2020-01-19, 16:40
Medlem
Analfababetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Det är väl inget problem egentligen, tider och civilisationer förändras precis som tankesätt.
Profeters tid är nog förbi dessvärre, skulle det dyka upp profeter idag skulle de definieras som halvt galna eller kallas konspirationsteoretiker, det är också därför Jesus - även om han mot förmodan skulle återuppstå - aldrig skulle erkännas som Jesus för att om någon skulle anse sig själv vara Jesus och kalla sig själv det skulle denna snabbt avfärdas som en falsk profet av både kristna och icke-kristna.
Spekulativt iofs men något jag kan hålla med om.
Citera
2020-01-19, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-Gjuten
En hjärna och en vilja att utvecklas till något BÄTTRE...
punkt.
En mordisk pedofil som ikon känns ju inte heller helt hundra.
Citera
2020-01-19, 16:46
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analfababeten
Spekulativt iofs men något jag kan hålla med om.

En intressant frågeställning skulle kunna vara vad som anses som acceptabla premisser eller villkor för att Jesus skulle kunna erkännas som Jesus om han återuppstod i modern tid.

Vad skulle du själv till exempel anse dig behöva för övertygelser eller dylikt för att känna igen Jesus idag?
Jag antar att det inte räcker att personen i fråga bara säger att den är Jesus?
Citera
2020-01-19, 17:07
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8888zoom8888
Gud beviljade profeten David. Salomons far är styrka. Och vetenskap i forntida tider.
Och förmågan att prata med fåglar också.
Och Gud gav profeten Salomons arméer från människor och även från jinnen. . Vinden drevs av profeten Salomo. Detta bevisar varför judarna utvecklade kunskap och teknik. I världen har de rätt hemligheter om saker. Gud gav dem all kunskap. En gåva från Gud. Att testa dem.

Här är några verser från Koranen som du pratar om:
An-Naml: Verse 15
وَلَقَدْ آتَيْنَا دَاوُودَ وَسُلَيْمَانَ عِلْمًا ۖ وَقَالَا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي فَضَّلَنَا عَلَىٰ كَثِيرٍ مِنْ عِبَادِهِ الْمُؤْمِنِينَ
We gave (in the past) knowledge to David and Solomon: And they both said: "Praise be to Allah, Who has favoured us above many of his servants who believe!" View more verses

An-Naml: Verse 16
وَوَرِثَ سُلَيْمَانُ دَاوُودَ ۖ وَقَالَ يَا أَيُّهَا النَّاسُ عُلِّمْنَا مَنْطِقَ الطَّيْرِ وَأُوتِينَا مِنْ كُلِّ شَيْءٍ ۖ إِنَّ هَٰذَا لَهُوَ الْفَضْلُ الْمُبِينُ
And Solomon was David's heir. He said: "O ye people! We have been taught the speech of birds, and on us has been bestowed (a little) of all things: this is indeed Grace manifest (from Allah.)"

An-Naml: Verse 17
وَحُشِرَ لِسُلَيْمَانَ جُنُودُهُ مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ وَالطَّيْرِ فَهُمْ يُوزَعُونَ
And before Solomon were marshalled his hosts,- of Jinns and men and birds, and they were all kept in order and ranks.

- An-Naml: Verse 18
حَتَّىٰ إِذَا أَتَوْا عَلَىٰ وَادِ النَّمْلِ قَالَتْ نَمْلَةٌ يَا أَيُّهَا النَّمْلُ ادْخُلُوا مَسَاكِنَكُمْ لَا يَحْطِمَنَّكُمْ سُلَيْمَانُ وَجُنُودُهُ وَهُمْ لَا يَشْعُرُونَ
At length, when they came to a (lowly) valley of ants, one of the ants said: "O ye ants, get into your habitations, lest Solomon and his hosts crush you (under foot) without knowing it."

An-Naml: Verse 19
فَتَبَسَّمَ ضَاحِكًا مِنْ قَوْلِهَا وَقَالَ رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَىٰ وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَدْخِلْنِي بِرَحْمَتِكَ فِي عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ
So he smiled, amused at her speech; and he said: "O my Lord! so order me that I may be grateful for Thy favours, which thou hast bestowed on me and on my parents, and that I may work the righteousness that will please Thee: And admit me, by Thy Grace, to the ranks of Thy righteous Servants."
Tack!

Kan du arabiska mycket bra?
Vill du hjälpa mig förstå ordet för själen/anden i Sura 17 vers 85?

Förekommer samma ord på andra ställen i Koranen?
Citera
2020-01-19, 17:17
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Koranen uppgav att många inte kommer att tro. Han kommer inte att tro på Gud. Allt du försöker förklara och bevisa för henne. Så oroa dig inte. För att Gud vet detta väl. Han vet vad som händer. De kommer att förlora på domens dag, inte du.
Detta nämndes i Koranen:

Al-Baqara: Verse 6
إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَوَاءٌ عَلَيْهِمْ أَأَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ
As to those who reject Faith, it is the same to them whether thou warn them or do not warn them; they will not believe.

Al-Baqara: Verse 7
خَتَمَ اللَّهُ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ وَعَلَىٰ سَمْعِهِمْ ۖ وَعَلَىٰ أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ ۖ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ
Allah hath set a seal on their hearts and on their hearing, and on their eyes is a veil; great is the penalty they (incur)

Al-Baqara: Verse 13
وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ ۗ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَٰكِنْ لَا يَعْلَمُونَ
When it is said to them: "Believe as the others believe:" They say: "Shall we believe as the fools believe?" Nay, of a surety they are the fools, but they do not know.
Jag, precis som du, önskar inte att någon ska bli förlorare.
Citera
2020-01-19, 17:19
Medlem
PTSD-av-AFs avatar
Mohammed sade att Solen går ned i en Lerpöl.
Citera
2020-01-19, 17:22
Medlem
PsychoMantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PTSD-av-AF
Mohammed sade att Solen går ned i en Lerpöl.

