2020-01-22, 17:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Domstolen krävde att Mann skulle offentliggöra data och metod, så att en opartisk granskning skulle kunna göras. (Om Ball hade fel var det förtal, om Ball hade rätt var det inte förtal. Det kunde endast avgöras genom en opartisk granskning.) Mann vägrade och efter 8 år tröttnade rätten på att vänta och lade ner målet. Mann skall betala rättegångskostnaderna. Vad är det du tror hände i det målet?
Kan du länka till någon opartisk beskrivning av vad domstolen egentligen kom fram till?
Citera
2020-01-22, 17:34
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mydan

Åter tycks du enbart behandla och bejaka en sida, det i sig ter sig inte vara ett särskilt vetenskapligt förhållningssätt.

Självklart bejakar jag bara en sida, den vetenskapliga. Vad skulle vara ovetenskapligt med det?
Att bejaka andra sidor som bloggar och youtubers ovetenskapliga inlägg är däremot högst ovetenskapligt. Det handlar inte om hur många sidor man bejakar. Det handlar om man bejakar den vetenskapliga sidan eller ej. Vilket förnekare inte gör. I det närmaste per definition.

Citat:

Det intressanta här anser jag dock vara varför det förhåller sig på det sättet, snarare än att det gör det. Jag själv är starkt övertygad om att det beror på att den moderna högern är väldigt frihetsinriktad och bejakande om individens rättigheter och friheter, i jämförelse till att vänstern är kraftigt auktoritär, och inte anser individuella rättigheter stå över ens önskan om att kontrollera kollektivet och dess utveckling och förehavanden. Noter dock att begreppen "vänster" och "höger" i sig här är löst använda, och jag främst anspelar på etablissemanget vs folket, elitism vs populism samt globalism vs nationalism. Om man vill kalla det vänster vs höger avgör man själv.

Högern vill ofta gärna intala sig själva att de inte är auktoritetstroende. Ändå hänvisas det i regel till falska auktoriteter som Lars Bern och andra. Det är väldigt sällan som det hänvisas till studier, där artikelförfattarnas namn är ovidkommande för studierna i sig. Jag kan ärligt talat säga att jag kan namnge fler förnekarauktoriteter (personer som förnekare hänvisar till, istället för studier) än forskare som publicerar inom området. Detta pga att man ständigt matas med namn som förnekarna försöker ge sken av vara auktoriteter.

Citat:

En väldigt tydlig representation av den analysen kan man dra utifrån vilka som (påstår) sig respektera yttrandefrihet och vilka som söker inskränka den. Vilka som söker inskränka rättigheter och vilka som söker utöka dem. Det är ett återkommande fenomen genom hela den politiska utövning, och säkerligen är du medveten om den ökande polarisering vi ser, vilket bl.a. fått uttryck i att vänstern inte ens erkänner högerns åsikter, utan vägrar att både föra samtala med dem, värst av allt förknippas med dem. Ser du hur samma slags intolerans inte bara kan ses uttryckt inom klimatalarmism, utan är något genomgående i hela den politiska rörelsen, inklusive forskning och kunskap.

Sådant är omöjligt att bemöta utan exempel.
Citat:

Återigen tittar jag på den effekt och påverkan som klimatalarmism har i jämförelse med klimatförnekelse snarare än själva påståendena i sig, då det blir för komplext att t.ex. förhålla sig till skillnaderna mellan de klimatpopulister som oifrågasatt tillåts påstå att jorden är obeboelig om 10 år till mer seriös forskning som t.ex. den från IPCC. Det går inte att enbart förhålla sig till IPCC i diskussionen, då det främst inte är det som ena sidan diskuterar.

Att peka på andras ovetenskapliga förhållningssätt är inte något argument som ursäktar ens eget ovetenskapliga förhållningssätt.
Citat:

Vi har aldrig sett så många som bötfälls (även i fåtal fall har fängslats) för åsiktsbrott, hur tryckfriheten och yttrandefriheten inskränks gång på gång, hur den enda politiska sakfrågan för vissa partier är att förneka högerpartiers parlamentariska rätt och samtliga hellre avskaffar parlamentarismen genom pakter än att behöva förhålla sig till andra åsikter än dess egna.

Detta var makabert och väl alarnistiskt. Kanske du vill illustrera vad du menar med ett par exempel?
Citat:

Att detta inte skulle få ett uttryck även inom den statspolitiskt finansierade och kontroller vetenskapsvärlden är blott naivt, särskilt när man görs medveten om den "jämställdhetsintegrering" pågår inom universiteten, samt vetenskapsråden syn på vetenskap och den styrande genusforskningens syn på objektivitet och kunskap.

