2020-01-23, 18:27
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller
Jag tror Josefsson vet att det i verkligheten inte går till på det viset som du utmålar: Det är inte chefer eller högt uppsatta politiker som ringer lägre stående och säger: Den och den är en Good Guy och honom rör ni inte eller motstt "Bad Guy". Jag tror snarare många underhuggare eller lägre i hierearkierna försöker så gott de kan göra vad som förväntas av dem. De vet vilka som är "Good Guys" och vilka som är "Bad Guys" och handlar (även ofta själva vill) handla därefter.

Vänskapskorruption i Sverige upprätthålls nog sällan genom chefer som ringer underställda och ger order eller tvång/hot mot anställda uttalas utan mer subtilt och smygande.

En som inte tyckte Özz Nujen var en "Good Guy" var den som läckte information inifrån förundersökningen till Katerina Janouch. Sådant händer ibland men inte direkt ofta.

(För övrigt tror jag Janne Josefsson båden nu och tidigare för helt egen del vetat vilka som är "Good Guys" och vilka som är "Bad Guys" i sina reportageval - det har nog blivit helt tydligt för honom med.)

Jag förstår vad skriver men håller inte med. (Jag gjorde en edit i min text precis innan ditt svar som har viss bäring på vad du svarar på.)

Från början var det här en extremt politiskt laddad krutdurk. Dels så kom uppgifterna från Katerina Janouch (avskydd av vänstern). Dels så publicerades uppgifterna så snabbt efter den digra Akilov-utredningen officiellt offentliggjorts att KJ uppenbarligen hade fått ett förhandstips om Nujens.
Dels så var Özz Nujen då en "good guy" med rätt åsikter och bakgrund och därför värd att försvara oavsett om han felat enligt klassiskt vänstertänk.

Redan där kan jag se förhastade direktiv från högre ort att "gömma" ärendet. Som man säkert har gjort förr. Gammelmedia är ju dessutom i deras ficka. Folk glömmer snabbt om man helt enkelt inte rotar i det.
Sen kom flera vändningar. I alternativa medier inte minst. Sedan Özz fullständiga meltdown i UG.

Özz var plötsligt inte en "good guy" längre. Men bollen var redan i rullning. Nu fanns det två vägar att gå: Att benhårt fortsätta mörka eller helt enkelt ge sig och släppa Nujens till vargarna. Som det verkar valde man det förra. Att det mer och mer framstår att detta var fel väg förändrar inte saken. Snarare så blir saken hela tiden mer och mer viktig att dölja för att skydda dem som fattat beslutet (och troligen inte kan hållas utanför en opartisk granskning).

De skyddar inte Nujens av något annat skäl än att hålla sig själva utanför.
Citera
2020-01-23, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Jag förstår vad skriver men håller inte med. (Jag gjorde en edit i min text precis innan ditt svar som har viss bäring på vad du svarar på.)

Från början var det här en extremt politiskt laddad krutdurk. Dels så kom uppgifterna från Katerina Janouch (avskydd av vänstern). Dels så publicerades uppgifterna så snabbt efter den digra Akilov-utredningen officiellt offentliggjorts att KJ uppenbarligen hade fått ett förhandstips om Nujens.
Dels så var Özz Nujen då en "good guy" med rätt åsikter och bakgrund och därför värd att försvara oavsett om han felat enligt klassiskt vänstertänk.

Redan där kan jag se förhastade direktiv från högre ort att "gömma" ärendet. Som man säkert har gjort förr. Gammelmedia är ju dessutom i deras ficka. Folk glömmer snabbt om man helt enkelt inte rotar i det.
Sen kom flera vändningar. I alternativa medier inte minst. Sedan Özz fullständiga meltdown i UG.

