2020-01-22, 08:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb

Problemet för bubbelpratarna här är att BR inte har högre boendeutgift än HR.

Det är inte helt sant, för i ett normalt samhälle, där folket inte blivit lurade att skuld är lösningen till allt. I ett normalt samhälle betalar man sina skulder och blir skuldfri.

Vilket innebär 3 milj i lån, 30 år kvar att arbeta till pension = 8000 kr i månaden i amortering.
Då blir det väldigt mycket dyrare i brf än hyres.

Fullt rimligt resonemang.
Nu kommer 80% dö skuldsatta med en katastrofal pension sista åren. Och jag skrattar åt folk som satt sig i den sitsen.
2020-01-22, 09:00
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Problemet är att det inte går att blåsa upp centralbankernas balansräkningar hur mycket som helst. Redan har Japanska centralbanken köpt aktier. Ett desperat drag för att hålla hjulen i rullning.
Du lever i förnekelse, this time it’s always different.......
Eftersom vi har Fiatvaluta så går det utmärkt att blåsa upp balansräkningen. Finns ingen övre gräns. Den uppenbara risken med momentet är att valutan kollapsar. FED gick till en nivå som folk inte ens kunde fantisera om. Sedan tiodubblade de denna nivå.

Helt riktigt att det är annorlunda varenda gång. När det går åt pipan så är det oftast helt annorlunda från tidigare gång.
2020-01-22, 09:20
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Du sitter här med facit i hand och klassar det som fallit som en bubbla men i det läget när Nokia stod på topp visste man inte hur de skulle lyckas i framtiden. Om de hade agerat lika bra som Apple gjorde skulle Nokias värdering visat sig vara låg och det är detta du kallar för bubbla.
Det är ju exakt definitionen av en bubbla? Folk gjorde en värdering av Nokia som inte visade sig hålla. Jag fattar ingenting av dina inlägg längre, du slåss mot väderkvarnar, egentligen verkar vi ha samma åsikter. Det är bara ordet "bubbla" du inte fattat än.
2020-01-22, 09:25
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxy
Bubbla? Sprack? En bubbla defineras inte som gigantiska felsatsningar & krossande konkurrans. Apple och Microsoft (med deras misslyckade mobila OS) dödade ensamt Nokia, ingen bubbla. Marknadsvärdet överfördes helt enkelt till ett annat företag.
Jo, bubblor är exakt gigantiska felsatsningar och krossande konkurrens. Tulpanlökar är världens första bubbla, alla som köpte på toppen förlorade alla pengar, tulpanlökar är när man tänker efter inte så svåra att massproducera. Men bubblan gjorde att folk inte fattade det ett tag, tills bubblan sprack och allt blev verkligt igen.

Tulpanlökar och Nokia är identiska exempel. Jag påstår att Stockholms lägenhetspriser följer samma mönster, och när den bubblan spruckit kommer alla bubbelförnekare att tystna. Det ingår dock i definitionen av bubbla att det är mycket svårt att ha åsikten "det är en bubbla nu". Vilket den här tråden visar. Men jag insisterar.
2020-01-22, 10:11
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det är ju exakt definitionen av en bubbla? Folk gjorde en värdering av Nokia som inte visade sig hålla. Jag fattar ingenting av dina inlägg längre, du slåss mot väderkvarnar, egentligen verkar vi ha samma åsikter. Det är bara ordet "bubbla" du inte fattat än.

Förstår du verkligen inte att man inte i förväg kan veta hur väl olika företag kommer lyckas med sina strategier och att värderingen alltså görs utifrån deras förutsättningar vid just det tillfället?

Är Apple en bubbla nu enligt dig?

Apple har gjort många saker väldigt rätt och har en hög värdering därför att de har goda förutsättningar för framtiden. Men risken finns att de tar ett antal mycket dåliga beslut och kommer kollapsa som företag. Eller så fortsätter de att göra allt rätt och ökar sina vinster ännu mer.

