2020-01-17, 20:30
Bannlyst
" ... Wilma kan vara ännu ett fall av det våld som riktas mot unga kvinnor. För några år sedan sköts en ung kvinna i Uddevalla. Orsak hon umgicks med en ung man inblandad i en fejd med andra unga män.

I Lidköping för några år sedan miste en ung kvinna sitt liv när hon skulle åka hem från sitt jobb. I Malmö sköts en ung mamma med barn på öppen gata.

Varje våldsbrott drabbar hela samhället, tilliten och tryggheten. En berömd dikt, Klockan klämtar för dig av prästen John Donne från 1600-talet, säger: Ingen människa är en ö, hel och fullständigt i sig själv, .. varje människa är en del av det hela, .. varje människas död förminskar mig, ty jag är en del av mänskligheten. Sänd därför aldrig bud för att få veta för vem klockan klämtar; den klämtar för dig.

Med den insikten är det ett ansvar för oss alla, att sluta upp mot våldet. Vi kan göra det genom valda politiker och lagar. Genom att stärka polis och andra rättsvårdande myndigheter.

Men ytterst måste alla lagar bygga på en gemensam moral. Vårt samhälle är större än staten. Vi hör allt oftare om våld mot kvinnor. Det kan i bästa fall bero på bättre vaksamhet. Redan Birger Jarl införde lagen om kvinnofrid, bekräftad av Alnö stadga, 1280.

I dag hör vi också om hedersvåld. Få ting är så ohederligt. Vi ska aldrig glömma Fadime och Pela, unga kvinnor som mördades för att de ville leva sina egna liv. Organisationen ”Varken hora eller kuvad” är värda allt stöd.

En utredning redovisade förslag till skärpta straff mot hederskultur 2018. Det har resulterat, i en ny utredning, klar nästa år. Det är bra med beredning, men ännu bättre med beslut.

Det handlar inte bara om män, med utrikesrötter. [...]
Det handlar om vissa män, som har fel fostran och fel förstånd."

Källa: https://www.bohuslaningen.se/åsikt/ledare/ledarkrönika/det-finns-inga-ord-som-täcker-saknaden-och-sorgen-över-att-förlora-ett-barn-1.20966855 (krönika i Bohusläningen ang. W & T)
Citera
2020-01-17, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uniktanvandarnamn
... Beatrice Rämsell är kritisk, då hon anser att hon fått för lite information från utredningen.

– Det står ju i rättegångsbalken att den misstänkta löpande ska få ta del av utredningen, det är ingenting jag hittar på själv. Det är av rättssäkerhetsskäl, att frihetsberöva personer är kringgärdat av regler och det ska tillvaratas. [...] Med hänsyn till att den misstänkte är ung och tidigare ostraffad vill hon se ett tempo i utredningen. Hon är dock inte informerad om vilket tempo utredningen håller, berättar hon.

– Man behöver ha tempo i utredningen, det är inte säkert att det inte varit det, men jag är inte informerad. Vi är i behov av information, man måste redovisa vad man gjort.

Men hon berättar ändå att hon fått mer information den senaste tiden, jämfört med tidigare.

– Vi har fått del av utredningsmaterial nu som vi inte fått tidigare, men det har varit färdigt en tid, det är inte helt färskt. Min poäng är att det brustit här, säger Beatrice Rämsell.

https://www.bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/wilmas-misstänkte-mördares-advokat-det-har-brustit-1.22754077

Nya krafter att neka för T när klanen sitter på första parkett och visar sin support och inte att förglömma en barsk påminnelse till Tishko att han ska neka in till sista andetaget för klanens skull. Polisen kommer aldrig klara av via förhören att få denna grabb att erkänna. Inte en chans, klanen och hederstänket gör före allt annat.

Har någon begärt ut häktningsprotokollet så man kan se om brottsrubriceringen fortfarande är enbart mord?
Citera
2020-01-17, 21:10
Medlem
Citat:
https://www.bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/anhörig-till-wilmas-misstänkte-mördare-tror-han-är-oskyldig-1.22732339

[...]

Anhöriga till Wilma Anderssons misstänkte mördare var på plats i Uddevalla tingsrätt under fredagens häktningsförhandling. Två av dem är själva misstänkta för inblandning i mordet. Nu berättar mannen för Bohusläningen att han tror att den häktade är oskyldig.

[...]

På fredagen hölls häktningsförhandling gällande Wilma Anderssons misstänkte mördare. Mannen är i 20-årsåldern och kom in i salen iklädd shorts och t-shirt. Han har suttit isolerad sedan han häktades i slutet av november.

Bara några meter från den misstänkte mördaren satt fem anhöriga till honom. Bland annat mannen och kvinnan i 40-årsåldern som misstänks för inblandning i mordet.

[...] beskedet berörde den häktades anhöriga. Många av dem grät efter att tingsrätten meddelat sitt beslut.

Den anhöriga mannen och kvinnan som är i 40-årsåldern misstänks för skyddande av brottsling, grovt brott, samt brott mot griftefriden i samband med det misstänkta mordet på Wilma. Brottsmisstankarna tyder på att de kan varit varit med och hanterat Wilmas kropp efter hennes död.