Özz var plötsligt inte en "good guy" längre. Men bollen var redan i rullning. Nu fanns det två vägar att gå: Att benhårt fortsätta mörka eller helt enkelt ge sig och släppa Nujens till vargarna. Som det verkar valde man det förra. Att det mer och mer framstår att detta var fel väg förändrar inte saken. Snarare så blir saken hela tiden mer och mer viktig att dölja för att skydda dem som fattat beslutet (och troligen inte kan hållas utanför en opartisk granskning).

Jag instämmer för en gångs skull helt i din beskrivning, vallero. Det var ungefär den analys av läget jag gjorde redan sommaren 2018 då jag skaffade mig mitt FB-konto och började posta här. Upprullningen är i nu full gång från bottenträsket på Gotland och är nog i det närmaste omöjlig att stoppa - av någon. Utredningar av Nujens lagöverträdelser och misstänkta brott pågår nu samtidigt hos flera myndigheter: hos regionen, hos länsstyrelsen, hos polis- och skattemyndigheterna. Jag utgår ifrån att också Advokatssamfundet kommer att återuppta ett disciplinärende mot Debbie Nujen. Den sista bastionen på överordnad statlig nivå hoppas jag som sagt sprängs med hjälp av ett öppet brev/upprop riktat till inrikesministern alternativt till justitieministern (eller varför inte till båda) publicerat i SvD eller DN och undertecknat av en rad pensionerade jurister (4 har redan visat sig vilja vara med på tåget). Så håll utkik efter detta runt månadsskiftet april/maj om jag nu inte postar något mer inlägg i tråden (724 st plus ett 100-tal raderade kräver sin tribut för en gammal man).
Citera
2020-01-23, 19:07
Medlem
Citat:

Om inte annat så är mitt synsätt enklare att ha när man har kontakt med både tjänstemän och makthavare/politiker. Jag tror inte så mycket på det här "direktiv uppifrån" i enskilda fall och att det skulle vara särskilt vanligt fast visst förekommer det.

Sedan är det en allmän regel människor emellan: Det är oklokt att utgå från att folk har en dold agenda utan från början behandla dem som hederliga människor men sedan om det visar sig att de verkligen har en dold agenda så "osäkrar man sin pistol". :-)
Citera
2020-01-23, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
Åtalsunderlåtelse beslutas från fall till fall av åklagare. EBM har inte i första hand uppgiften att utreda just skattebrott, så även om du klarar dig från åtal hos EBM om beloppet inte överstiger ett visst belopp (ofta anförs ett prisbasbelopp som gräns, idag 47 300 kr) är ju risken stor att du kan råka ut för en skatterevision och därmed göra en mångdubbel större förlust på ditt försök till "avdrag" genom undandragande av skatt. Under alla omständigheter kommer Debbie Nujen och Özz Nujen att i efterhand få betala skatt för löneutbetalningarna till Akilov inklusive straffavgifter mm, om de inte redan har gjort det.

Att hos SKV få reda på vilka skattebeslut som fattats säg fyra senaste åren mot en person eller ett företag är offentlig handling. Att begära ut all beslut som fattats mot ÖN och DN bör man få ut på ett par dagar.

Om inga omprövningsbeslut fattats till dags dato så har inte SKV upptaxerat dem ännu.
Senast redigerad av Midsommardagen 2020-01-23 kl. 19:16.
Citera
2020-01-23, 19:32
Medlem
FruStormuftis avatar
Saknas kontoutdrag för 3 månader så kan det bero på att de sekretessmaskat varje transaktion. Med eller utan någon slags uppmaning Banker är fristående och gör som de vill.

Vad jag tänker på först är dock att som kurd har man självklart sitt hjärta och bank i sitt hemland.
Svenskföraktande kurd i Sverige skulle vilja ge en enda sek tillbaka till landet?
Svarta pengar betalade släktgården.

