2020-01-21, 15:48
Medlem
Perhaps-Probablys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Så svininfluensan igen? Eller?
Detta är förmodligen ingenting jämfört med svininfluensan. Hundratusentals dog av svininfluensan medans uppskattningsvis så kommer inte ens tusen människor att dö av detta.
Citera
2020-01-21, 15:48
Medlem
Symptms avatar
här kan man följa utvecklingen ganska detaljerat, dag för dag.

https://en.wikipedia.org/wiki/2019%E2%80%9320_outbreak_of_novel_coronavirus_(201 9-nCoV)

Kina, Thailand, Syd Korea, Japan och Taiwan
Senast redigerad av Symptm 2020-01-21 kl. 15:52.
Citera
2020-01-21, 15:53
Medlem
Ograsts avatar
Utan att ignorera det här hotet hoppas jag människor inte förlorar sin kontroll för att övergå i en okontrollerad panik. Sådana här saker händer med jämna mellanrum.
Citera
2020-01-21, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aubar
Ja det är ju jättebra! Ingen gör ju något åt överbefolkningen och problemen på den här planeten ändå.

Till slut fick iaf jag nog på hela skiten! Och när jag släppte rädslorna över vad som sker i världen så blev det en tvärtom-effekt och jag fick gudomlig frid.
Jag ser med avsky på människosläktet och mår bättre än någonsin. Hittade en fin plats i skogen norröver för en del år sedan och njuter av att inte vara delaktig i detta samhälle längre. Det är det bästa jag gjort.

Jag tycker vi borde lämna den här planeten så djur och natur kan frodas och få leva ifred.
Jag håller på detta viruset!

Allt började och växte fram för många år sedan då jag inte kände igen mig i det land jag växt upp i längre. Politiken, samhällsklimatet, otryggheten, människor som blir mer och mer egoistiska och som robotar, folk som slavar hela sina liv på arbeten för att betala skyhög skatt, sjuklig stress, islamisering av Sverige, bomber, knivningar, rån, gruppvåldtäkter, knark, pengar, makt mm

Nä jag ser fram emot den dagen med glädje då naturen skapar ett virus som människan inte rår på, hon har inte gjort sig förtjänt av annat! Men vem vet vad som skapas i laboratorium eller inte?

Trevlig vecka till er där ute!

Dra på er ett munskydd om ni är oroliga, och glöm inte selfien.

Om denna historia är sann tycker jag du ska skriva en bok eller starta nån slags förening. Finns fler som känner som du. Svårt att leva ute bara i detta klimat..
Citera
2020-01-21, 16:50
Medlem
Cykel-Ingemar.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Finns inte och kommer inte att bli något vaccin mot ett enkelsträngat RNA-virus som muterar friskt

Ok. Jag kanske brde veta sånt men är bara syrra med dåliga betyg.

/ Cykel-Ingemar
Citera
2020-01-21, 16:57
Medlem
fernebos avatar
Kinesiska myndigheter verkar oroliga över att myndigheter på lokal nivå mörklägger. Samtidigt har sex personer nu avlidit och antalet bekräftade fall närmar sig 300:

Citat:
China's top leaders have warned lower-level officials not to cover up the spread of a new coronavirus that has now infected nearly 300 people.

Anyone who concealed new cases would "be nailed on the pillar of shame for eternity", the political body responsible for law and order said.

The warning came as state media said six people had now died from the virus, which causes a type of pneumonia.

Att så många inom vården insjuknat när de tagit hand om smittade och att en befinner sig i kritiskt tillstånd låter oroväckande:

Citat:
In a separate statement, the Wuhan Municipal Health Commission said at least 15 medical workers in Wuhan have also been infected with the virus, with one in a critical condition.

The workers presumably became infected with the virus due to contact with patients. All of them are being kept in isolation while being treated.

https://www.bbc.com/news/world-asia-china-51185836

Och ett färskt reportage från CNN. Att kineserna överhuvudtaget tillåter dessa vidriga djurmarknader där precis alla sorters djur blandas är helt ofattbart. Det är inte direkt nåt mysterium att smittor hoppar över artbarriärer och muteras i den soppan:

https://www.youtube.com/watch?v=GEARtTBHXEw
Citera
2020-01-21, 17:19
Medlem
Perhaps-Probablys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Kinesiska myndigheter verkar oroliga över att myndigheter på lokal nivå mörklägger. Samtidigt har sex personer nu avlidit och antalet bekräftade fall närmar sig 300
De går ut med en offentlig varning till de som arbetar med det att ingen ska mörklägga, annars är konsekvensen att man blir "nailed on the pillar of shame for eternity". Inte riktigt samma sak som att myndigheterna verkar oroliga över mörkerläggningar, utan snarare ett politiskt utspel för att visa att staten tar sitt ansvar för att inte få lika mycket kritik som de fick under SARS-epidemin.
Citera
2020-01-21, 18:10
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinaTorterarSvensk
Finns positiva konsekvenser att att media fokuserar på det: Politiskt tryck uppstår att lösa problemet => Forskningspengar allokeras till forskning om viruset.