Likt islam med andra ord.
Citera
2020-01-19, 17:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Uppför du dig så här ute bland folk också?

Om något behöver sägas till eventuella läsare, så är det att kristna människor IRL iaf inte uppför sig så som "kristna" på FB gör.
Jag står för det jag skriver och skulle inte kunna titta mig i spegeln om jag inte skulle säga likadant i riktiga livet när jag ser en person som försöker vilseleda kristna. Du är inte kristen, du är muslim. Du försöker binda samman bibeln med koranen och höjer upp koranen (satans ord) högre än Guds ord (Bibeln).
Citera
2020-01-19, 17:27
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analfababeten
Appropå "stjärnorna" och vad dom står för så citerar jag nu rakt av från nätet, blir bäst:

Lucifer stal kunskap från Yahweh och gav till människorna. Han är en personifiering av Morgonstjärnan, Venus. Han är Jesus(?? min inredigerade undran och betoning på påståendet), Aphrodite, Prometheus, Heimdallr, Ostara, Orpheus, Astrea, Libra, Kunskapen, Förnuft, Kärleken, Logos, Reson, mänsklighetens frälsare. Reson är mänsklighetens sanna frälsare.

Källa: http://www.orderofreason.se/lucifer-2/

Detta kan nu låta kontroversiellt och fel ur en troendes synvinkel men jag blev direkt intresserad av vad som står där.
Eventuellt! Man får läsa med viss urskiljning så klart.
Oj, väldigt kontroversiellt, hade jag för bråttom nu som vanligt. Ja här ska inte censureras, det är ord som den där websidan\webansvariga får stå för. Inte direkt min ståndpunkt.
När jag prövade den teologin och frågade Herren fick jag svaret att Han (Jesus) nu är upphöjd så som ormen i öknen upphöjdes av Mose.

Herren Jesus blir vår kunskap, för kunskap kan vi inte sluta följa. Den morgonstjärna som föll från Eden (Satan) har då ingen makt över vår kunskap längre.

Herren är då alltså inte Lucifer, men tog hans plats (som ormen). Se min avatar!

Fråga Herren!
Citera
2020-01-19, 17:28
Medlem
8888zoom8888s avatar
Citat:
Tack!

Kan du arabiska mycket bra?
Vill du hjälpa mig förstå ordet för själen/anden i Sura 17 vers 85?

Förekommer samma ord på andra ställen i Koranen?

Det var vänner till Messenger. De frågar budbäraren om meningen med den mänskliga anden. Och hur det skapades. Och information om detta ämne. Gud avslöjade denna vers. Omedelbart efter det.
Och hans tolkning. Om de frågade dig om själens natur. Han berättade för dem att själen skapades av Gud. Det är från Gud. Mänskliga varelser kommer inte att förstå detta ämne. Eftersom jag bara gav dem lite kunskap. Därför kommer det mänskliga sinnet inte att kunna. Förstå själens betydelse.

Detta är surah med översättning :

QURAN SURAH AL ISRA 85 IN ARABIC TEXT
وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ ۖ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي وَمَا أُوتِيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِيلًا

QURAN SURAH AL ISRA 85 IN ENGLISH TRANSLATION
SAHIH INTERNATIONAL

(17:85) And they ask you, [O Muhammad], about the soul. Say, “The soul is of the affair of my Lord. And mankind have not been given of knowledge except a little.”
Citera
2020-01-19, 17:38
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Well, I noticed your comments. First, you do not believe in the Trinity. Three gods.
And that's a good thing. And you believe that there is no god but God. This is the essence of faith. You are completely on the right track.
But for you, Jesus is a prophet or a god that people should worship?
Jesus är Messias, som alla Guds profeter profeterat om.
Vår kung, den ende kungen eftersom Gud sagt det och Gud har givit Jesus makt över alla människor. Bland annat.

Men Jesus är inte Gud, utan Han har fått allt detta av Gud. Jesus har en Gud, nämligen Gud, som Jesus lär oss att dyrka.
Citera
2020-01-19, 17:45
Medlem
8888zoom8888s avatar
Citat:
När jag prövade den teologin och frågade Herren fick jag svaret att Han (Jesus) nu är upphöjd så som ormen i öknen upphöjdes av Mose.

Herren Jesus blir vår kunskap, för kunskap kan vi inte sluta följa. Den morgonstjärna som föll från Eden (Satan) har då ingen makt över vår kunskap längre.

Herren är då alltså inte Lucifer, men tog hans plats (som ormen). Se min avatar!

Fråga Herren!

Detta talar också om själen :

surah albaqarah 252

Those messengers - some of them We caused to exceed others. Among them were those to whom Allah spoke, and He raised some of them in degree. And We gave Jesus, the Son of Mary, clear proofs, and We supported him with the Pure Spirit. If Allah had willed, those [generations] succeeding them would not have fought each other after the clear proofs had come to them. But they differed, and some of them believed and some of them disbelieved. And if Allah had willed, they would not have fought each other, but Allah does what He intends.
Our Apostles outnumber them over others (with certain advantages). Among them was Allah speaking to him, and He exalted some of them to some degree. And We gave Prophet Jesus the mother of Mary some proofs of the truth, and We strengthened her with the Holy Spirit (Gabriel). And if Allah had desired that those who came later from the Apostles would not have been killed after coming to them with the evidence. But as they quarreled, there arose among them those who believed, and those who disbelieved. And if it were Allah's will they would not kill; but Allah does what He pleases
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in