2020-01-18, 15:21
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
En del saker det tvistas om är egentligen solklara. Det här är en av dessa saker.

Högre än allt annat än Gud.

Om allt är till genom Ordet så är ju Ordet alltings ursprung.

Var har du fått det ifrån?

Sonen var före någonting var till, så Sonen är Ordet. Sonen är inte bara Ordet i kött, utan Ordet, punkt slut. Ordet blev kött, men Sonen var från början.

Guds Ord är Gud. Om du slår någon på käften, så kan du inte komma undan med "det var inte jag, det var min högra hand som slog".
"Högre än allt annat än Gud", ja. Men det namnet har Jesus FÅTT, enligt Paulus.
Det namn Han har fått är Guds Ord (UB)
Det är "Guds skepnad", Ordet.

Och endast genom Ordet gör Gud sig känd. Det sa Jesus, Guds Ord- bara genom Honom kan någon känna Gud.

Preexistens frågan är vad jag kan se helt irrelevant för TS, så jag skippar den just nu iaf.

Nej:
Gud säger inte "det var inte jag". Tvärtom säger Gud:
Detta är mitt verk

Men:
Liksom Kristi verk i oss inte gör oss till Kristus gör inte Guds verk Kristus till Gud. Gud är den som är Högst.
Och Den Högste skapar genom Ordet- det är inte Ordet som skapar.
Citera
2020-01-18, 15:28
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
"Högre än allt annat än Gud", ja. Men det namnet har Jesus FÅTT, enligt Paulus.
Det namn Han har fått är Guds Ord (UB)
Det är "Guds skepnad", Ordet.

Vad syftar du på för kapitel och vers här?

Citat:
Och endast genom Ordet gör Gud sig känd. Det sa Jesus, Guds Ord- bara genom Honom kan någon känna Gud.

Syftar du på att ingen kommer till Fadern utom genom Sonen? Det är ju för att Jesu blod är det enda som kan rena oss så att vi kan ha gemenskap med Gud. Du tar det ur kontext med in tolkning.

Citat:
Preexistens frågan är vad jag kan se helt irrelevant för TS, så jag skippar den just nu iaf.

Preexistens är relevant eftersom Jesus alltid har funnits och det är en egenskap hos Gud som bara Gud har.

Citat:
Nej:
Gud säger inte "det var inte jag". Tvärtom säger Gud:
Detta är mitt verk

Det säger Gud, men samtidigt förnekar du att Sonen är Gud, typ som att förneka att din arm är en del av dig. Bilden haltar, men poängen borde vara tydlig. Slingra dig inte nu.

Citat:
Men:
Liksom Kristi verk i oss inte gör oss till Kristus gör inte Guds verk Kristus till Gud. Gud är den som är Högst.

Kristi verk i oss sker genom den Helige Ande. Dvs Gud. Och det är Kristi verk, så Kristus är Gud.

Citat:
Och Den Högste skapar genom Ordet- det är inte Ordet som skapar.

Om den högste skapar genom Ordet, så skapar Ordet.
Citera
2020-01-18, 16:32
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Vad syftar du på för kapitel och vers här?

Syftar du på att ingen kommer till Fadern utom genom Sonen? Det är ju för att Jesu blod är det enda som kan rena oss så att vi kan ha gemenskap med Gud. Du tar det ur kontext med in tolkning.

Preexistens är relevant eftersom Jesus alltid har funnits och det är en egenskap hos Gud som bara Gud har.

Det säger Gud, men samtidigt förnekar du att Sonen är Gud, typ som att förneka att din arm är en del av dig. Bilden haltar, men poängen borde vara tydlig. Slingra dig inte nu.

Kristi verk i oss sker genom den Helige Ande. Dvs Gud. Och det är Kristi verk, så Kristus är Gud.

Om den högste skapar genom Ordet, så skapar Ordet.
UB 19:13

Ingen känner Fadern utom Sonen, och den för vilken Sonen vill göra Honom känd. Gud gör sig känd genom Sonen, Ordet, och Ordet är Jesus.

Nej, Människosonen är givetvis inte preexistent. Men Ordet är det.

Kristi arm är en del av Honom. Men Kristi arm är inte Kristus. Ditt påstående var att Kristus är Gud pga att Kristus är "Guds arm".

Vill du börja prata om DHA nu istället?
Ja: DHA är Kristi Ande. Jesus har fått DHA (apostlagärningarna 2:33)

Fortfarande är Fadern ensam Gud, Kristus är det inte.

Nej:
Ordet skapar inte. Gud säger, det blir till.

Kristi verk i oss är Gud som verkar ja: genom Kristi Ande.
Fortfarande är vi varken Kristus eller Gud för det.

Att Gud verkar genom något gör inte detta något till Gud. Att Gud haft sin plan klar sedan begynnelsen gör inte Jesus preexistent som person. Givetvis fanns inte Jesus som person innan födelsen, för Jesus som person är av Davids ätt.