Nog är du medveten om de förhållanden gällande akademisk frihet som Ivar Arpi redogjort för, där litteraturlistan på kursen kontrolleras av politiskt motiverade genusvetare? Det ska vi inte låta informera oss om vetenskapens influenser? Kravet på att motivera sin forskning ur ett genusvetenskapligt perspektiv för att få forskningsanslag kommer inte att påverka den forskning som tillåts? Hur ska de som saknar politiska motiv bakom sin forskning någonsin kunde erkännas vara annat än "förnekare" när de inte får statligt kontrollerad finansiering (vilken tryckt bort stor del av privat finansiering)?

Låt mig citera det nationella sekretariatet för genusforskning, vilka har varit högst verksamma i "jämställdhetsintegrationen" och deras syn på kunskap och vetenskap:

Jag tycker inte att sådana anspelningar på vad vetenskap är och ska fungera korrelerar särskilt väl med dina egna (vilka i sig är sunda), varför jag ställer mig lite undrandes till om du verkligen har undersökt hur mycket som faktiskt förändrats inom universitetsvetenskapen under de senaste 20 åren, samtidigt som klimatalarmismen växt till sig rejält med dennes ofta goda stöd.

Läs särskilt den sista meningen. Är det något som gör sig påmint gällande dagens klimatforskningspresentation? God forskning är vad bedömare kan enas kring. God forskning blir då föremål för vad man kan påstå bedömare enas kring. Det är ingen slump att det råder sådan hets att påstå enigheten kring klimatforskningen vara absolut. Har du hört liknande anföranden inom många andra forskningsområden? "99 av 100 forskare är eniga om evolutionsteorien". Låter det inte lite främmande när man framställer det på det sättet? Antagligen då evolutionsteorin tillåts tala för sig själv, och inte genom en auktoritet.

Jag ifrågasätter som sagt inte ens påståendet, men länkarna i sig var väldigt intressanta gällande att påpeka den vetenskapliga korruptionen och dess förutfattade slutsatser. Se följande exempel:

Med andra ord, den politik som står i rak motsats till deras egna är den starkaste indikatorn på att de står emot den politiken? Och då är man ett "radikalt högerparti"... Kom igen...

Otippat att en "forskare" kommit fram till att det förutfattade politiska perspektivet av de "onda" beror på att de förespråkar de "sociala maktrelationerna", ofta kallat "patriarkatet". Kom igen...

Det känns som att det förekommer lite väl obevisade och förutfattade verkligheter här som inte riktigt kanske bör fastställes så pass enkelt och tillåtas utgöra premisser några faktiska slutsatser.

Sist men inte minst tycker jag att fallet med den avskedande forskaren som i slutändan ansågs otillbörligt ha avskedats utan vare sig anledning eller prövning visar hur det förhåller sig inom forskningsvärlden idag. Varför avskedades personen? Forskningen gick emot gällande konsensus, och ansågs således inte vara "god".

Det bör utgöra en bra grund till varför jag inte riktigt kan anse ditt i allmänt sunda förhållandesätt vara den faktiska verkligheten. Vi är inte oense om hur det bör gå till, blott om hur det faktiskt går till.
Här tolkar jag dig mest som att du försöker framställa forskning som opålitlig och bristfällig. Det är också en produkt från althögerns "merchants of doubts" är det ett inkastande av handduken i en vetenskaplig diskussion.
Citera
2020-01-22, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Kan du länka till någon opartisk beskrivning av vad domstolen egentligen kom fram till?
Mig trollar du inte. Tror du att jag tänker lägga ner tid på att ge dig något som du kommer att underkänna med din undermåliga debatteknik? Hur vore det om du bara svarade på min fråga: Vad är det du tror hände i det målet? Du skrev ju "Uppgifterna om vad som hände i det målet går starkt isär..." Men du klarar inte av att svara vad du syftar på. På vilket sätt går det starkt isär? Vilka uppgifter har du som motsäger uppgifterna som jag presenterat? Du behöver inte länka till "någon opartisk beskrivning". Bara ge ett rakt svar på frågan. Men om du absolut vill länka till något, så tar jag gärna emot adressen till en publik FTP där jag kan tanka ner de rådata och metod som Mann använde. Du kan gärna cc:a domstolen, den väntade 8 år utan leverans.

