2020-01-19, 17:45
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8888zoom8888
Det var vänner till Messenger. De frågar budbäraren om meningen med den mänskliga anden. Och hur det skapades. Och information om detta ämne. Gud avslöjade denna vers. Omedelbart efter det.
Och hans tolkning. Om de frågade dig om själens natur. Han berättade för dem att själen skapades av Gud. Det är från Gud. Mänskliga varelser kommer inte att förstå detta ämne. Eftersom jag bara gav dem lite kunskap. Därför kommer det mänskliga sinnet inte att kunna. Förstå själens betydelse.

Detta är surah med översättning :

QURAN SURAH AL ISRA 85 IN ARABIC TEXT
وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ ۖ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي وَمَا أُوتِيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِيلًا

QURAN SURAH AL ISRA 85 IN ENGLISH TRANSLATION
SAHIH INTERNATIONAL

(17:85) And they ask you, [O Muhammad], about the soul. Say, “The soul is of the affair of my Lord. And mankind have not been given of knowledge except a little.”
Tack!
Skiljer arabiskan inte mellan själ och ande? Grekiskan gör det (som Nya Testamentet är skrivet på).
Citera
2020-01-19, 17:45
Medlem
Analfababetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
När jag prövade den teologin och frågade Herren fick jag svaret att Han (Jesus) nu är upphöjd så som ormen i öknen upphöjdes av Mose.

Herren Jesus blir vår kunskap, för kunskap kan vi inte sluta följa. Den morgonstjärna som föll från Eden (Satan) har då ingen makt över vår kunskap längre.

Herren är då alltså inte Lucifer, men tog hans plats (som ormen). Se min avatar!

Fråga Herren!
Tack!
Ja jag säger så spontant när det rimmar med mitt inre. Det är nåt, jag vet inte vad.
Håna det nån och....
OK, alla borde redan veta mitt temperament vid det här laget men Gud är Gud och min tro är inget nån ska försöka plocka isär.
Pilla lite i den varsamt och nyfiket och jag blir bara glad!
Annars så vill jag inte framstå som någon hotande flåbuse här, jag har bara min sfär, alla här har det, och vi alla vill bli bemötta på ett rimligt vis. Inte som KAN ske på internet rent allmänt, då får jag nog.
Basic input output system? BIOS. Dataterm som förklarar det bra annars.

Ursäkta utläggningen.
Edit: Ja "Då FÖÖÖR jag nog", bara mina stavfel och jag blir tokig på dom.
Nu?
Senast redigerad av Analfababeten 2020-01-19 kl. 17:57.
Citera
2020-01-19, 17:57
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analfababeten
Tack!
Ja jag säger så spontant när det rimmar med mitt inre. Det är nåt, jag vet inte vad.
Håna det nån och....
OK, alla borde redan veta mitt temperament vid det här laget men Gud är Gud och min tro är inget nån ska försöka plocka isär.
Pilla lite i den varsamt och nyfiket och jag blir bara glad!
Annars så vill jag inte framstå som någon hotande flåbuse här, jag har bara min sfär, alla här har det, och vi alla vill bli bemötta på ett rimligt vis. Inte som KAN ske på internet rent allmänt, då får jag nog.
Basic input output system? BIOS. Dataterm som förklarar det bra annars.

Ursäkta utläggningen.
Edit: Ja "Då FÖÖÖR jag nog", bara mina stavfel och jag blir tokig på dom.
Nu?
Håna?
Nej, låt det där "något" i dig växa!
Citera
2020-01-19, 18:00
Medlem
Analfababetens avatar
Citat:
Håna?
Nej, låt det där "något" i dig växa!
Jag menade alla andra, jag parerade inför vad som komma kunde. Jag tänker lite fel ibland när jag skriver och är totalt, nåt. Jag skrev presumptivt heter det väl va.
Du är alltid bra. (var det för mycket).
Oftast jämnt!