Om du nu kan avgöra vilka företag som är bubblor kan du tjäna extremt mycket pengar på det, blanka Apple eller köp säljoptioner om du vet att det är en bubbla. Detta kunde du ha gjort med Nokia också om du visste att det var en bubbla. Gjorde du det?
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2020-01-22 kl. 10:13.
2020-01-22, 10:13
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Jo, bubblor är exakt gigantiska felsatsningar och krossande konkurrens. Tulpanlökar är världens första bubbla, alla som köpte på toppen förlorade alla pengar, tulpanlökar är när man tänker efter inte så svåra att massproducera. Men bubblan gjorde att folk inte fattade det ett tag, tills bubblan sprack och allt blev verkligt igen.

Tulpanlökar och Nokia är identiska exempel. Jag påstår att Stockholms lägenhetspriser följer samma mönster, och när den bubblan spruckit kommer alla bubbelförnekare att tystna. Det ingår dock i definitionen av bubbla att det är mycket svårt att ha åsikten "det är en bubbla nu". Vilket den här tråden visar. Men jag insisterar.
En skillnad i bubblan med tulpanlökarna är att deras värde mättes i guld. Bostäder i Sverige mäts som som bekant i SEK.

Bostädernas värde mätt i guld har redan kollapsat dramatiskt i Sverige. Möjligtvis kan det rasa lite mer men jag tror det kommer stabilisera sig nu.

Eftersom de flesta mäter i SEK så blir de lurade. De har inte ens märkt raset.
2020-01-22, 10:18
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
"bubbla = pris som överstiger det reella värdet på tillgången ifråga, d.v.s. det värde som tillgången har om man ser till de inkomster som tillgången realistiskt sett kan generera."

En bubbla är alltså något relativt, när flera i en marknad betalar mer för en vara än den långsiktigt är värd. Det börjar kanske gå in nu? Så du slipper förklara för oss att vi inte fattar "bubbla", fast egentligen är det du som inte fattar "bubbla".

Du svarade aldrig på min fråga angående detta:
Citat:
När du konkretiserar det något med att säga "det värde som tillgången har om man ser till de inkomster som tillgången realistiskt sett kan generera" antar jag att du menar den kostnadsökning jag skulle få om jag sålde min BR och skaffade en motsvarande hyresrätt.

Är det korrekt uppfattat eller är det vilka andra "inkomster som tillgången realistiskt sett kan generera" avser du när vi pratar om en bostad som man bor i?
2020-01-22, 10:57
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
En skillnad i bubblan med tulpanlökarna är att deras värde mättes i guld. Bostäder i Sverige mäts som som bekant i SEK.

Bostädernas värde mätt i guld har redan kollapsat dramatiskt i Sverige. Möjligtvis kan det rasa lite mer men jag tror det kommer stabilisera sig nu.

Eftersom de flesta mäter i SEK så blir de lurade. De har inte ens märkt raset.
Nja, guld kan indirekt bytas in mot fastigheter, så jag har tvärtom sett texter som jämförde 6 tulpanlökar med kostnaden för ett hus i Amsterdam.

Valutor har ingen relevans i en bubbla. SEK är bottendåligt nu men det går i 7-årscykler och inom några år är dollarn i botten igen. Det är helt klart för oss som tror att Sverige är ett fungerande land som kan fortsätta producera varor som världen vill köpa, medans USA styrs av en stolle (eller inte).
2020-01-22, 11:01
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Förstår du verkligen inte att man inte i förväg kan veta hur väl olika företag kommer lyckas med sina strategier och att värderingen alltså görs utifrån deras förutsättningar vid just det tillfället?

Är Apple en bubbla nu enligt dig?

Apple har gjort många saker väldigt rätt och har en hög värdering därför att de har goda förutsättningar för framtiden. Men risken finns att de tar ett antal mycket dåliga beslut och kommer kollapsa som företag. Eller så fortsätter de att göra allt rätt och ökar sina vinster ännu mer.

Om du nu kan avgöra vilka företag som är bubblor kan du tjäna extremt mycket pengar på det, blanka Apple eller köp säljoptioner om du vet att det är en bubbla. Detta kunde du ha gjort med Nokia också om du visste att det var en bubbla. Gjorde du det?
Ständigt nya rekord i missuppfattningar. Jag har ju minst 5 gånger skrivit att själva definitionen av en bubbla är att ingen ser den. En bubbla avslöjas enbart när den spricker. Om man vet om en bubbla så slutar man betala för mycket och säljer.