Båda nekar till brott och är släppta på fri fot.

[....]

Kvinnan vill inte ge några kommentarer. Det vill däremot mannen. Han berättar att han inte sett den häktade mannen på två månader.

Det är jobbigt, säger han till Bohusläningen.

Han säger också att han inte tror att den häktade mannen gjort det han misstänks för.

– Jag tror inte han har gjort någonting. Jag tror han är oskyldig.

Hur känns det att vara här idag?

Det är jobbigt, säger mannen." X2
Tack för det! Intressant att de var så många som fem anhöriga - frågan är vilka de andra tre var? Kan såklart varit barnen.
Citera
2020-01-17, 21:26
Medlem
tomyhockeys avatar
https://www.bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/wilmas-misstänkte-mördares-advokat-det-har-brustit-1.22754077
Citera
2020-01-17, 21:56
Medlem
Bambambis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Bara att konstatera att åklagarkammaren och snuten i udevala redan har kört detta förmodade mordcase helt å he..te.
Blir kostsamma rättegångar om nån styckning, nån gång om 6 till8 månader...
Och vissa ska fortsätta att hata mot T
Om det vore så skulle han knappast sitta 4 veckor till.
Dock lär det dröja länge innan vi vet vad.
Citera
2020-01-17, 22:06
Medlem
tomyhockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bambambi
Om det vore så skulle han knappast sitta 4 veckor till.
Dock lär det dröja länge innan vi vet vad.

om vi börjar sammanfatta tråden.

wilma spårlöst försvunnen.

polisen häktar T

polisen letar i ljungskile

mini ubåtar söker runt bävån.

drönare i luften.

inget resultat förutom t förklaras psykiskt
Citera
2020-01-17, 22:07
Bannlyst
Citat:
[...]" - Vattnet är uppemot 1,4 meter högt."
Den som kan får gärna berätta vad som skrivs på https://www.bohuslaningen.se/nyheter/västsverige/översvämningar-och-fallna-träd-efter-nattens-oväder-1.22612399

Jag kan dela det här nu, ang. väderläget i staden under sökinsatserna.

" Översvämningar och fallna träd efter nattens oväder

Blåsten och regnet har lämnat stora spår efter sig i Bohuslän. I Uddevalla har det blivit översvämning i centrum och Bastiongatan har stängts av då vägen delvis ligger under vatten. Även teaterplantagen svämmades över.

Bastiongatan spärrades av för att personbilar inte skulle komma till skada. [...] Runt om i regionen har träd blåst omkull och blockerat vägar och personalen som arbetar med bärga bort träden har haft mycket att göra.

– Det är mycket fallna träd över hela regionen så personal åker runt och plockar bort träd från vägbanor, från en plats till en annan... "
Citera
2020-01-17, 22:55
Medlem
Bambambis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
om vi börjar sammanfatta tråden.

wilma spårlöst försvunnen.

polisen häktar T

polisen letar i ljungskile

mini ubåtar söker runt bävån.

drönare i luften.

inget resultat förutom t förklaras psykiskt
Resultat har de fått men det hålls ju hemligt
Citera
2020-01-18, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Ja, den funna kroppsdelen är inte ens analyserad ännu. Jag förstår att det är brist på akademiker, men jag har ingen aning om vad det egentligen säger. Om kroppsdelen ansågs extra viktig kunde den väl rimligen fått förtur?
Dom är väl så säkra på att det var W så det behövdes ingen förtur. Att kroppsdelen ändå ska analyseras är nog sådant som alltid ingår i rutinerna. Kanske dom kan hitta några spår av droger eller andra främmande ämnen också. Men det är bara vad jag tror hur det kan gå till. Sedan ska det väl dokumenteras på papper vad dom hittat.
Citera
2020-01-18, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Dom är väl så säkra på att det var W så det behövdes ingen förtur. Att kroppsdelen ändå ska analyseras är nog sådant som alltid ingår i rutinerna. Kanske dom kan hitta några spår av droger eller andra främmande ämnen också. Men det är bara vad jag tror hur det kan gå till. Sedan ska det väl dokumenteras på papper vad dom hittat.
Jag håller med om vad du säger. Sen lär det väl dessutom vara så gott som uppenbart att dödsorsak ej kan fastställas utifrån kroppsdelen de funnit, annars hade undersökningen kanske också varit mer brådskande. Tänker jag.
Citera
2020-01-18, 05:09
Medlem
Citat:
Jag håller med om vad du säger. Sen lär det väl dessutom vara så gott som uppenbart att dödsorsak ej kan fastställas utifrån kroppsdelen de funnit, annars hade undersökningen kanske också varit mer brådskande. Tänker jag.

Analysen är inte viktig i dagsläget, den är väl bevarad tills när resten av delarna förhoppningsvis hittas.
Citera
2020-01-18, 07:55
Moderator
BlueSwedes avatar
Citat:
Ja, den funna kroppsdelen är inte ens analyserad ännu.
Är det så?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in