Och kom ihåg: Att använda pejorativa omdömen om meningsmotståndare, att hänvisa till auktoritet och att hänvisa till konsensus finns alla med i Aristoteles lista över argumentationsfel.
Citera
2020-01-22, 17:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Mig trollar du inte. Tror du att jag tänker lägga ner tid på att ge dig något som du kommer att underkänna med din undermåliga debatteknik? Hur vore det om du bara svarade på min fråga: Vad är det du tror hände i det målet? Du skrev ju "Uppgifterna om vad som hände i det målet går starkt isär..." Men du klarar inte av att svara vad du syftar på.
Trots att du drog upp målet har du alltså inte besvärat dig med att kontrollera vad det handlade om. Så här skriver Manns advokat:
https://twitter.com/MichaelEMann/status/1165677922872635392/photo/1
Är denna version mer sann än din? Ingen aning, till skillnad från dig har jag tagit del av båda sidors argument och konstaterat att jag som utomstående utan tillgång till originaldokument inte har möjlighet att avgöra vem som har rätt.

I vilket fall som helst vidhåller jag att detta är ett förtalsmål, inte någon vetenskaplig granskning. En sådan gjordes för länge sedan av NRC.
Citera
2020-01-22, 17:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Jo, jag får naturligtvis en bättre bild av verkligheten om jag ignorerar 10 000-tals forskare och lyssnar på Swebbtv istället...
Hör du inte själv hur det där låter?
Så ditt argument är att ju fler som tror på en sak desto mer rätt blir det. Okay..

Den som har kommit närmast är Martin Armstrong. Och han förkastar hysterin som korruption inom regeringen. Vilket är helt rätt. Bara idioter tror på klimathysterin.

https://www.armstrongeconomics.com/blog/

Där kan ni läsa och lära er något nytt er jävla rödingar.
Senast redigerad av skremseltaktik 2020-01-22 kl. 18:06.
Citera
2020-01-22, 18:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av skremseltaktik
Så ditt argument är att ju fler som tror på en sak desto mer rätt blir det. Okay..
Det är bara folk med goda fackkunskaper som räknas. Har man inte själv specialkunskaper i ett ämne är faktiskt inte fel att lyssna på vad forskare kommit fram till.
Citat:
Den som har kommit närmast är Martin Armstrong. Och han förkastar hysterin som korruption inom regeringen. Vilket är helt rätt. Bara idioter tror på klimathysterin.
Wikipedia: "Martin Arthur Armstrong (born November 1, 1949) is an American self-taught[1] economic forecaster who uses his own computer model based on pi. He spent 11 years in jail for cheating investors out of $700 million and hiding $15 million in assets from regulators."
Låter ju som en trovärd auktoritet inom klimatforskning
Citera
2020-01-22, 18:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det är bara folk med goda fackkunskaper som räknas. Har man inte själv specialkunskaper i ett ämne är faktiskt inte fel att lyssna på vad forskare kommit fram till.

Wikipedia: "Martin Arthur Armstrong (born November 1, 1949) is an American self-taught[1] economic forecaster who uses his own computer model based on pi. He spent 11 years in jail for cheating investors out of $700 million and hiding $15 million in assets from regulators."
Låter ju som en trovärd auktoritet inom klimatforskning
Byt ut Martin Armstrong mot Nikolaus Copernicus som också fick sitta i fängelse.

Diskussioner som dessa blir genast mycket ner befriande när man inser att massorna alltid och utan undantag har fel. Massor har alltid fel, kom ihåg det.
Citera
2020-01-22, 18:38
Medlem
Gurglarens avatar
Det intressanta med "konsensus"-argumentet är att det är lögn. 97% anser att människan endast PÅVERKAR klimatet. Och det tror jag också vi gör. Hur mycket är frågan. Endast 0,5% av dem anser människan vara huvudorsaken till klimatförändringar. Alltså de som SVT och annan skräpmedia hävdar är 97%....
Citera
2020-01-22, 18:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av skremseltaktik
Byt ut Martin Armstrong mot Nikolaus Copernicus som också fick sitta i fängelse.
Det har jag missat, för vadå och vad har det med saken att göra?
Citat:
But the fact that some geniuses were laughed at does not imply that all who are laughed at are geniuses. They laughed at Columbus, they laughed at Fulton, they laughed at the Wright Brothers. But they also laughed at Bozo the Clown.
- Carl Sagan
Citat:
Diskussioner som dessa blir genast mycket ner befriande när man inser att massorna alltid och utan undantag har fel. Massor har alltid fel, kom ihåg det.
Till skillnad då från dig som är så mycket smartare än "massan", dvs i det här fallet den stora gruppen klimatforskare.
Citera
2020-01-22, 19:31
Medlem
PK-befriads avatar
Om 10 år när det visat sig att inget särskilt hände med klimatet så kommer klimatalarmisterna göra en av tre saker:

1. Hävda att klimatet räddades, på grund av att de avstod från att köpa plastpåsar i livsmedelsbutiken.
2. Hävda att det är om ytterligare 10 år som katastrofen kommer.
3. Skämmas ögonen ur sig och erkänna att de hade fel.
Citera
2020-01-22, 19:36
Medlem
Byzantinsks avatar
Problemet är givetvis att forskningen och politiken flyter ihop.

