Citat:
Ursprungligen postat av
LadySweden
Ordet var hos Gud. Huruvida Ordet "var Gud" eller Ordet "var gudomligt" tvistas det om.
Och ja:
Det tvistas om saker i Bibeln då allt inte är helt tydligt.
En del saker det tvistas om är egentligen solklara. Det här är en av dessa saker.
Citat:
Ingen verkar förstå treenigheten, men du kanske är undantaget. Jag tackar hur som för att du vill föra ett ärligt resonemang, det är tyvärr ovanligt när det gäller Bibeln (i samtliga "läger"), utan man brukar välja att bortse från det man anser inte passar in.
Om vi då kollar vad "Ordet var Gud" leder till, så kan med nödvändighet inte Ordet vara annat än Högre än allt.
Högre än allt annat än Gud.
Citat:
Dessutom måste Ordet vara alltings ursprung. Men det är det ju inte, utan allt är till genom Ordet. Inte heller kan Guds Logos vara detsamma som Gud själv.
Dock:
Om allt är till genom Ordet så är ju Ordet alltings ursprung.
Citat:
Endast genom Ordet gör sig Gud känd.
Var har du fått det ifrån?
Citat:
För att återgå till poängen jag for efter:
Den som skapar genom Sitt Ord är Gud.
Den som är högst är Gud.
Sonen har givits enorm myndighet så som Guds Ord i kött, men allt kommer från Gud. Det kommer inte från Guds Son.
Sonen var före någonting var till, så Sonen är Ordet. Sonen är inte bara Ordet i kött, utan Ordet, punkt slut. Ordet blev kött, men Sonen var från början.
Guds Ord är Gud. Om du slår någon på käften, så kan du inte komma undan med "det var inte jag, det var min högra hand som slog".