2020-01-19, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
Just pga water always finds its level är anledningen till standardmåttet MÖH meter över havet

Och i det sammanhanget är "level" en nivå relativt jordens gravitationscentrum.
Man ska inte blanda ihop begreppen nivå och platt.

Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
Att vatten snackar med annat vatten bevisas av experiment "kommunicerande vattenkärl"

Kommunicerande vattenkärl är ett bevis för att vatten påverkas av krafter.
Citera
2020-01-19, 16:47
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Så lodrätt är inte lodrätt i kiruna eller malmö el vad menar du?

Vattenpass väger av i en 90 graders vinkel.
Lodrätt är in mot jordens masscentrum så självklart är inte en lodrät linje i Kiruna parallell mot samma linje i Malmö på en rund jord.
Citera
2020-01-19, 16:48
Medlem
Citat:
Så lodrätt är inte lodrätt i kiruna eller malmö el vad menar du?

Lodrätt i Kiruna är inte parallellt med lodrätt i Malmö.

Om du mäter vinkeln mellan lodrätt och t.ex en stjärna så får du olika vinklar i Kiruna och Malmö.

Citat:
Vattenpass väger av i en 90 graders vinkel.

Ja mot riktningen lodrätt.
Vattenpass mäter således inte platthet utan riktning relativt "ned".
Citera
2020-01-19, 16:50
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Lodrätt är in mot jordens masscentrum så självklart är inte en lodrät linje i Kiruna parallell mot samma linje i Malmö på en rund jord.

Nä det förstår jag att det inte blir på en rund jord. Men är väldigt nyfiken på hur man har kunnat påvisa att det är så.
I tanken är det klart det blir så om man utgår från en rund jord.
Citera
2020-01-19, 16:53
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Nä det förstår jag att det inte blir på en rund jord. Men är väldigt nyfiken på hur man har kunnat påvisa att det är så.
I tanken är det klart det blir så om man utgår från en rund jord.
Är garanterat enkelt att mäta om man först mäter upp att två skyskrapor på olika sidor om en större sjö är absolut lodräta och sedan mäta upp med laser huruvida dom verkligen är parallella.
Citera
2020-01-19, 16:53
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwoop77
FAVORIT I REPRIS: Den 15 maj är det ljust i Kiruna mellan 02:26 och 23:49. På andra sidan jorden/plattan är det ljust i Johannesburg (Sydafrika) mellan 0:40 och 17:27. Det är alltså ljust samtidigt i Kiruna och Johannesburg mellan klockan 02:26 och 17:27.

Samtidigt går solen upp 05:31 i New Delhi (Indien), vilket betyder att det är mörkt där mellan 02:26 och 05:31 (samtidigt som det är ljust i Kiruna och Johannesburg). New Dehli ligger mitt emellan Kiruna och Johannesburg på den platta jorden.

Var befinner sig solen i detta exempel?

Plattskallarna kommer totalt ignorera dig, ingen kommer svara. Så här är det ju hela tiden.
Citera
2020-01-19, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Lodrätt i Kiruna är inte parallellt med lodrätt i Malmö.

Om du mäter vinkeln mellan lodrätt och t.ex en stjärna så får du olika vinklar i Kiruna och Malmö.

Ja mot riktningen lodrätt.
Vattenpass mäter således inte platthet utan riktning relativt "ned".

Ja det verkar vara framfilosoferat att det kan gå till så. Jag kan också säga att det inte är så och vattenpass utgår från det vågräta och det lodräta är sekundärt.
Citera
2020-01-19, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Är garanterat enkelt att mäta om man först mäter upp att två skyskrapor på olika sidor om en större sjö är absolut lodräta och sedan mäta upp med laser huruvida dom verkligen är parallella.

Ok. Där är du nåt på spåret ja. Har du nåt sånt experiment att hänvisa mig till?
Citera
2020-01-19, 16:59
Medlem
Citat:
Ja det verkar vara framfilosoferat att det kan gå till så. Jag kan också säga att det inte är så och vattenpass utgår från det vågräta och det lodräta är sekundärt.

Framfilosoferat?

Förklara hur ett vattenpass fungerar enligt dig. Hur finner vattenpasset det vågräta?
Citera
2020-01-19, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Framfilosoferat?

Förklara hur ett vattenpass fungerar enligt dig. Hur finner vattenpasset det vågräta?

Det finner båda samtidigt enligt mig. Men du verkar läst på mer än mig om detta så förklara mer.
Citera
2020-01-19, 17:11
Medlem
Citat:
Det finner båda samtidigt enligt mig. Men du verkar läst på mer än mig om detta så förklara mer.

Kraften som påverkar bubblan i vattenpasset är gravitation. Gravitation är riktad nedåt och följaktligen mäter vattenpasset lutning relativt nedåt.
Citera
2020-01-19, 17:11
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
De jag sett förklarar att solen cirkulerar runt den platta jorden i en spiral som rör sig inåt, utåt.
Hur kommer det då sig att det är varmare på sommarnätterna än vinterdagarna? Solen är ju närmare en vinterdag än en sommarnatt.

Hur förklarar du midnattssol på södra halvklotet? Det saknar förklaring äom solen cirkulerar över en platt jord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in