...men igen:
Detta handlar snarare om vem Messias är, och Gud är Han inte med mindre än att Han ensam är Gud. Fadern är ensam Gud, det är tydligt i hela Bibeln.
Så vi kan diskutera preexistensen hela kvällen utan att det blir relevant får frågan om Jesu eventuella gudom.
Tex tror ju JV att Jesus är en ängel, alltså preexistent men inte Gud.
Citera
2020-01-18, 16:56
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
En del saker det tvistas om är egentligen solklara. Det här är en av dessa saker.

Guds Ord är Gud. Om du slår någon på käften, så kan du inte komma undan med "det var inte jag, det var min högra hand som slog".
Alltså, Johannesprologen är en sak som är "solklar"?

En av de intensivast studerade styckena i hela Boken. Nä, inte solklar. Annat står tydligt.
Citera
2020-01-18, 18:12
Avslutad
Citat:
Människan Jesus har fortfarande en Gud i UB.
Människan Jesus är den som offrades för vår skull.

Vem är människan Jesus Gud?

Vi är i Kristus som Kristus är i Gud. Är vi då Kristus i oss själva? Nej.

Citat:
Det är väl bara att svara?

Jag är kristen, och jag kan svara.
Jesus Kristus är Gud kommen i köttet. Gud är ande och Hans ande var i Jesus Kristus. Gud offrade sig själv på korset. Gud är den ende som Frälser, inte någon annan. Det betyder att Jesus Kristus är Gud då Han är hela världens Frälsare!

Jesaja 43:11
Citat:
Jag, jag är HERREN,
förutom mig finns ingen frälsare.
Senast redigerad av SlussenSTHLM 2020-01-18 kl. 18:21.
Citera
2020-01-18, 18:24
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlussenSTHLM
Jesus Kristus är Gud kommen i köttet. Gud är ande och Hans ande var i Jesus Kristus. Gud offrade sig själv på korset. Gud är den ende som Frälser, inte någon annan. Det betyder att Jesus Kristus är Gud då Han är hela världens Frälsare!

Och vem är då Kristi Gud? Kristi huvud?

"Gud", svarar Bibeln på den frågan.

Temat är genomgående. Jag kan finna vissa saker som tyder på annat, eventuellt, (tex Efesier 4:4-12) men tråden genom Bibeln är tydlig:
Och summan är sanningen som vi ju alla vet.
Det finns ingen anledning att snurra till det enkla budskapet bara för att det också är späckat med djup i Ordet.
Citera
2020-01-18, 18:28
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
UB 19:13

Ingen känner Fadern utom Sonen, och den för vilken Sonen vill göra Honom känd. Gud gör sig känd genom Sonen, Ordet, och Ordet är Jesus.

" Han var klädd i en mantel som hade doppats i blod, och det namn han har fått är "Guds Ord""

Vad har det med det du sedan skrev att göra?

Citat:
Nej, Människosonen är givetvis inte preexistent. Men Ordet är det.

Människosonen är Ordet. Det som inte är preexistent är kroppen som Ordet tog sin boning i, men Guds ord är Sonen och har alltid varit.

Citat:
Kristi arm är en del av Honom. Men Kristi arm är inte Kristus. Ditt påstående var att Kristus är Gud pga att Kristus är "Guds arm".

Nej, det var ett exempel på varför ditt resonemang inte håller. Det går inte att dra hur långt som helst såklart. Kristus är Gud, och det är bibeln tydlig med.

Citat:
Vill du börja prata om DHA nu istället?
Ja: DHA är Kristi Ande. Jesus har fått DHA (apostlagärningarna 2:33)
[/quote]

DHA är också Guds Ande. Inget konstigt med det, för Kristus är Gud.

Citat:
Fortfarande är Fadern ensam Gud, Kristus är det inte.

Jo, Kristus är Gud, och bibeln säger gång på gång att Han är det.

Citat:
Nej:
Ordet skapar inte. Gud säger, det blir till.

Gud skapar. Fadern har skapat allt. Sonen har skapat allt. Anden har skapat allt. Allt detta står i bibeln. Fadern är Gud. Sonen är Gud. Anden är Gud. Och det är samma Gud.

Citat:
Kristi verk i oss är Gud som verkar ja: genom Kristi Ande.
Fortfarande är vi varken Kristus eller Gud för det.

Kristi verk är Guds verk? Det betyder ju att Kristus är Gud. Det är inte VÅRT verk, så vi är såklart inte Gud.

Citat:
Att Gud verkar genom något gör inte detta något till Gud. Att Gud haft sin plan klar sedan begynnelsen gör inte Jesus preexistent som person. Givetvis fanns inte Jesus som person innan födelsen, för Jesus som person är av Davids ätt.

Det där har Jesus redan svarat på i Matt 22:41-46. Jo, Han är preexistent.

Citat:
...men igen:
Detta handlar snarare om vem Messias är, och Gud är Han inte med mindre än att Han ensam är Gud. Fadern är ensam Gud, det är tydligt i hela Bibeln.
Så vi kan diskutera preexistensen hela kvällen utan att det blir relevant får frågan om Jesu eventuella gudom. Tex tror ju JV att Jesus är en ängel, alltså preexistent men inte Gud.

