2020-01-18, 10:03
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det är en enkel fråga att svara på:
Har Gud en Gud?
Men nej, du vill tydligen bara virra till det. Eller kan du ge ett svar på detta? Inte som en trosbekännelse, utan bara som svar på vad Bibeln säger.
Om svaret är "ja":
Vem är Guds Gud?

Jesus sade min Gud, min Gud för att de som korsfästes samtidigt nästintill skrattade och inte trodde på honom. Jesus hade rollen som människa på jorden och det fanns inget skäl i ett sådant läge att verka ännu mer "schizofren" än de redan tyckte att han var så att säga.

Joh. 7:5

Nej, inte ens hans bröder trodde på honom.
Citera
2020-01-18, 10:10
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Jesus sade min Gud, min Gud för att de som korsfästes samtidigt nästintill skrattade och inte trodde på honom. Jesus hade rollen som människa på jorden och det fanns inget skäl i ett sådant läge att verka ännu mer "schizofren" än de redan tyckte att han var så att säga.

Joh. 7:5

Nej, inte ens hans bröder trodde på honom.
Jag håller med om att här finns mer och mycket större djup än vad man först ser, framför allt syftar jag då på templet och korsfästelsen.

Dock:
Gud har ingen Gud, men Kristus har en Gud även efter uppståndelsen. Det ser vi i breven i UB, tex UB 3:2.
Citera
2020-01-18, 10:16
Medlem
PsychoMantiss avatar
Citat:
Retorisk fråga, jaha. Du struntar alltså i vad Bibeln säger, tex där Herren själv ger dig svaret på din "retoriska fråga" i Johannesevangeliet 14:10, och på många fler ställen.

Du får tro vad du vill, men kom inte och säg att du talar om Bibeln när du bara talar om ditt eget!

Har du lässvårigheter? Eller bara svårt att förstå? Kvinna, vet din plats och tilltala inte mig mer med dina falska påståenden. Jag har redan önskat att Gud ska öppna dina ögon, se det som vårt avslut nu och vik hädan.
Citera
2020-01-18, 10:20
Medlem
mjaubrums avatar
Du är sinnessjuk som tror på sagor
Citera
2020-01-18, 10:37
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Jag håller med om att här finns mer och mycket större djup än vad man först ser, framför allt syftar jag då på templet och korsfästelsen.

Dock:
Gud har ingen Gud, men Kristus har en Gud även efter uppståndelsen. Det ser vi i breven i UB, tex UB 3:2.

Det är ett spel som muslimer brukar köra med, nämligen att fråga efter en Bibelvers där Jesus uttryckligen och bokstavligen säger "jag är Gud" eller "tillbe mig". En människa som påstår sig vara Gud hävdar sig vara bättre än sin nästa. Det lär inte ha varit Jesus intention under sin tid på jorden. Så därför "spelar han med" i rollen som människa genom att tilltala Fadern som sin Gud.
Citera
2020-01-18, 10:46
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ja, och även Den Allsmäktige.

All makt i himlen och på jorden är given åt Sonen Jesus. Alltså att vara begynnelsen och änden. Given, inte som att Jesus har detta utan Gud.

Se Upp 22. Även Jesus är Alfa och Omega. Jesus är Gud.
Citera
2020-01-18, 10:53
Medlem
Stones avatar
åfan, är islam inkluderande? Det var något nytt.
Citera
2020-01-18, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjaubrum
Du är sinnessjuk som tror på sagor

Religiösa behöver sagor som vägledning.
Citera
2020-01-18, 11:19
Medlem
Varför lägger ni inte ned detta dum-korkade och meningslösa gräl - ni matar ju bara muslim-nissen här med er brist på intelligens och begåvning.
Citera
2020-01-18, 11:26
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Det är ett spel som muslimer brukar köra med, nämligen att fråga efter en Bibelvers där Jesus uttryckligen och bokstavligen säger "jag är Gud" eller "tillbe mig". En människa som påstår sig vara Gud hävdar sig vara bättre än sin nästa. Det lär inte ha varit Jesus intention under sin tid på jorden. Så därför "spelar han med" i rollen som människa genom att tilltala Fadern som sin Gud.
Om det är så spelar ju även apostlarna med, eller fattade inte vad du nu säger.
Vi hamnar då i en massa antaganden och förklaringar, men skrivet i Bibeln är det inte.

Dessutom:
Om det är som du säger ovan, då är Jesus Fadern.
Citera
2020-01-18, 11:35
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Om det är så spelar ju även apostlarna med, eller fattade inte vad du nu säger.
Vi hamnar då i en massa antaganden och förklaringar, men skrivet i Bibeln är det inte.

Dessutom:
Om det är som du säger ovan, då är Jesus Fadern.

Apostlarna såg Jesus som Gud.

Joh. 20:28

Tomas svarade och sade till honom: »Min Herre och min Gud!»

https://en.wikipedia.org/wiki/Ignatius_of_Antioch

Citat:
Ignatius of Antioch (/ɪɡˈneɪʃəs/; Greek: Ἰγνάτιος Ἀντιοχείας, Ignátios Antiokheías; c. 35 AD – c. 108/140 AD),[4][5][8][9][10] also known as Ignatius Theophorus (Ιγνάτιος ὁ Θεοφόρος, Ignátios ho Theophóros, lit. "the God-bearing") or Ignatius Nurono (lit. "The fire-bearer"), was an early Christian writer and bishop of Antioch.

Citat:
It is said Ignatius converted to Christianity[11] at a young age. Tradition identifies Ignatius, along with his friend Polycarp, as disciples of John the Apostle.[12]

https://en.wikipedia.org/wiki/Epistle_of_Ignatius_to_the_Ephesians

Now the virginity of Mary was hidden from the prince of this world, as was also her offspring, and the death of the Lord; three mysteries of renown, which were wrought in silence by God. How, then, was He manifested to the world? A star shone forth in heaven above all the other stars, the light of which was inexpressible, while its novelty struck men with astonishment. And all the rest of the stars, with the sun and moon, formed a chorus to this star, and its light was exceedingly great above them all. And there was agitation felt as to whence this new spectacle came, so unlike to everything else [in the heavens]. Hence every kind of magic was destroyed, and every bond of wickedness disappeared; ignorance was removed, and the old kingdom abolished, God Himself being manifested in human form for the renewal of eternal life.
Citera
2020-01-18, 11:47
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Se Upp 22. Även Jesus är Alfa och Omega. Jesus är Gud.
Det är en slutsats du drar. Jag gav dig en alternativ slutsats i mitt tidigare svar.

"Kristus är var mans huvud och Gud är Kristi huvud".

Har Gud en Gud? Vem är då Guds Gud?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in