2020-01-20, 18:59
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Mittmedia ska sparka ytterligare personal i nytt sparpaket. Enligt Dagens Media.
Till och med det ligger bakom betalvägg! Nåja, den som väntar på något gott väntar aldrig för länge.

Nu är det dags för regeringen att bygga ut utbildningsplatser för kodknackare och normingenjörer. En hel bransch håller på att gå i stöpet!
Citera
2020-01-20, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Till och med det ligger bakom betalvägg! Nåja, den som väntar på något gott väntar aldrig för länge.

Nu är det dags för regeringen att bygga ut utbildningsplatser för kodknackare och normingenjörer. En hel bransch håller på att gå i stöpet!

Ja, det går fort nu.

Citat:
Flera tjänster ska enligt uppgift till Dagens Media bort inom Mittmedia. Facken bekräftar att ett möte har hållits.

Under fredagen hölls ett möte med facket på Mittmedia om att dra ned på personal inom den centrala organisationen med totalt tio tjänster. Det enligt uppgift till Dagens Media.

https://www.dagensmedia.se/medier/dagspress/uppgift-ytterligare-nedskarningar-vantar-mittmedia/

Då ska man veta att senaste sparpaketet som väl var på 50+ sparkade journalister var i höstas om jag inte missminner mig.
Citera
2020-01-20, 20:09
Medlem
https://www.journalisten.se/nyheter/civilekonomen-och-karriar-slas-ihop-i-host

Citat:
Fackförbunden Jusek och Civilekonomerna slogs vid årsskiftet samman till fackförbundet Akavia, och från och med i höst slås förbundstidningarna ihop till en tidning – som ännu inte har ett namn.

https://www.journalisten.se/nyheter/bonnier-news-saljer-annu-en-gratistidning

Citat:
Bonnier News säljer ännu en gratistidning

Så sent som i oktober köpte Bonnier News-ägda HD-Sydsvenskan Lokaltidningen med 28 lokala titlar. Nu säljer man av ännu en edition.

Den 2 januari kunde vi berätta att Östgötatidningen sålts till dess tidningschef Åsa Brage och nu har turen kommit till editionen i Växjö och Alvesta. Denna säljs till tidningschefen Cecilia Petersson, skriver HD-Sydsvenskan.

Vad tror ni om summa för gratistidningen? 1 kr för att överta?

https://www.dagensmedia.se/medier/rorligt/svt-overger-sin-almedalsscen/

Citat:
SVT minskar bevakningen från Almedalen – slopar scenen intill muren i Visby.

SVT har i flera år haft en scen under Almedalsveckan precis intill muren i hörnet av Donnersgatan och Tage Cervins gata i Visby. Men i år har public service-bolaget beslutat att inte hyra scenen, rapporterar Hela Gotland.

Inför förra årets politikervecka beslutade Aftonbladet att skruva ned sin bevakning. Under 2020 har tidningen tänkt fortsätta i samma storleksordning, uppger tidningens biträndande redaktör Eric Rosén för Hela Gotland.

https://blogg.dagensmedia.se/unn-edberg/2020/01/17/nar-branschangesten-slar-till-hur-ska-vi-behalla-hoppet-nar-alla-siffror-pekar-nedat/

Citat:
När branschångesten slår till. Hur ska vi behålla hoppet när alla siffror pekar nedåt?

Det har varit svårt att skriva den här bloggposten. Den kommer att handla om branschångesten, min och andras.

Jag brinner för journalistiken och har ägnat många år åt att bevaka och skriva om olika affärsmöjligheter som kan hjälpa medierna att klara den digitala transformationen och vara relevant i en ny tid.

Samtidigt har jag blivit allt mer medveten om att det som ser ut som framgångar ofta är begränsade sådana. Någon har lyckats med event, någon annan med native, en tredje med en smart tjänst. Men ingen svensk medieaktör har ännu lyckats ersätta de vikande pappersintäkterna med digitala intäkter mer än på marginalen. Även de framgångsrika dagstidningarna får fortfarande en stor del av intäkterna från en krympande pappersaffär.

De förlag som är framgångsrikast i dag är de som lyckats skära kostnader mest effektivt. Men var är de om 5-10 år; Vad händer på sikt när leveransen till läsarna blir både sämre och dyrare?

Konsolideringen har bara påbörjats. Det går inte att driva en enskild dagstidning längre
Om inte alltför länge ser jag framför mig två, eller max tre dagstidningskoncerner i Sverige, något längre fram samma antal i Norden. Samma sak när det gäller tidskrifterna.

Inte ens små nystartade digitala initiativ, utan stora kostnadsmassor, klarar sig särskilt bra

Människor blir mindre lojala med varumärken och lever i sociala medier-flöden, där innehållsleverantörer inte har kontrollen.

Men det finns hopp...

Citat:
Jag har hört Martin Jönsson på DN säga att allt fler nya prenumeranter anger som skäl att ”Det ingår i att vara en god medborgare att betala för journalistik”. Att göra publiken delaktig kan göra den än mer lojal. Många tidningar har ju sedan tidigare en krets av fans.

Citera
2020-01-20, 20:21
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Till och med det ligger bakom betalvägg!

Va?

Tänker du inte betala 5 995:- per år för att läsa Dagens Media?