Änglar är inte preexistenta. Bara Gud är preexistent. Det är ju så Gud identifierar sig - "Jag är", JHWH, den allestädes närvarande. Om änglar var JHWH hade Gud använt ett annat namn. Gud är preexistent och ingen annan.

Citat:
Alltså, Johannesprologen är en sak som är "solklar"?

En av de intensivast studerade styckena i hela Boken. Nä, inte solklar. Annat står tydligt.

Visst finns det detaljer att gräva i i den, men att Ordet är Gud, att Jesus är Ordet, att Ordet fanns i begynnelsen, sådana saker är solklara.
Citera
2020-01-18, 18:29
Avslutad
Citat:
Och vem är då Kristi Gud? Kristi huvud?

"Gud", svarar Bibeln på den frågan.

Temat är genomgående. Jag kan finna vissa saker som tyder på annat, eventuellt, (tex Efesier 4:4-12) men tråden genom Bibeln är tydlig:
Och summan är sanningen som vi ju alla vet.
Det finns ingen anledning att snurra till det enkla budskapet bara för att det också är späckat med djup i Ordet.
Det finns inga som helst tvivel på att Jesus Kristus är Gud och att man bör tro på Hans Gudom. Gör man inte det så är man inte kristen. Du kämpar väldigt hårt med att förminska Jesus Kristus.
Citera
2020-01-18, 18:32
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:

Självklart är Gud vår frälsare. Gud är vår frälsare genom Jesus Kristus.
Det innebär inte att Jesus inte är frälsaren, för det är Han, utan det innebär att Gud är den som verkar i Kristus- till frälsning.
Citera
2020-01-18, 18:33
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Det finns inga som helst tvivel på att Jesus Kristus är Gud och att man bör tro på Hans Gudom. Gör man inte det så är man inte kristen. Du kämpar väldigt hårt med att förminska Jesus Kristus.
Du säger det.
Vem är Jesu Gud i UB?
Citera
2020-01-18, 18:53
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
" Han var klädd i en mantel som hade doppats i blod, och det namn han har fått är "Guds Ord""

Vad har det med det du sedan skrev att göra?

Människosonen är Ordet. Det som inte är preexistent är kroppen som Ordet tog sin boning i, men Guds ord är Sonen och har alltid varit.

Nej, det var ett exempel på varför ditt resonemang inte håller. Det går inte att dra hur långt som helst såklart. Kristus är Gud, och det är bibeln tydlig med.

DHA är också Guds Ande. Inget konstigt med det, för Kristus är Gud.

Jo, Kristus är Gud, och bibeln säger gång på gång att Han är det.

Gud skapar. Fadern har skapat allt. Sonen har skapat allt. Anden har skapat allt. Allt detta står i bibeln. Fadern är Gud. Sonen är Gud. Anden är Gud. Och det är samma Gud.

Kristi verk är Guds verk? Det betyder ju att Kristus är Gud. Det är inte VÅRT verk, så vi är såklart inte Gud.

Det där har Jesus redan svarat på i Matt 22:41-46. Jo, Han är preexistent.

Änglar är inte preexistenta. Bara Gud är preexistent. Det är ju så Gud identifierar sig - "Jag är", JHWH, den allestädes närvarande. Om änglar var JHWH hade Gud använt ett annat namn. Gud är preexistent och ingen annan.

Visst finns det detaljer att gräva i i den, men att Ordet är Gud, att Jesus är Ordet, att Ordet fanns i begynnelsen, sådana saker är solklara.
Nu börjar det bli rent oseriöst av detta.
Guds Ord är ju namnet Han FÅTT, vilket var vad vi diskuterade.

Messias är Davids herre, men fortfarande kommen av Davids släkt (UB 22:16)

Treenigheten blir inte sann för att du upprepar den.
Du har konstaterat att Jesus har en Gud. Det räcker för att han inte kan vara Gud, oavsett vilka andra egenskaper man vill tillskriva Honom.
Vi kan ta en av de för tråden relevanta, tex eventuell preexistens, men jag tänker inte snurra med dig i dina diverse antaganden som strider mot allt förnuft och det klara budskapet.

Nej:
Att Ordet är en egen preexistent person som också är Gud hos Gud står inte solklart. Såklart inte.
Senast redigerad av LadySweden 2020-01-18 kl. 18:55.
Citera
2020-01-18, 18:55
Avslutad
Citat:
Självklart är Gud vår frälsare. Gud är vår frälsare genom Jesus Kristus.
Det innebär inte att Jesus inte är frälsaren, för det är Han, utan det innebär att Gud är den som verkar i Kristus- till frälsning.

i Jesaja 43:11, så säger Gud att Han är Frälsaren, inte att Han frälser genom någon annan.
Citat:
Jag, jag är HERREN,
förutom mig finns ingen frälsare.

Citat:
Du säger det.
Vem är Jesu Gud i UB?
Jesus säger att Han är Gud i Uppenbarelseboken 1:8
Citat:
Jag är A och O, säger Herren, han som är och som var och som kommer, den Allsmäktige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in