Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Inte så svårt.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Finansbubbla
En finansbubbla eller finansiell bubbla är en situation när det pris som personer betalar för finansiella tillgångar, till exempel aktier eller fastigheter, överstiger det reella värdet på tillgången ifråga, d.v.s. det värde som tillgången har om man ser till de inkomster som tillgången realistiskt sett kan generera.
(FB) Bostadsbubbla i Sverige?
Ovanstående var den första definitionen av bubbla som du förespråkade.
Men strax därefter baserar du din slutsats om bubbla på hur mycket det har stigit vilket inte alls fanns med i ovanstående.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Det går inte att tolka dig.
Ge ett exempel, du bor i BR i Stockholm som kostade 6 mkr. Den har stigit 2mkr på 4 år vilket är för mycket. Fri HR har gått upp med exakt samma %-sats, det är rimligt, vi har byggt för lite. Men var kommer HR in i ekvationen?
Och nu kommer du med en tredje definition där du dessutom bakar in uttryck som "det reella värdet".
Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
"bubbla = pris som överstiger det reella värdet på tillgången ifråga, d.v.s. det värde som tillgången har om man ser till de inkomster som tillgången realistiskt sett kan generera."
En bubbla är alltså något relativt, när flera i en marknad betalar mer för en vara än den långsiktigt är värd. Det börjar kanske gå in nu? Så du slipper förklara för oss att vi inte fattar "bubbla", fast egentligen är det du som inte fattar "bubbla".
När du konkretiserar det något med att säga "det värde som tillgången har om man ser till de inkomster som tillgången realistiskt sett kan generera" antar jag att du menar den kostnadsökning jag skulle få om jag sålde min BR och skaffade en motsvarande hyresrätt.
Är det korrekt uppfattat eller är det vilka andra "inkomster som tillgången realistiskt sett kan generera" avser du när vi pratar om en bostad som man bor i?