Ja "växa". OK, tror jag antar att jag vet eller inte. Inte så himla lätt.
Svårt, för mycket "ogräs" säger jag då överallt.
"Skiten" (allt i världen) är direkt i vägen för att nåt ska frodas i "åkern".
Senast redigerad av Analfababeten 2020-01-19 kl. 18:11.
Citera
2020-01-19, 18:00
Medlem
8888zoom8888s avatar
Citat:
Tack!
Skiljer arabiskan inte mellan själ och ande? Grekiskan gör det (som Nya Testamentet är skrivet på).

Jag förstod inte vad du menar.
Skillnaden mellan själ och själ?
Min översättning har samma betydelse. ?
Själen
Citera
2020-01-19, 18:10
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Detta talar också om själen :

surah albaqarah 252

Those messengers - some of them We caused to exceed others. Among them were those to whom Allah spoke, and He raised some of them in degree. And We gave Jesus, the Son of Mary, clear proofs, and We supported him with the Pure Spirit. If Allah had willed, those [generations] succeeding them would not have fought each other after the clear proofs had come to them. But they differed, and some of them believed and some of them disbelieved. And if Allah had willed, they would not have fought each other, but Allah does what He intends.
Our Apostles outnumber them over others (with certain advantages). Among them was Allah speaking to him, and He exalted some of them to some degree. And We gave Prophet Jesus the mother of Mary some proofs of the truth, and We strengthened her with the Holy Spirit (Gabriel). And if Allah had desired that those who came later from the Apostles would not have been killed after coming to them with the evidence. But as they quarreled, there arose among them those who believed, and those who disbelieved. And if it were Allah's will they would not kill; but Allah does what He pleases
Tack!
Citera
2020-01-19, 18:14
Medlem
Analfababetens avatar
Citat:
Tack!
Jag har redigerat klart däruppe, jag var inte klar.

Tack (tänkte om du missade). Klar här med.
Citera
2020-01-19, 18:14
Medlem
8888zoom8888s avatar
Citat:
Jesus är Messias, som alla Guds profeter profeterat om.
Vår kung, den ende kungen eftersom Gud sagt det och Gud har givit Jesus makt över alla människor. Bland annat.

Men Jesus är inte Gud, utan Han har fått allt detta av Gud. Jesus har en Gud, nämligen Gud, som Jesus lär oss att dyrka.

Det här är exakt allt jag försöker förklara för människor. För dagar sedan. Du är på rätt väg. Jag vill inte att folk ska gå till helvetet. Vänligen förmedla denna information till människor. Det finns många bra människor här. Tyvärr tror de att Kristus är Gud och dyrkar honom. Du har god kunskap om Bibeln. Snälla, snälla hjälp med att sprida sanningen. Ingen kan uthärda tortyr i helvetet.
Jag hoppas att alla kommer in i paradiset
Citera
2020-01-19, 18:16
Medlem
Sofiajadetarjags avatar
Visst står det i koranen att muslimer ska bo i muslimska länder? De lever väl fel om de bor i tex Sverige ? Eller hur var det?
Citera
2020-01-19, 18:19
Medlem
Analfababetens avatar
Fulpost
Senast redigerad av Analfababeten 2020-01-19 kl. 18:31.
Citera
2020-01-19, 18:50
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Som du säkert redan vet finns enkla förklaringar på i stort sett alla verser du lär ta upp. Jag har nu svarat dig på ett antal.

Du har just själv tagit upp förklaringens verser på joh 8:58, om du kollar upp bibeltexterna jag postade så kan man enkelt begripa hur profetior funkar och varför Herren säger att Han är före Abraham.
En betydligt enklare förklaring än treenighetssoppan alltså.

Nej, du har inte kommit med några bra förklaringar utan snarare krystade undanflykter. Jesus säger att Han är preexistent för att Han är preexistent, det är den klart enklaste förklaringen.
Citera
2020-01-19, 18:50
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jag förstod inte vad du menar.
Skillnaden mellan själ och själ?
Min översättning har samma betydelse. ?
Själen
Det är samma ord på arabiska men inte på grekiska (och Nya Testamentet är på grekiska).
På engelska är orden "soul" och "spirit". På svenska "själ" och "ande". På grekiska är orden väldigt förklarande.

Vilket ord Koranen menar är av avgörande betydelse. Meningen kan bara förstås via NT!

Tack för din hjälp!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in