Försäljningen var snabb och suspekt från början. Özzen borde inte stjäla barnens stereo t.ex kan man tycka.
Säljaren hade inte gjort det då de var medvetna om verksamheterna och vems tillhörigheter det var. Återstår köparen.
Uppenbart onda och giftiga syskon de här.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=94&artikel=6201554

Kom ihåg detta: medianox är inte åklagare på Flashback, eller bestämmer något ens. En SOB otrevlig jävel bara, värre än de normala dödsknarkarrasisterna här. En bedrift

Edit II: är hemlandet Turkiet så var det en sjukt hög ränta en period. Kan det ha varit en sämre ränta som fått Nöjens att flytta kapitalet, köpa fastigheter och tvätta ”min svåger renoverade allt och har alla specialbehörigheter som krävs”? Luktar desperation lång väg och de snubblade på ett bananskal med Akilovaffären, men har inte fallit än.
Senast redigerad av FruStormufti 2020-01-23 kl. 20:11. Anledning: Skitfel
Citera
2020-01-23, 20:13
Medlem
valleros avatar
Citat:
Om inte annat så är mitt synsätt enklare att ha när man har kontakt med både tjänstemän och makthavare/politiker. Jag tror inte så mycket på det här "direktiv uppifrån" i enskilda fall och att det skulle vara särskilt vanligt fast visst förekommer det.
Som jag skrev finns det troligen större politiska intressen involverade i frågan som vida överstiger de lokalpolitiska. Det handlar om ställningstaganden och beslut som man i efterhand möjligen ångrar.

Att det skulle vara "direktiv uppifrån" i form av en minister eller GD direkt på telefon tror jag inte heller. Men väl från toppnivå i rakt nedstigande led.

Och nu kommer de tvingas köra in det i kaklet.
Citera
2020-01-23, 20:35
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Som jag skrev finns det troligen större politiska intressen involverade i frågan som vida överstiger de lokalpolitiska. Det handlar om ställningstaganden och beslut som man i efterhand möjligen ångrar.

Att det skulle vara "direktiv uppifrån" i form av en minister eller GD direkt på telefon tror jag inte heller. Men väl från toppnivå i rakt nedstigande led.

+1 Prestige is a bitch.
Vad säger släkten Gazelius själva?
På Gotland finns en juristbyrå med bolagsman med mellannamnet som borde kräkas lite över spektakletaffären

https://www.allabolag.se/5562378496/juristgruppen-stockholm-visby-london-ab

Edit: sakfel. Gazelius är pappas efternamn i länken. Det som är det näst sista efternamnet när barnet får bådas är pappans och är ett mellannamn,
inte efternamnet.
Senast redigerad av FruStormufti 2020-01-23 kl. 20:45. Anledning: Sakfel
Citera
2020-01-23, 20:44
Medlem
Citat:

När det gäller ärenden vad gäller byggnationen på Gotland har ärendet i mina ögon behandlats korrekt och transparent av berörda tjänstemän och politiker men verkar nu kört fast hos Länsstyrelsen en statlig myndighet.

Vad gäller länsstyrelsen vet jag faktiskt ingenting och kan varken säga bu eller bä. Jag tror och har ganska ogrundade misstankar att det går ganska väl långsamt där nu och det kan man ju faktiskt bara spekulera kring varför. Jag har faktiskt inte haft någon som helst kontakt med länsstyrelsen.

När länsstyrelsen börjar behandla överklagandet så kommer de enligt en sagesman på regionen att börja med att kontakta regionen för att sedan fortsätta sin behandling. Nu är det vad jag vet ingen som tar ut handlingar från regionen längre (inte jag och vad jag vet ingen som är aktiv här heller). Så när överklagandena är färdigbehandlade på länsstyrelsen får vi veta detta om medie tar upp detta (P4 Gotland eller tidningarna GT/GA.)

Folk här i tråden verkar mest intresserade av att sitta och vara smarta här. I värsta fall direkt otrevliga och så elaka som möjligt gentemot andra signaturer.

