2020-01-19, 16:12
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
De jag sett förklarar att solen cirkulerar runt den platta jorden i en spiral som rör sig inåt, utåt.
Vid ekvatorn vid höst och vårdagjämning så går solen rakt upp i öster, sedan rakt över zenit och sedan ner rakt i väster.
Hur får du ihop det med att den skulle cirkulera runt i ringar på en platt skiva. Observationerna går ju inte alls ihop med spiralkretsande sol.

Citat:
Du verkar inte ha byggt så många hus du.
Klart vatten hittar en sorts rak universalregel. Hur vet jag inte men den är inbyggd i denna värld.
Jorden är 4000 mil runt så att vatten ser plant ut i ett hus eller ett vattenpass säger ingenting om ifall det är absolut plant eller följer kurvaturen.
Citera
2020-01-19, 16:14
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Har du gått ur högstadiet med godkänt i matte och fysik? Lasermätare som mäter avstånd är verifierade mot referensmetern i Paris. De är också beroende av SI tidsenheten sekunder som man definierat sedan länge. Resten är högstadiematte.

Om du förnekar lasermätare och radiopejling måste du förneka avstånd och tid helt och hållet. Är det så det ligger till? Du börjar behandla enkla fysikaliska samband som könsidentitet hos vänstern. Man kan ha det lite som man vill utan att vara säker.

Om detta har nåt med jordens form att göra får du förklara det mer ingående.
Jag förnekar inte mätinstrument nej. Men hur snabbt lasern ur en lasermätare färdas har jag ingen koll på.
Citera
2020-01-19, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Dåre. Ta det i era älskade miles då: 238 855 miles. Tillräckligt ojämn för att det ska vara ok?

Vad seriös du är. Det är lite underhållning att försöka ifrågasätta allt man lärt sig.
Tänker dra saker till sin spets här. Om vi hade varit i en tråd om avstånd till månen hade jag kunnat varit lite mer tillmötesgående.
Avståndet till månen ser jag inte som bevis för jordens form heller.

Hade varit lättast med ett kort från ISS på nån astronauts instagram el nåt.
Citera
2020-01-19, 16:19
Medlem
Zwoop77s avatar
Citat:
Om solen rör sig i en cirkel över jorden så är det väl inte så svårt att tänka sig dag och natt?

Och om den rör sig inåt och utåt och stannar längre in eller ut över jorden kan det väl förklara årstider?

FAVORIT I REPRIS: Den 15 maj är det ljust i Kiruna mellan 02:26 och 23:49. På andra sidan jorden/plattan är det ljust i Johannesburg (Sydafrika) mellan 0:40 och 17:27. Det är alltså ljust samtidigt i Kiruna och Johannesburg mellan klockan 02:26 och 17:27.

Samtidigt går solen upp 05:31 i New Delhi (Indien), vilket betyder att det är mörkt där mellan 02:26 och 05:31 (samtidigt som det är ljust i Kiruna och Johannesburg). New Dehli ligger mitt emellan Kiruna och Johannesburg på den platta jorden.

Var befinner sig solen i detta exempel?
Citera
2020-01-19, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Processen finns förklarad här:
https://www.scienceinschool.org/content/moon-and-back-reflecting-radio-signal-calculate-distance

Det du kallar jämt nummer är ett avrundat nummer.

Ok ska kolla. Ja det var inte så bra argument får jag erkänna
Citera
2020-01-19, 16:20
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jag förnekar inte mätinstrument nej. Men hur snabbt lasern ur en lasermätare färdas har jag ingen koll på.
Laser är en form av ljus och färdas med samma hastighet som allt annat ljus och elektromagnetisk strålning som t ex radiovågor och denna hastighet går lätt att mäta upp genom att skicka strålen mellan två punkter med känt avstånd och mäta tiden mellan det att lasern tänds tills den når mottagaren.
Citera
2020-01-19, 16:24
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Så du har ingen som helst förklaring till hur "sammanhängande vatten" hittar sin platthet?

Det där snacket om att "water will always finds it's level" är så jävla korkat så man baxnar. Det innebär ju dels att vatten skulle ha någon slags medvetenhet om platthet och dels att vatten kan kommunicera med vatten på långa avstånd. Typ att östra Atlanten snackar ihop sig med södra, norra och västra Atlanten om vad som är den rätta "level".

Den vetenskapliga förklaringen på det hela är gravitation och att vätskor rinner nedåt. Och med nedåt så menas nedåt sfärens gravitationscentrum.

Just pga water always finds its level är anledningen till standardmåttet MÖH meter över havet

Att vatten snackar med annat vatten bevisas av experiment "kommunicerande vattenkärl"

Ett fenomen som gravitationslagen INTE kan svara på
Citera
2020-01-19, 16:24
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Vad seriös du är. Det är lite underhållning att försöka ifrågasätta allt man lärt sig.
Tänker dra saker till sin spets här. Om vi hade varit i en tråd om avstånd till månen hade jag kunnat varit lite mer tillmötesgående.
Avståndet till månen ser jag inte som bevis för jordens form heller.

Hade varit lättast med ett kort från ISS på nån astronauts instagram el nåt.
Avståndet till månen är mycket betydelsefull eftersom plattjordarnas lösningar med sol och måne som spiralkretsar ovanpå en platt jordskiva inte stämmer alls med dom avstånd man mätt upp till månen resp solen utan förutsätter att både månen och solen är betydligt närmare.
Citera
2020-01-19, 16:25
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Detta går stick i stäv mot mina egna observationer. Du kanske skulle sluta titta på youtubeklipp från bedragarna som gör det för pengarnas skull.

På vilket sätt går det stick i stäv? Förklara ingående
Citera
2020-01-19, 16:28
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Men du vet exakt hur en mobiltelefon funkar? Inte? Tror du på att de finns?
Citera
2020-01-19, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Men du vet exakt hur en mobiltelefon funkar? Inte? Tror du på att de finns?

Ja jag har viss erfarenhet av mobiltelefoner ja. Men jag har ingen erfarenhet av att varit på månen och satt upp reflekterande plåtar.

Jag tror dock inte att spelen på min mobiltelefon utspelar sig i den fysiska verkligheten nånstans.
Citera
2020-01-19, 16:40
Medlem
Citat:
Nej så funkar inte ett vattenpass. Vattenpasset mäter vad som är lodrätt - det mäter inte platthet. Och det roliga med det hela är att lodrätt inte är samma riktning i t.ex Kiruna och Malmö. Vilket är ett strålande bevis för att jorden inte är platt.

Så lodrätt är inte lodrätt i kiruna eller malmö el vad menar du?

Vattenpass väger av i en 90 graders vinkel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in