2020-01-15, 17:32
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakkaduva
Kan man betala in mer till komplett än vad man har nyttjat kredit på? Dvs ha ett tillgodo saldo innan krediten börjar tas av?

Generellt "ska" man inte göra detta med kreditkort (gäller alla kreditkort), men säg att du har saldo -17500 kr och betalar in 20000 så kommer du lägga dig på ett plus 2500. Det är inte meningen att man ska göra såhär och Komplett kommer säkert reagera om alltid ligger plus eller om du lägger dig på ett stort plus.
Citera
2020-01-16, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Men du kan betala in till Komplett när som helst, så kommer du kunna maxa spenden på 25k/mån ändå.

Hur gör man det? Måste man få sin första faktura och sedan göra inbetalning till samma OCR? Jag hittar inga alternativ under min profil på deras hemsida.
Citera
2020-01-16, 10:06
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DyKarNN
Hur gör man det? Måste man få sin första faktura och sedan göra inbetalning till samma OCR? Jag hittar inga alternativ under min profil på deras hemsida.

Det är samma OCR-nummer varje gång. Om du mailar dom får du även gironummer och OCR, och även bekräftat att man kan göra såhär.
Citera
2020-01-18, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Generellt "ska" man inte göra detta med kreditkort (gäller alla kreditkort), men säg att du har saldo -17500 kr och betalar in 20000 så kommer du lägga dig på ett plus 2500. Det är inte meningen att man ska göra såhär och Komplett kommer säkert reagera om alltid ligger plus eller om du lägger dig på ett stort plus.

Jo jag vet detta. Har handelsbanken buisness card på 20K. Inför en resa behövde jag betala 24K. Förde över 5K på vanliga girot och OCR. Fick ett telefonsamtal 3-4 dagar senare från en dam på banken som behövde ett bankkonto nr för att betala tillbaka överskjutande del. Där var det omöjligt. På Santander går det dock att göra såhär. Och på komplett också i mindre grad säger du.

Då undrar jag vad som händer med bonusen om månadsfakturan är 0kr och bonusen är tex 300kr?

Santander säger också att dom krediterar bonusen (återbäringsprogrammet) på nästkommande faktura, men dom betalar in dem på toppen av din kredit så det går bra.
Citera
2020-01-18, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakkaduva
Jo jag vet detta. Har handelsbanken buisness card på 20K. Inför en resa behövde jag betala 24K. Förde över 5K på vanliga girot och OCR. Fick ett telefonsamtal 3-4 dagar senare från en dam på banken som behövde ett bankkonto nr för att betala tillbaka överskjutande del. Där var det omöjligt. På Santander går det dock att göra såhär. Och på komplett också i mindre grad säger du.

Då undrar jag vad som händer med bonusen om månadsfakturan är 0kr och bonusen är tex 300kr?

Santander säger också att dom krediterar bonusen (återbäringsprogrammet) på nästkommande faktura, men dom betalar in dem på toppen av din kredit så det går bra.

Komplett betalar inte ut bonusen automatiskt. Man får själv välja hur mycket av bonusen man vill ta ut. Det står på bonussidan hur länge den gäller, men det är typ ett par år man kan vänta att ta ut den. När man tar ut bonus så görs det direkt ett avdrag på den aktuella skulden på kontot. Jag vet inte vad som händer om man försöker ta ut bonus när man inte har något skuldsaldo, det har jag aldrig testat.
Citera
2020-01-18, 23:20
Medlem
Hur många kreditkort har ni med cashback? Dvs hur sprider ni ut era månadsköp för att få så mycket återbäring som möjligt? Har denna sida som referens och vad jag kan se känns det rimligt att ha Komplett, Rebilla och AMEX Blue Cashback.
Citera
2020-01-26, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagforgood
Hur många kreditkort har ni med cashback? Dvs hur sprider ni ut era månadsköp för att få så mycket återbäring som möjligt? Har denna sida som referens och vad jag kan se känns det rimligt att ha Komplett, Rebilla och AMEX Blue Cashback.

Två kort med cashback och så Remember Flex för de tillfällen när jag sparar mer på att utnyttja deras rabatter.
Angående Amex Blue så är det ganska dyrt per år, så frågan är om du sparar in så mycket mer med det kortet än med något gratiskort så att det lönar sig i slutändan.
Citera
2020-01-26, 12:28
Medlem
Tänker att rebilla kortet är smart att använda när man reser.

På vanligt kort betalar man växlingspåslag. Med revolut, PFC, Rocker med fler slipper man detta, men rebilla har inte detta heller, samt att man får 2% cashback.

Så komplettbank hemmavid, rebilla när du reser.