Jag för min del har politiska frågor jag tycker det är mycket viktigare att jag agerar i och orkar faktiskt inte ta skit för mitt engagemang här i en för mig oviktigare fråga av påhittade drömroller.
Citera
2020-01-23, 21:17
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruStormufti
+1 Prestige is a bitch.
Men jag tror inte "skyddet" kommer hålla oavsett hur mycket prestige som är investerad. Jag tror Nujens kommer åka på en smäll. De har säkerligen trådar till makthavare och vaga hållhakar här och där men om det bara börjar nystas lite och något kommer fram så kommer det inte hjälpa.
Det handlar nog lite om en "tipping point".

En ganska stark indikator är ju att Özz redan är slut som artist. Att dummedia (bl.a. en fullständigt bisarr beställningsartikel i SvD) håller honom om ryggen och att han fortfarande får ett och annat TV-gig i C-underhållning spelar ingen roll. Han är stendöd. Det han levt på är scenturnéer med tråkmånsen Möller som var bokade for länge sen.
Även om absolut ingenting händer vidare i frågan så är Özz rökt.
Citera
2020-01-23, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruStormufti
+1 Prestige is a bitch.
Vad säger släkten Gazelius själva?
På Gotland finns en juristbyrå med bolagsman med mellannamnet som borde kräkas lite över spektakletaffären

https://www.allabolag.se/5562378496/juristgruppen-stockholm-visby-london-ab

Edit: sakfel. Gazelius är pappas efternamn i länken. Det som är det näst sista efternamnet när barnet får bådas är pappans och är ett mellannamn,
inte efternamnet.

Och vad vill du ha fram med ditt inlägg? Vid första anblicken rent svammel utan koppling till det inlägg du citerar. Förklara gärna varför ditt inlägg har något med den här tråden att göra.

Åter till OT. Hoppas jag.
Citera
2020-01-23, 21:27
Medlem
Citat:
När det gäller ärenden vad gäller byggnationen på Gotland har ärendet i mina ögon behandlats korrekt och transparent av berörda tjänstemän och politiker men verkar nu kört fast hos Länsstyrelsen en statlig myndighet.

Vad gäller länsstyrelsen vet jag faktiskt ingenting och kan varken säga bu eller bä. Jag tror och har ganska ogrundade misstankar att det går ganska väl långsamt där nu och det kan man ju faktiskt bara spekulera kring varför. Jag har faktiskt inte haft någon som helst kontakt med länsstyrelsen.

När länsstyrelsen börjar behandla överklagandet så kommer de enligt en sagesman på regionen att börja med att kontakta regionen för att sedan fortsätta sin behandling. Nu är det vad jag vet ingen som tar ut handlingar från regionen längre (inte jag och vad jag vet ingen som är aktiv här heller). Så när överklagandena är färdigbehandlade på länsstyrelsen får vi veta detta om medie tar upp detta (P4 Gotland eller tidningarna GT/GA.)

Folk här i tråden verkar mest intresserade av att sitta och vara smarta här. I värsta fall direkt otrevliga och så elaka som möjligt gentemot andra signaturer.

Jag för min del har politiska frågor jag tycker det är mycket viktigare att jag agerar i och orkar faktiskt inte ta skit för mitt engagemang här i en för mig oviktigare fråga av påhittade drömroller.

Du dömer med ditt inlägg ut en mängd deltagare i tråden. Utan åtskillnad. Jag gillar inte det. Och om du har andra viktiga politiska frågar du ömmar om så kanske du ska sluta att uppträda i den här tråden?
Citera
2020-01-23, 21:37
Medlem
FruStormuftis avatar
Özgür Geginfamiljen aka Özz Nujenfamiljen kan han gamla pengar på konton i Turkiet som de tvättat via fet renovering de tänkte att ingen märker i Sverige.

Kan bara hålla med. Ingen ser orsak här, särskilt inte om en duktig blatte är inblandad i skit.
Turkräntan svajar alltid. Då slår man till när man ökat så man är nöjd eller av andra skäl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in