Nokia var en bubbla. Apples aktiekurs är sannolikt en bubbla, de har 1 produkt som står för 70% av vinsterna, så jag tror de följer Nokia-exemplet och när smartphonen ersätts av något annat så sjunker Apple 98% om de inte hänger med. Det kan vi diskutera i andra trådar. Jag tror även huspriserna i Stockholm är mitt i en bubbla nu, all statistik tyder på det. Men ändras förutsättningarna, om räntan sjunker till -14%, så var det ingen bubbla. Men det är en helt annan tråd "Tror du räntan sjunker till -14% och vad händer då".
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-01-22 kl. 11:32.
2020-01-22, 12:11
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ständigt nya rekord i missuppfattningar. Jag har ju minst 5 gånger skrivit att själva definitionen av en bubbla är att ingen ser den. En bubbla avslöjas enbart när den spricker. Om man vet om en bubbla så slutar man betala för mycket och säljer.

Nokia var en bubbla. Apples aktiekurs är sannolikt en bubbla, de har 1 produkt som står för 70% av vinsterna, så jag tror de följer Nokia-exemplet och när smartphonen ersätts av något annat så sjunker Apple 98% om de inte hänger med. Det kan vi diskutera i andra trådar. Jag tror även huspriserna i Stockholm är mitt i en bubbla nu, all statistik tyder på det. Men ändras förutsättningarna, om räntan sjunker till -14%, så var det ingen bubbla. Men det är en helt annan tråd "Tror du räntan sjunker till -14% och vad händer då".

Och ditt argument för att Nokia var en bubbla är att kursen föll?
Hade de satsat rätt hade det inte varit en bubbla utan en bra investering.

Vilka kriterier i din bubbeldefinition uppfyllde Nokia menade du, givet den information som fanns vid tillfället då den stod som högst?

Vilka kriterier i din bubbeldefinition uppfyller Apple nu?
Blankar du Apple nu eller tror du inte på att det är en bubbla?
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2020-01-22 kl. 12:13.
2020-01-22, 12:45
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttadsthlmare
Det är inte helt sant, för i ett normalt samhälle, där folket inte blivit lurade att skuld är lösningen till allt. I ett normalt samhälle betalar man sina skulder och blir skuldfri.

Vilket innebär 3 milj i lån, 30 år kvar att arbeta till pension = 8000 kr i månaden i amortering.
Då blir det väldigt mycket dyrare i brf än hyres.

Fullt rimligt resonemang.
Nu kommer 80% dö skuldsatta med en katastrofal pension sista åren. Och jag skrattar åt folk som satt sig i den sitsen.

Dubbelfel av dig.

1. Amortering är ingen kostnad
2. Skulden regleras då bostaden säljs. Om ett hus är värt 20 millar och det är 10 miljoner i pantbrev är det 10 millar brutto som frigörs i ett arv till närmaste arvinge.

Är man lite klok ställer man sig i bostadskön och kan då realisera vinsten lagom till pensionen.
2020-01-22, 14:43
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Och ditt argument för att Nokia var en bubbla är att kursen föll?
Hade de satsat rätt hade det inte varit en bubbla utan en bra investering.

Vilka kriterier i din bubbeldefinition uppfyllde Nokia menade du, givet den information som fanns vid tillfället då den stod som högst?

Vilka kriterier i din bubbeldefinition uppfyller Apple nu?
Blankar du Apple nu eller tror du inte på att det är en bubbla?
bubbla = pris som överstiger det reella värdet på tillgången ifråga, d.v.s. det värde som tillgången har om man ser till de inkomster som tillgången realistiskt sett kan generera.

Nokia-kursen var en bubbla, kursen var högre än vad de kunde tjäna in ett år senare. Det var ingen tillfälligt dipp utan de sjönk ihop till 2% av sitt värde och försvann. Bubbla.

Givet den information som fanns när Nokia stod på toppen var det inte en bubbla. Om någon enda person vetat det då hade han genast sålt. Ingen som ägde Nokia på toppen, säkert en miljon människor, såg Nokias pris som en bubbla. De förlorade teoretiskt 2000 miljarder kronor tillsammans.

Jag köper eller blankar inte USA-aktier. Däremot blankar jag svenska aktier sedan i somras. Du själv, har du köpt några fler BR? Du är ju säker på att de ska stiga?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in