frågor (är vindkraft lönsam året om sett till att underpris/ t,om negativt pris råder när de producerar som mest? ) samt att vi tvingas importera el till höga priser när vindkraften producerar som minst, vilket bör räknas in i det sammanlagda vindkraftpriset då snurrorna gett upphov till en situation där de "tvingar bort" kärnkraften och gör den oekonomisk med sänkt driftsäkerhet i elnätet till följd).