2020-01-17, 20:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Choklad? Någon måste ha skämtat med er? Kaffe i extremt små doser har man hört om dock. Det gör faktiskt en skillnad.

Riktigt mörk choklad ska du ha i en ”äkta” chili.
Om du inte har hört om det så har någon lurat dig.
Har du ätit chili i Mexico?
Har du hört talas om Molle Poblano?
Senast redigerad av cdec 2020-01-17 kl. 21:02.
Citera
2020-01-17, 20:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina
Berättade vad jag skulle laga på Cajsa Varg och ville göra den med choklad. Blev rekommenderad en mörk variant, men grytan blev så jäkla besk så det var oätligt enligt vårt tycke. Hemskt! Var chokladen för mörk/bitter tro eller vad f..n gick fel?

Vilken choklad använde du?
För mig är choklad i en chili helt självklart, men det är naturligtvis viktigt med vilken typ av choklad som används, och i vilka mängder.
Jag utgår ofta från en Molle Poblano när jag kickar chili.
Senast redigerad av cdec 2020-01-17 kl. 20:57.
Citera
2020-01-17, 22:16
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Vilken choklad använde du?
För mig är choklad i en chili helt självklart, men det är naturligtvis viktigt med vilken typ av choklad som används, och i vilka mängder.
Jag utgår ofta från en Molle Poblano när jag kickar chili.
Jag är helt novis på chiligryta, men ville testa och samtidigt skina lite med choklad i eftersom jag läst mycket om hur gott det ska vara och man vill ju alltid överraska familjen med nåt nytt
Jag såg framför mig ungefär samma dimension/upplevelse som salt i chokladefterrätter, fast på annat sätt så klart. Blev inte så och jag skyller allt på Cajsa Warg
Hittade ett recept på nätet som fått högt betyg, tog mig till Warg och försåg mig, med hjälp från personalen, med "den bästa chokladen för chili", men noterade inte namnet på chokladen. Hade i mängden choklad som stod i receptet. Eftersom jag aldrig lagat det tidigare bestämde jag mig för att bara slaviskt följa receptet eftersom den fått höga poäng. Allt åkte, som sagt, ner i sopkorgen, inklusive resten av den äckligt beska chokladen som inte gick att använda till nåt annat heller, allra minst att äta bara sådär...suck!
Citera
2020-01-18, 15:17
Medlem
Cosmic Kids avatar
Måste varit med för hög kakaohalt. Minns inte längre vad vi använde men troligtvis 60- eller 70% och typ en eller två rutor till en hel gryta.
Citera
2020-01-18, 15:24
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Choklad? Någon måste ha skämtat med er? Kaffe i extremt små doser har man hört om dock. Det gör faktiskt en skillnad.
Man kan naturligtvis ha i riven mörk choklad om man vill ...

Men, enklast och mest behöndigt är ju att köpa en fördig bulk "Mole".

Det ("mole") är en slags sås, eller "pasta" som bla innehåller choklad - och annat också såklart.
Men den kan man klicka i ungefär på samma sätt som man klickar i tex Pesto i någon pastarätt.

Kanel kan annars också vara en idé att ha i.
Om man gör ett längre långkok så kan man gärna ha i en hel kanelstång under tiden tomatsåsen står och puttrar.
Det blir en annan upplevelse än med "mole" (choklad) naturligtvis, men har man väl fått smak på det så vill man inte vara utan.
Citera
2020-01-18, 16:49
Bannlyst
Citat:
Jag är helt novis på chiligryta, men ville testa och samtidigt skina lite med choklad i eftersom jag läst mycket om hur gott det ska vara och man vill ju alltid överraska familjen med nåt nytt
Jag såg framför mig ungefär samma dimension/upplevelse som salt i chokladefterrätter, fast på annat sätt så klart. Blev inte så och jag skyller allt på Cajsa Warg
Hittade ett recept på nätet som fått högt betyg, tog mig till Warg och försåg mig, med hjälp från personalen, med "den bästa chokladen för chili", men noterade inte namnet på chokladen. Hade i mängden choklad som stod i receptet. Eftersom jag aldrig lagat det tidigare bestämde jag mig för att bara slaviskt följa receptet eftersom den fått höga poäng. Allt åkte, som sagt, ner i sopkorgen, inklusive resten av den äckligt beska chokladen som inte gick att använda till nåt annat heller, allra minst att äta bara sådär...suck!

Gänget på CW hade nog ingen koll.
Förmodligen rekommenderades du en choklad med hög kakaohalt för att dom trodde att det var det rätta.
Till en chili används choklad på 50-70%.
Absolut inte högre än 70%.
Citera
2020-01-18, 16:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Man kan naturligtvis ha i riven mörk choklad om man vill ...

Men, enklast och mest behöndigt är ju att köpa en fördig bulk "Mole".

Det ("mole") är en slags sås, eller "pasta" som bla innehåller choklad - och annat också såklart.
Men den kan man klicka i ungefär på samma sätt som man klickar i tex Pesto i någon pastarätt.

Kanel kan annars också vara en idé att ha i.
Om man gör ett längre långkok så kan man gärna ha i en hel kanelstång under tiden tomatsåsen står och puttrar.
Det blir en annan upplevelse än med "mole" (choklad) naturligtvis, men har man väl fått smak på det så vill man inte vara utan.

Aldrig hel kanel i chili.
Aldrig.
Senast redigerad av cdec 2020-01-18 kl. 17:16.
Citera
2020-01-18, 17:03
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Aldrig kanel i chili.
Aldrig.

Verkar vara ungefär lika vanligt som mörk choklad om man Googlar lite.
Citera
2020-01-18, 17:16
Bannlyst
Citat:
Verkar vara ungefär lika vanligt som mörk choklad om man Googlar lite.

Personlig reflektion.
Citera
2020-01-18, 17:55
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Gänget på CW hade nog ingen koll.
Förmodligen rekommenderades du en choklad med hög kakaohalt för att dom trodde att det var det rätta.
Till en chili används choklad på 50-70%.
Absolut inte högre än 70%.
Tack, då vet jag. Ska absolut ge chili med choklad en chans till i framtiden. Men om jag minns rätt var det just 70%, men kan absolut ha varit högre också. Hur som helst; den var så jäkla besk så rätten gick ju inte att äta
Citera
2020-01-18, 18:17
Bannlyst
Citat:
Tack, då vet jag. Ska absolut ge chili med choklad en chans till i framtiden. Men om jag minns rätt var det just 70%, men kan absolut ha varit högre också. Hur som helst; den var så jäkla besk så rätten gick ju inte att äta

Testa med en choklad på runt 50% nästa gång.
Ingen finchoklad.
Marabous vanliga mörka ligger på 44% och ger en rund chokladsmak utan att vara kakaobitter - perfekt till chili och svår att överdosera.
Citera
2020-01-18, 18:46
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Testa med en choklad på runt 50% nästa gång.
Ingen finchoklad.
Marabous vanliga mörka ligger på 44% och ger en rund chokladsmak utan att vara kakaobitter - perfekt till chili och svår att överdosera.
Tack snälla ✨! Du räddade förmodligen vår chili-experience!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in