2020-01-20, 20:50
Medlem
Den här användaren känner mig för väl:
Citat:
Ursprungligen postat av Klokakamelen
Ts undrar nog också varför uppsvenskar har sch efter R och tjockt T efter R. Ex: hårscheln var bra innan jag åkte bott. (Hörseln var bra innan jag åkte bort).

Därför måste vi starta en tråd i det ämnet nu.

Alla vet hur människor föreställer sig skånska.
De låter ungefär såhär för inte-skånskar:

jaauuo åm maöhn skolle tauu åuuh staaauhrta eun trååud ååm oppsveeenskauh.

Men ni nersvenskar, skånskar, kalla de va ni vill.

Hur tycker ni uppsvenskan låter?
Har ni några exempel?
Vilka ord tycker ni utalas lustigast?
Vad är oförståligt?
Är det något som uttalas som på skånska?

Jag vill veta allt!
Citera
2020-01-20, 20:56
Medlem
holmiums avatar
gnälliga
Citera
2020-01-20, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
gnälliga
Ge exempel!
Motivera!
Citera
2020-01-20, 21:01
Medlem
”Nersvensk”? Jag är inte svensk, jag är skåning.

Hur låter ni svenskar?

Lite kul faktiskt, som en gammal pilsnerfilm där alla är sådär lite fjolligt käcka och gulliga.

Svensk musik är också lite skojig, särskilt rap på svenska, det låter som smurfhits ungefär. Extra kul när det är sk ”gansgsterrap” som Einar, så står där en tomte som låter som gammelsmurfen och piper om ”guns” och ”cash”

Har inget emot svenskar, men ni borde tuffa till er lite och sluta vara så konsensusnervösa och aldrig våga diskutera något.
Senast redigerad av Afghan-frisyr 2020-01-20 kl. 21:05.
Citera
2020-01-20, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Afghan-frisyr
Jaja, men svara på tråden också när du ändå kikar hit.
Rubriken inkluderade faktist dig med.
Svara nu.
Hur som pratar uppsvenskar enligt dig?
Citera
2020-01-20, 21:06
Medlem
Det skrev jag i inlägger ovan.
Citat:
Ursprungligen postat av .ono.
Svara nu.
Citera
2020-01-20, 21:09
Medlem
Jag gillar nog alla svenska dialekter, men stockholmare låter alltid super dryga, man vill nästan ge dom en snyting. Västeråsare är okej även fast den är lik stockholmskan. Norr om Stockholms dialekter har sin charm.

Jag bor på västkusten.
Citera
2020-01-20, 21:12
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Svara nu.
Uppsvenskar pratar grötigt, inte så förtjust i dialekten faktiskt.

Men ska jag välja får det bli West coast trots det märkliga uttalet av u. I mitten bor skogsfolket och di pratar grötigt värre, inte alls vackert faktiskt.

Då föredrar jag den breda östkustsdialekten som är bredare än J-Los bakparti, trots sin fulhet signalerar den en visst självförtroende.

Längre norrut bör snålisarna, vissa av dem vet inte ens hur R uttalas och låtsas helt enkelt inte om det. Man äter sin tåtta och är lika bitter för det.

Sen finns det Göteborgska, stockholmska, gotländska, dalmål samt norrländska, som jag känner till.
Samt värmländska, men det är i princip en norsk dialekt.
Citera
2020-01-20, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chill123
Jag gillar nog alla svenska dialekter, men stockholmare låter alltid super dryga, man vill nästan ge dom en snyting. Västeråsare är okej även fast den är lik stockholmskan. Norr om Stockholms dialekter har sin charm.

Jag bor på västkusten.
Har du några exempel på vad dom skulle kunna säga som låter som drygt?
Citera
2020-01-20, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Afghan-frisyr

Hur låter ni svenskar?

Lite kul faktiskt, som en gammal pilsnerfilm där alla är sådär lite fjolligt käcka och gulliga.

Svensk musik är också lite skojig, särskilt rap på svenska, det låter som smurfhits ungefär. Extra kul när det är sk ”gansgsterrap” som Einar, så står där en tomte som låter som gammelsmurfen och piper om ”guns” och ”cash”

Har inget emot svenskar, men ni borde tuffa till er lite och sluta vara så konsensusnervösa och aldrig våga diskutera något.
Hä hä smurf hits.
Rolig är du.

Hur skulle du beskriva smurf hits då?
Pipigt?
Gällt?
"Käck och gullig"???? Hä hä.

Varför lyssnar du på svensk musik om du hör den som smurf hits?
Rolig är du!

Citera
2020-01-20, 21:30
Medlem
Citat:
Har du några exempel på vad dom skulle kunna säga som låter som drygt?

De säger en breda och inte bräda, som om de ska breda en macka istället för att spika en bräda. Mycket ”e” istället för ”ä”, deras i låter konstiga och allmänt låter dialekten självgod , överlägsen och snobbig. Typ säger en stockholmare att han har en stuga i skärgården så vill man ju egentligen bara sparka in tänderna på honom eftersom det per automatik låter som skryt och ”jag är bättre än dig”, det är ju inte så, men för oss på västra sidan låter det så.
Senast redigerad av Chill123 2020-01-20 kl. 21:32.
Citera
2020-01-20, 21:38
Medlem
BewilderedHulders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chill123
De säger en breda och inte bräda, som om de ska breda en macka istället för att spika en bräda. Mycket ”e” istället för ”ä”, deras i låter konstiga och allmänt låter dialekten självgod , överlägsen och snobbig. Typ säger en stockholmare att han har en stuga i skärgården så vill man ju egentligen bara sparka in tänderna på honom eftersom det per automatik låter som skryt och ”jag är bättre än dig”, det är ju inte så, men för oss på västra sidan låter det så.

Jag kommer från ett getto men blir anklagad för att låta som överklass av medelklassens sd-sossar. Inte då djävla kul det heller. Undra vem som är dryg och behöver en smäll!

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in