Människors oro för sjukdomar, är vad som driver en stor del av medicinska forskningen framåt. Resultatet av oron, blir alltså minskat lidande.
Människors oro gjorde att vi köpte 18 miljoner doser Pandemrix, helt i onödan, och dessutom som bonus gav ett antal ungdomar narkolepsi.
Samtidigt överlevde resten av Europa den flunsan utan större problem.

Massors oro är en kraftfull, men dålig, drivkraft och vägvisare.
Citera
2020-01-21, 18:47
Medlem
Underligt tyst i svensk media om viruset. Bara grunda orosrapporteringar i SR och SVT. Kineserna och WHO skulle ha/har haft presskonferenser men trots att i alla fall radion har en korre i Kina så hittar man ingenting mer. Desto mer rykten.

Har scannat internationella medier och tydligen har de utrett virusets DNA. Utredningen är nu tillgänglig för alla så vilken forskare som helst får titta.

Släkt med något fladdermusvirus om jag förstod det rätt. Vet inte om de äter fladdermöss i Wuhan. Kineserna skämtar själva att de ser allt som flyger som mat utom flygplan.

Det kom fram att viruset smittar person till person. Har förstått det som att man först såg att vårdpersonal hade drabbats. Påstås att man måste ha nära kontakt med en bärare. Vore ju bra så att en bärare som nyser inte ska kunna smitta ner ett helt flygplan.

Var mest intresserad av vad är det för folk som dött. De tre första hade vad jag kunnat se på webben några andra sjukdomar också. Var ju rädd att det skulle vara som svininfluensan då yngre och friska dog. Plus att några som fått vaccin fick narkolepsi.

Kanske är den här influensan som "kamelinfluensan" MERS från Mellanöstern som inte var så allvarlig eller smittosam.
Citera
2020-01-21, 19:18
Medlem
Perhaps-Probablys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Underligt tyst i svensk media om viruset. Bara grunda orosrapporteringar i SR och SVT. Kineserna och WHO skulle ha/har haft presskonferenser men trots att i alla fall radion har en korre i Kina så hittar man ingenting mer. Desto mer rykten.

Har scannat internationella medier och tydligen har de utrett virusets DNA. Utredningen är nu tillgänglig för alla så vilken forskare som helst får titta.

Släkt med något fladdermusvirus om jag förstod det rätt. Vet inte om de äter fladdermöss i Wuhan. Kineserna skämtar själva att de ser allt som flyger som mat utom flygplan.

Det kom fram att viruset smittar person till person. Har förstått det som att man först såg att vårdpersonal hade drabbats. Påstås att man måste ha nära kontakt med en bärare. Vore ju bra så att en bärare som nyser inte ska kunna smitta ner ett helt flygplan.

Var mest intresserad av vad är det för folk som dött. De tre första hade vad jag kunnat se på webben några andra sjukdomar också. Var ju rädd att det skulle vara som svininfluensan då yngre och friska dog. Plus att några som fått vaccin fick narkolepsi.

Kanske är den här influensan som "kamelinfluensan" MERS från Mellanöstern som inte var så allvarlig eller smittosam.
Detta är ett coronavirus som är nära besläktat med det coronavirus som orsakade SARS epidemin i början på 2000-talet, vilket i sin tur förmodligen uppkom hos fladdermöss. Men man behöver inte äta dem för att bli smittad eftersom fladdermöss bits ganska ofta. De är exempelvis även den vanligaste orsaken till spridning av rabies i världen.

Tidiga prognoser är att detta inte kommer att bli lika dödligt som under SARS epidemin. MERS är däremot en intressant jämförelse eftersom det också är ett coronavirus precis som detta men som faktiskt har dödat fler människor än SARS.
Citera
2020-01-21, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perhaps-Probably
Detta är ett coronavirus som är nära besläktat med det coronavirus som orsakade SARS epidemin i början på 2000-talet, vilket i sin tur förmodligen uppkom hos fladdermöss. Men man behöver inte äta dem för att bli smittad eftersom fladdermöss bits ganska ofta. De är exempelvis även den vanligaste orsaken till spridning av rabies i världen.

Tidiga prognoser är att detta inte kommer att bli lika dödligt som under SARS epidemin. MERS är däremot en intressant jämförelse eftersom det också är ett coronavirus precis som detta men som faktiskt har dödat fler människor än SARS.

Intressant att MERS är dödlig, men verkar inte vara så smittsam. Vad beror dödligheten på? Bristande sjukvård i Mellanöstern? Eller är MERS någon sorts killer likt ebola?
Citera
2020-01-21, 19:35
Medlem
KinaTorterarSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Människors oro gjorde att vi köpte 18 miljoner doser Pandemrix, helt i onödan, och dessutom som bonus gav ett antal ungdomar narkolepsi.
Samtidigt överlevde resten av Europa den flunsan utan större problem.

Massors oro är en kraftfull, men dålig, drivkraft och vägvisare.

Jo, stämmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in