2020-01-20, 21:49
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chill123
Jag gillar nog alla svenska dialekter, men stockholmare låter alltid super dryga, man vill nästan ge dom en snyting. Västeråsare är okej även fast den är lik stockholmskan. Norr om Stockholms dialekter har sin charm.

Jag bor på västkusten.

Onödig information. Det kan man förstå utifrån ditt stockholmskomplex.
Citera
2020-01-20, 22:22
Medlem
barkenarots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .ono.
Vilka ord tycker ni utalas lustigast?
Vad är oförståligt?

Det är många ord som har en förrädiskt annorlunda betydelse norr om Ödeshög ungefär. T ex "jämföra".

En Stockholmare kan häva ur sig saker som: "Du kan inte jämföra en BMW med en Opel." och sen fortsätta: "BMW:n accelererar mycket snabbare och är fett lyxigare."

Till det vill en annan svara: "Du jämförde dem just. Alltså kan de jämföras."

Så, för en Stockholmare, att jämföra två saker är att säga att de är ungefär likvärdiga, och för en skåning betyder detta att jämföra två saker att studera skillnaderna dem emellan - skillnader som förväntas vara betydelsefulla nog att meritera ett studium.

Sen har jag en fråga. Jag har hört många som snackar sveamål uttala ordet "anrika", som i anrika uran till kärnkraftverk med ett bakre a ['ɑːnˌriːka]. Är det vettigt? Jag säger ['anˌʁeika].
Citera
2020-01-20, 22:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Onödig information. Det kan man förstå utifrån ditt stockholmskomplex.

Det är något med det arroganta och överlägsna tonfallet, lite som SF-journalens speaker som alltid talade med ett självbelåtet och mästrande tonfall, även om modern stockholmska inte låter riktigt så heller. Lite nasalt. Vissa har också det där slappa j-haltiga r:et som är normalt i engelskan men låter för jävligt på svenska.
Citera
2020-01-20, 22:59
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det är något med det arroganta och överlägsna tonfallet, lite som SF-journalens speaker som alltid talade med ett självbelåtet och mästrande tonfall, även om modern stockholmska inte låter riktigt så heller. Lite nasalt. Vissa har också det där slappa j-haltiga r:et som är normalt i engelskan men låter för jävligt på svenska.

Ja, men hela Stockholm låter inte lika. Jag känner mig inte hemma t.ex. med Lidingö-i som nu alla yngre och medelålders kvinnor kör med. Än värre när killar nu också kör med det. De kan jag inte ta på allvar och undviker så gott det bara går. Över huvud taget föredrar jag den lite "mumligare" stockholmskan utan dessa gälla vokaler och utan de värsta nasalerna från 40-tals filmerna. Den kan kanske höras bland folk runt 60-70, som vare sig är för medelklass eller arbetarklass.
Senast redigerad av farbror Sven 2020-01-20 kl. 23:03.
Citera
2020-01-20, 23:05
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wazzobazzo2

Kex med hårt K. Totalt efterblivet.

Mjukt kex- kan det bli bonnigare?
Citera
2020-01-20, 23:14
Bannlyst
Citat:

Min lilla teori, om den inte hör bättre hemma i konspirationsforat(?), är att "stockholmare" som uttalar R på det sättet egentligen är tekniskt avancerade gråsälar som helt sonika stulit en mänsklig värdkropp. Isolera r-ljudet och det låter ungefär som en grymtande gråsäl.

Testa med att sätta in deras R i alfabetet bara:

K, L, M, N, O, P(plosiv) Q(K), ÖRRUWWRR(ÄRR?)!

Jämför med tungspets-R eller gutturalt R där man faktiskt hör bokstavens tänkta ljud bara genom att tungan rör sig. Antar att det är för svårt att åstadkomma för en varelse van vid sältunga.

På det så ses ju Göteborgare som gemytliga och trevliga av 08rna ("goa gubbar" och allt det där). Varför? Jo för att sälar förstås också hört myten att alla göteborgare säljer fisk... Det hänger ihop.

Ganska övertygad om att det hela handlar om en gråsälskonspiration á Get Out och sälarna ger sig på de mentalt svagaste offer som står dem att finna för att använda dessa som värdkroppar. De som inte ens kan säga R ordentligt i vanliga fall ligger således pyrt till för en sälisk konspiration med tillhörande hjärntransplantation...

Citat:
Mjukt kex- kan det bli bonnigare?

Vet ej men det kan DEFINITIVT bli bögigare...

Edit: funkar inte att stänga av smileys i texten...what gives?

Edit 2: lägger till R istället för D som ett fenomen jag inte förstår. Det låter fruktansvärt gnälligt. Exempel:

https://www.youtube.com/watch?v=qEJSbejRRmg

"Va ere meee räää. Gå rrå"
Senast redigerad av wazzobazzo2 2020-01-20 kl. 23:21.
Citera
2020-01-20, 23:32
Bannlyst
Citat:
Edit 2: lägger till R istället för D som ett fenomen jag inte förstår. Det låter fruktansvärt gnälligt. Exempel:

https://www.youtube.com/watch?v=qEJSbejRRmg

"Va ere meee räää. Gå rrå"

Kenta och Stoffe låter i och för sig mer töntiga. Deras tjafsande låter ungefär som ur en gammal pilsnerfilm.
Citera
2020-01-21, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .ono.
Hä hä smurf hits.
Rolig är du.

Hur skulle du beskriva smurf hits då?
Pipigt?
Gällt?
"Käck och gullig"???? Hä hä.

Varför lyssnar du på svensk musik om du hör den som smurf hits?
Rolig är du!

Vaddå? Smurfhits är väl kul? https://youtu.be/ccCxo4swk_Q

Och ballader och annan hjärta&smärta-musik gör sig ju faktiskt bra på svenska.
Citera
2020-01-21, 00:11
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Jämför med tungspets-R eller gutturalt R där man faktiskt hör bokstavens tänkta ljud bara genom att tungan rör sig. Antar att det är för svårt att åstadkomma för en varelse van vid sältunga.

Kan det bli dummare att lägga ner så mycket tid och energi för att producera ett gutturalt R? Alla våra r-ändelser i presens… Alla fattar- utom de gutturala. Jau taulaRRR. Den sköna stockholmskan nästan stryper r-et för budskapet har gått fram till alla (utom de gutturala möjligen) och tungan bara smeker gommen lite lätt i väntan på nästa uppdrag. Som en lätta bris från en skärgårds ö.
Citera
2020-01-21, 00:19
Bannlyst
Citat:
Kan det bli dummare att lägga ner så mycket tid och energi för att producera ett gutturalt R? Alla våra r-ändelser i presens… Alla fattar- utom de gutturala. Jau taulaRRR. Den sköna stockholmskan nästan stryper r-et för budskapet har gått fram till alla (utom de gutturala möjligen) och tungan bara smeker gommen lite lätt i väntan på nästa uppdrag. Som en lätta bris från en skärgårds ö.

Mjukt r låter så fel. Det värsta var när någon kärring på 80-talet rent ut förespråkade det i något morgonprogram på TV
Citera
2020-01-21, 06:59
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Mjukt r låter så fel. Det värsta var när någon kärring på 80-talet rent ut förespråkade det i något morgonprogram på TV
Vad menar du med detta.. Hur kan en käring förespråka detta och varför?
Citera
2020-01-21, 10:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Vad menar du med detta.. Hur kan en käring förespråka detta och varför?

Det var ironiskt nog någon talpedagog som var med i Gomorron Sverige eller Sköna söndag eller liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in