2020-01-22, 21:22
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
Varför vill du bo dyrt när du är gammal?

Han vill kanske inte dö med en tillgång värd många miljoner, kan vara klokt att frigöra den och leva gott på äldre dagar.
2020-01-22, 21:22
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganjaslummen
FED pumpar dagligen in sinnessjuka summor i systemet. Gör dom inte detta så kollapsar allt.

This. Rätt sjukt när man tänker på det. Det funkar väl tills det inte funkar längre..
2020-01-22, 21:29
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
bubbla = pris som överstiger det reella värdet på tillgången ifråga, d.v.s. det värde som tillgången har om man ser till de inkomster som tillgången realistiskt sett kan generera.

Vad menar du att en bostad som man bor i genererar för inkomster?

Räknar du kostnadsbesparingar som inkomst eller anser du att en bostad man bor i inte genererar inkomster? I så fall är de alltid en bubbla så fort priset överskrider 0 kr.

Och som sagt, om "reella värdet på tillgången ifråga" är t.ex. 1 miljon kr och den genererar 200,000 kr i vinst varje år, uppfylls då ditt kriterium? Då har tillgången efter 5 år genererat lika mycket inkomster som tillgången är värderad till.

Eller krävs det att den genererar 1 miljon i vinst redan under det första året? Kort sagt, efter hur många år måste den ha genererat lika mycket vinst som tillgången värderas till för att det inte ska vara en bubbla enligt dig?
2020-01-22, 21:33
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Sedan början på 90-talet har antalet japaner i Tokyo ökat. Några miljoner. Men i din värld så har inga hus byggts. Utan japanerna trängt ihop sig fler och fler i bostäderna. Har du kollat med japanerna om dom vill bekräfta din föreställning.
Sedan har befolkningen i Japan ökat sedan 1990 fram till ganska nyligen. Så under större delen av tiden har den ökat.
Japan började få minskad population efter 2005. Den accelererar nu till -0.40% per år:
https://gpg-production-cdn.s3.eu-west-2.amazonaws.com/assets/Japan/japan-total-population.gif

Citat:
Sedan har du fel ang invandringen. Den är förvisso lägre nivån än många andra länder. Men som exempel är det ca 300-400 k vietnameser per år. Och ca 300-400 k kineser per år. Nettoinvandringen ökar.
Det var mycket faktafel där.
Källa på det? Tvärtom tar Japan in minst antal invandrare av alla västländer. Antal invandrare 2018 165.000, antal invandrare som bor i hela Japan 1.76%.
https://asia.nikkei.com/Spotlight/Japan-immigration/Japan-immigration-hits-record-high-as-foreign-talent-fills-gaps

Citat:
Sedan har du väldigt fel i det du skriver ovan om Nokia. Nokia missade inte alls någon smartphone. Utan hade motsvarande funktionalitet de andra hade vid samma tid. Teknologin är tillgänglig för alla tämligen samtidigt. Vad du visar är att du saknar kunskap och rör dig på slagordsnivå.
Makalös okunskap om Nokias historia. Och det var ändå bara 10 år sedan varje mobil-affär hade nästan bara Nokia att välja på:
Citat:
https://se.njus.me/se/nyheter/samhalle/0/128200/ny-bok-om-nokias-uppgang-och-fall
Dåligt ledarskap och en oförmåga att hänga med i den internationella utvecklingen blev Nokias fall, enligt författarna till den nya boken Ringtone: Exploring the Rise and Fall of Nokia in Mobile Phones.
Det var uselt ledarskap, en byråkratisk matrisorganisation och intern rivalitet som förvandlade Nokias globala framgångssaga till en veritabel kollaps. Den slutsatsen drar författarna Yves Doz och Keeley Wilson i boken Ringtone: Exploring the Rise and Fall of Nokia in Mobile Phones. Boken presenterades av Yves Doz på Aaltouniversitetets finska handelshögskola i Helsingfors på onsdagen.

– Nokia är ett unikt fall i affärsvärldens historia. Bolaget genomgick en rekordsnabb tillväxt och en lika snabb kollaps. Jag har försökt förstå varför Nokia gick upp som en sol och ner som en pannkaka. Därför skrev jag boken, säger Yves Doz.
Du kan tacka mig sedan. Jag tror ditt eget inlägg innehåller fler fel än något annat på FB idag. Men det var avslöjande läsning, man får lite perspektiv när man ser vilken underlig tankevärld en del lever i.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-01-22 kl. 21:39.
2020-01-22, 21:44
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Vad menar du att en bostad som man bor i genererar för inkomster?