I anslutning till den förment välunderbyggda forskningskonsensunsesen ser vi människor, både lekmän och forskare, som förspråkar att ge västvärlden en konkurrensnackdel gentemot ett hejdlöst koldioxidproducerande Kina i form av irrationella regleringar, lobbying för energiformer som är så ineffektiva att de måste kompletteras med inköp av el från olje- gas- och kolkraft från Ryssland och en lång rad andra nonsensåtgärder som helt enkelt inte på något vis följer av den påstådda vetenskapliga konsensusen.

Till detta kommer föreställningar om att det vore orättvist om tredje världen inte fick chansen att nå "vår nivå" (som tydligen håller på att förstöra hela planeten). Om det förhåller sig så, kan man väl lika gärna tänka sig att de bara är de rikaste 20% i Europa och USA som borde tvingas styra upp sina utsläpp, tills arbetar- under- och medelklassen i de rika länderna har "kommit ikapp"? Av någon outgrundlig anledning anses det "rättvisare" att kinesiska partifunktionärer och saudiska shejker får tillgång till grisbillig bensin och smutsig el tills deras länder har kommit ikapp ekonomiskt, medan sjukpensionärer i Kiruna ska betala tjugan litern. Det är så jävla dumt att klockorna stannar, och givetvis inte någon lösning på någonting.

Så länge de mytiska 97 procenten fortsätter stödja en politik som helt uppenbarligen inte kommer att minska några utsläpp överhuvudtaget, utan bara förskjuta världens ekonomiska och politiska maktbalans från USA och Europa till framförallt Kina saknar de givetvis trovärdighet som politisk kraft. Inte minst för att inte ens västvärldens senildementa eliter är så dumma i huvudet att de för en politik de själva skulle förlora på till ingen nytta alls. Greta Thunberg pratar enbart skit, utifrån de premisser hon själv utgår ifrån.

Med det sagt är det förstås helt möjligt att jorden ÄR på väg att gå under på grund av koldioxidutsläpp. I så fall bör vi satsa avsevärt mycket mer på kärnkraft, avbryta vidare befolkningstillväxt i utsläppsintensiva delar av världen (främst genom att stoppa invandringen), miljövillkora allt bistånd, knäcka Kinas och Indiens ekonomiska expansion, överväga att strypa den globala ekonomiska tillväxten överlag, etc, etc. Inget av det här föreslås dock (det sista lite halvdant, men då handlar det i praktiken bara om att avindustrialisera väst, och sedan öppna samma fabriker i Asien). Istället vill man bedriva ekonomiskt sabotage i de enda delar av världen där miljöfrågor tas på allvar överhuvudtaget.

Förhåller det sig faktiskt så att en grupp ärliga naturvetare, med säcken full av ödesdigra och otvetydiga resultat, bara gjort en fruktansvärd strategiskt miss genom att liera sig med samhällets allra dummaste jävla lögnhalsar i förhoppning om att därigenom få genomslag för sina varningar är det förstås en ofattbar tragedi. För visst fattar du också att idéer som framförs av den sorts människor som hävdat, och i de värsta fallen fortfarande hävdar, att de senaste decenniernas invandring till Sverige varit något positivt inte har någon vidare trovärdighet hos ens lindrigt begåvade människor?
Citera
2020-01-22, 19:51
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurglaren
Det intressanta med "konsensus"-argumentet är att det är lögn. 97% anser att människan endast PÅVERKAR klimatet. Och det tror jag också vi gör. Hur mycket är frågan. Endast 0,5% av dem anser människan vara huvudorsaken till klimatförändringar. Alltså de som SVT och annan skräpmedia hävdar är 97%....

Det är inte så. Undersökningarna som har gjorts är formulerade så att det forskarna skall ta ställning till är huruvida vi människor och de växthusgaser vi pumpar ut i atmosfären är den viktigaste faktorn för klimatförändringarna.

Det säger sig gärna också självt att man i undersökningarna inte ställer fullkomligt triviala frågor som alla automatiskt kan svara ja på. Sådant är ju bara slöseri med tid och resurser.

Här är en länk till en sammanfattande artikel, skriven av flera forskare som tidigare tittat på konsensusfrågan.

https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1748-9326/11/4/048002
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in