Eller så är det skitsamma efter som folk maxar båda korten ändå...
Citera
2020-01-26, 12:29
Medlem
Jag undrar hur ni brukar göra när ni skaffar ett nytt kort, gör ni er av med ett gammalt då eller har ni kvar dem (förutsatt att det inte kostar något)?

Jag är sugen på att skaffa Rebilla nu när jag har maxat Komplett, men jag har som nämnt ovan två andra kort utöver dessa. Finns det någon nackdel med att spara de andra två korten om det efterhand visar sig att jag inte behöver använda dem så mycket?

Jag har i min egen research fått motstridig information i detta ämne:
-Vissa hävdar att det är bra att ha så hög total kreditgräns som möjligt, eftersom det sänker graden av kreditutnyttjande (din konsumtion delat med din totala kreditgräns) vilket ökar din kreditvärdighet.

-Andra hävdar att man inte bör ha en högre kreditgräns än man behöver, eftersom en hög kreditgräns tolkas som att du har betalningsproblem och därmed minskar kreditvärdigheten. Jag ser inte riktigt logiken bakom detta eftersom det från början krävs fina kreditupplysningar för att ens samla på sig en hög totalkreditgräns, men jag är för dåligt insatt i kreditbedömningsförfarandet för att kunna avfärda detta argument rakt av.

Själv har jag redan nu med mina tre kort en flera gånger högre kreditgräns än jag behöver, vilket dels beror på att korten har olika fördelar och dels för att kunna byta kort när Komplett är maxat. Med ett kort till skulle kreditgränsen alltså bli ännu högre utan att jag egentligen behöver det. Så min fråga är egentligen bara om jag i längden saboterar min kreditvärdighet om jag inte gör mig av med det relativt svagaste kortet i mitt stall?
Citera
2020-01-26, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fishbone Mash
Jag undrar hur ni brukar göra när ni skaffar ett nytt kort, gör ni er av med ett gammalt då eller har ni kvar dem (förutsatt att det inte kostar något)?

Jag är sugen på att skaffa Rebilla nu när jag har maxat Komplett, men jag har som nämnt ovan två andra kort utöver dessa. Finns det någon nackdel med att spara de andra två korten om det efterhand visar sig att jag inte behöver använda dem så mycket?

Jag har i min egen research fått motstridig information i detta ämne:
-Vissa hävdar att det är bra att ha så hög total kreditgräns som möjligt, eftersom det sänker graden av kreditutnyttjande (din konsumtion delat med din totala kreditgräns) vilket ökar din kreditvärdighet.

-Andra hävdar att man inte bör ha en högre kreditgräns än man behöver, eftersom en hög kreditgräns tolkas som att du har betalningsproblem och därmed minskar kreditvärdigheten. Jag ser inte riktigt logiken bakom detta eftersom det från början krävs fina kreditupplysningar för att ens samla på sig en hög totalkreditgräns, men jag är för dåligt insatt i kreditbedömningsförfarandet för att kunna avfärda detta argument rakt av.

Själv har jag redan nu med mina tre kort en flera gånger högre kreditgräns än jag behöver, vilket dels beror på att korten har olika fördelar och dels för att kunna byta kort när Komplett är maxat. Med ett kort till skulle kreditgränsen alltså bli ännu högre utan att jag egentligen behöver det. Så min fråga är egentligen bara om jag i längden saboterar min kreditvärdighet om jag inte gör mig av med det relativt svagaste kortet i mitt stall?

Det intressanta är ditt totala kreditutrymme relativt din inkomst. Dvs om du maxar alla krediter du har (inklusive den tillkommande som du ansökt om) har du då fortfarande en rimlig möjlighet att kunna betala tillbaka givet din inkomst? Om banken bedömer att du inte har det så nekar de dig den nya krediten. Även om du idag inte nyttjar de krediter du har så måste ju banken som ev ska ge dig ytterligare en kredit ta höjd för fallet att du sedan går och utnyttjar alla krediter du har, det har du ju rätt till utan någon ytterligare prövning.
Citera
2020-01-27, 06:51
Medlem
Någon som vet om man kan ha två kort genom komplett banks kreditkort?
Här förstått att det inte finns någon app? Antar att det ändå finns "mina sidor" där jag kan logga in och se Hur mycket jag handlar för och vad?
Citera
2020-01-27, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fmsa007
Någon som vet om man kan ha två kort genom komplett banks kreditkort?
Här förstått att det inte finns någon app? Antar att det ändå finns "mina sidor" där jag kan logga in och se Hur mycket jag handlar för och vad?

Nej, du kan inte ha två kort. Dom har ingen app heller utan mina sidor. Väligt basic lösning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in