Räknar du kostnadsbesparingar som inkomst eller anser du att en bostad man bor i inte genererar inkomster? I så fall är de alltid en bubbla så fort priset överskrider 0 kr.

Och som sagt, om "reella värdet på tillgången ifråga" är t.ex. 1 miljon kr och den genererar 200,000 kr i vinst varje år, uppfylls då ditt kriterium? Då har tillgången efter 5 år genererat lika mycket inkomster som tillgången är värderad till.

Eller krävs det att den genererar 1 miljon i vinst redan under det första året? Kort sagt, efter hur många år måste den ha genererat lika mycket vinst som tillgången värderas till för att det inte ska vara en bubbla enligt dig?
1) bubbla = pris som överstiger det reella värdet på tillgången ifråga, d.v.s. det värde som tillgången har om man ser till de inkomster som tillgången realistiskt sett kan generera.

2) Man kan inte räkna ut om det finns en bubbla eller inte nu, bara om det fanns. Om någon kunde det skulle han bli miljardär, alternativt bubblan skulle spricka direkt.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-01-22 kl. 21:48.
2020-01-22, 21:47
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
1) bubbla = pris som överstiger det reella värdet på tillgången ifråga, d.v.s. det värde som tillgången har om man ser till de inkomster som tillgången realistiskt sett kan generera.

2) Man kan inte räkna ut om det finns en bubbla eller inte nu, bara om det fanns. Om någon kunde det skulle han bli miljardär, alternativt bubblan skulle spricka direkt.

Den intäkt 1) talar om i bostadsexemplet är försäljningspriset eller hyresinkomster.

Så du kunde inte svara på en enda av mina frågor, då är allt du säger bara luft, betyder inget alls.
2020-01-22, 21:48
Medlem
Zombie-cats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
This. Rätt sjukt när man tänker på det. Det funkar väl tills det inte funkar längre..

Sjukt obehagligt faktiskt!!
2020-01-22, 21:48
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Så du kunde inte svara på en enda av mina frågor, då är allt du säger bara luft, betyder inget alls.
Den intäkt 1) talar om i bostadsexemplet är försäljningspriset eller hyresinkomsten. Min villa kostade 7 mkr och är nu värd 14 mkr. Om jag säljer den får jag 7mkr i inkomster. Tack vare prisbubblan.

Svaret är så självklart att det känns löjligt att skriva det. Men du verkar vilja ha löjliga svar.
2020-01-22, 21:59
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Den intäkt 1) talar om i bostadsexemplet är försäljningspriset eller hyresinkomsten. Min villa kostade 7 mkr och är nu värd 14 mkr. Om jag säljer den får jag 7mkr i inkomster. Tack vare prisbubblan.

Svaret är så självklart att det känns löjligt att skriva det. Men du verkar vilja ha löjliga svar.

Inser du inte hur korkat du skriver här, verkligen inte?

Den intäkt du talar om är försäljningspriset, dvs. om du säljer för mer än du köpte så var det ingen bubbla.

Men sedan i nästa mening säger du att den har stigit tack vare bubblan men om man får en intäkt högre än värdet så var det ju ingen bubbla sa du.

Du är så förvirrad att du inte förstår det själv.
2020-01-22, 22:08
Medlem
Citat:
Han vill kanske inte dö med en tillgång värd många miljoner, kan vara klokt att frigöra den och leva gott på äldre dagar.
Varför frigöra tillgångar som du sedan måste ge till en hyresvärd? Varför inte bo billigt så att du får pengar över till att göra något trevligare än att betala hyra?
2020-01-22, 22:09
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Inser du inte hur korkat du skriver här, verkligen inte?

Den intäkt du talar om är försäljningspriset, dvs. om du säljer för mer än du köpte så var det ingen bubbla.

Men sedan i nästa mening säger du att den har stigit tack vare bubblan men om man får en intäkt högre än värdet så var det ju ingen bubbla sa du.

Du är så förvirrad att du inte förstår det själv.

Om jag säljer för 14 mkr imorgon och den kostar 7 mkr igen om 2 år så fanns det en prisbubbla och den sprack. Jag är vinnare köparen är förlorare. Orsaken till prisdippen är då att en majoritet husköpare ändrat sig och räknat ut att 14 mkr är för dyrt = framtida inkomster (försäljningsvärde eller hyra) kan inte längre motivera priset 14 mkr.

Alltså bubbla.
2020-01-22, 22:10
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
Varför frigöra tillgångar som du sedan måste ge till en hyresvärd? Varför inte bo billigt så att du får pengar över till att göra något trevligare än att betala hyra?

Därför att livet tar slut förr eller senare och då kan det vara klokt att frigöra bundna tillgångar så att man kan använda dem till konsumtion.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in