Som hittat ju
Citera
2020-01-20, 20:22
Medlem
https://www.dagensmedia.se/medier/dagspress/sa-ser-den-svenska-betalviljan-ut/

Citat:
Så ser den svenska betalviljan ut

Mer än varannan svensk respondent, i en studie från Tiniusstiftelsen och Norstat, saknar tillgång till ett digitalt nyhetsabonnemang. Omkring 40 procent uppger att möjligheten att ta del av gratisnyheter via SVT gör att man inte köper andra digitala nyhetsabonnemang.

Resultatet från Sverige visar bland annat att:
■ 55 procent saknar tillgång till ett digitalt nyhetsabonnemang. 25,20 procent har tillgång till ett abonnemang och 11 procent har tillgång till två.
■ 42 procent tycker att ett–två digitala nyhetsabonnemang räcker.
■ 54 procent av de respondenter som är 18–29 år inte anser sig ha något behov av en digital prenumeration.
■ 37,5 procent uppger att orsaken till att man i dag inte köper andra digitala nyhetsabonnemang är tillgången på SVT:s digitala gratisnyheter.

Väldigt röriga siffror...
Citera
2020-01-20, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Va?

Tänker du inte betala 5 995:- per år för att läsa Dagens Media?

Som hittat ju

Trodde du skämtade om priset...

Citat:
Välkommen att upptäcka mer av Dagens Media

Du har möjlighet att säga upp prenumerationen när du vill under de första 30 dagarna. Därefter övergår den till en 12 månaders prenumeration med allt vårt digitala material och magasin för 5995 kr/år (ex. moms).

Jag hade kanske kunnat tänka mig att lägga en tia i månaden för ett abonnemang som enbart satsade på artiklar om journalister som sparkas eller riskeras av att sparkas, inget annat... tror det hade kunnat finnas en viss kundgrupp där att vinna... men nära 6000 kr... Vilka tror dom att dom är??
Citera
2020-01-20, 20:40
Medlem
Om ni inte nöjer er med Dagens Media kan jag även rekommendera Resumé.

Välkommen att upptäcka mer av Resumé
5995 kr/år (ex. moms).

Prenumerera både på Dagens Media och Resumé. Få allt det senaste för enbart 11 990 kr per år!
Citera
2020-01-20, 20:54
Medlem
Imnshos avatar
Antar att dom här priserna inte är till för privatpersoner, utan man riktar in hela affären på den offantliga sektorn, statliga myndigheter, medieforskare, bibliotek osv. Det blir ett slags "journalistporr" och en klubb för inbördes beundran. Eller kanske snarare en klubb för inbördes gråt och tandagnisslan....

Personligen har jag som mål att köpa den sista papperstidningen av de fyra stora, AB, Expr, SvD, DN. Bara för att rama in eller kanske att pissa på. Det är väl bättre att jag pissar på tidningen än att jag hotar journalister, eller hur? Jag vill dom allt väl, och hoppas att dom lyckas med omskolningen till kodknackare, lokalvårdare eller spärrvakter.

Ser faktiskt att jag i bokhyllan har en gammal sportbilaga från AB 1994 med brons-VM i USA. Så jag är inte alldeles kallhjärtad för de här blaskorna.
Citera
2020-01-20, 21:01
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
https://www.dagensmedia.se/medier/dagspress/sa-ser-den-svenska-betalviljan-ut/

Väldigt röriga siffror...
Originalundersökningen finns här:
https://tinius.com/2020/01/10/ny-undersokelse-om-medieabonnement/
Sammanfattning på norsk av den svenska delen:
Citat:
I Sverige er tendensen lik: 42 % antar at de kun vil ha 1-2 digitale nyhetsabonnement, og 54 % av de mellom 18-29 år vil ikke abonnere.
Vi har spurt hvilke gratis nyhetstjenester som er årsaken til at man ikke vil ha digitale nyhetsabonnement. Nesten halvparten (45 %) av de spurte i Norge peker på NRKs gratisinnhold. I Sverige er tallet noe lavere, men like fullt høyt: 38 % sier at de ikke vil betale for innhold så lenge SVT tilbyr sitt gratis.
I undersøkelsen svarer 25 % i både Norge og Sverige at de prioriterer å abonnere på digital underholdning.
I klartext: Ska jag ha ett abonnemang så ska det vara Netflix.
Citera
2020-01-20, 21:54
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Det är sunt att marknaden styr. Är dock rädd att regeringen kommer se till att presstödet utvidgas för att "stärka demokratin" vilket betyder att folk tvingas betala för allehanda skitmedia ändå.
Citera
2020-01-20, 23:11
Medlem
Demokraturdns avatar
Alltså nästan 40 procent anger public service som orsak till att man inte vill betala för nyheter på nätet. Inga presstöd i världen löser det problemet för tidningarna. Det är inte förvånande heller. Smileyn kom med av bara farten.
Citera
2020-01-21, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Demokraturdn
Alltså nästan 40 procent anger public service som orsak till att man inte vill betala för nyheter på nätet. Inga presstöd i världen löser det problemet för tidningarna. Det är inte förvånande heller. Smileyn kom med av bara farten.

Inte alls överraskande. SVT på nätet är klart bättre Aftonbladet, Expressen, DN och de andra stora tidningarna.

Att de kommersiella gammelmedierna är så positiva till public service visar på hur sammanhängande svensk medias anställda är. Där den stora massan journalister i slutändan hoppas på en fast tjänst på SVT.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in