2020-01-14, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballelainoo
Kamera övervakning finns, betalningssätt? Om man använde kort. De mesta kommer alltid fram om de skulle va så

Det tog polisen lite mer än två år att spåra gm (kyrkogård mordet)
Han gick in i liten butik och köpte påladdning och fastnade på butikens kamera. Kontant betalning men påladdningen gick att spåra tillbaka till just den mobilen.
Gm röjde sig med att själv handla..
Citera
2020-01-14, 22:59
Medlem
Bambambis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snoken19
Det tog polisen lite mer än två år att spåra gm (kyrkogård mordet)
Han gick in i liten butik och köpte påladdning och fastnade på butikens kamera. Kontant betalning men påladdningen gick att spåra tillbaka till just den mobilen.
Gm röjde sig med att själv handla..
Dock användes inte kamerabilder i media på samma sätt då.
Citera
2020-01-14, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bambambi
Dock användes inte kamerabilder i media på samma sätt då.

Det gick att tillslut fälla gm med butikens kameror.
Varför skulle en backtrack spårning inte funka nu???
Har tekniken blivit sämre???
Citera
2020-01-14, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Vi har säkerhetsdörrar sen … 10 år? Med, tyvärr, brevlådor fortfarande. Nu byts portarna ut och de kommer vara låsta dygnet runt och vi kommer ha tagg och porttelefon. Det är olika på olika föreningar och hyresvärdar. Vi har själva beslutat att höja våra månadsavgifter med nån procent för att finansiera
det här utan att ta lån. Hyresvärdar är annorlunda.
Det är väl många som släpper in okända personer som uppger att dom ska hälsa på någon när dom själva går in genom porten. Det är faktiskt ganska svårt att säga nej.
Citera
2020-01-14, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Läs inläggen ordentligt.
Det var Snoken19 som antydde i det här inlägget att någon skulle ha begått två mord, se det fetstilta:
Är det inte förbjudet för muslimer att vara homosexuella. Kan T haft någon sexuell kontakt med någon kille som W har kommit på och hotat att avslöja och T därför har blivit rädd för henne?
Bara en spekulation. Får inte bli en tråd sanning.
Citera
2020-01-15, 03:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Jag har åtminstone ingen bättre förklaring till att åklagaren säger att han inte fått någon information. Finner detta anmärkningsvärt,

Tillägg: kan det vara så att information måste sammanställas och verifieras innan överlämnande till åklagaren, eller något liknande?

Vad är det för anmärkningsvärt med detta?

En åklagare har inget operativt ansvar för FU, det ska vi nog samtidigt vara tacksamma för. Att hen är noterad som ledare för gruppen är en annan sak.
Citera
2020-01-15, 04:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Vad är det för anmärkningsvärt med detta?

En åklagare har inget operativt ansvar för FU, det ska vi nog samtidigt vara tacksamma för. Att hen är noterad som ledare för gruppen är en annan sak.
Han har väl viss makt ändå - till exempel kan han utfärda arresteringsorder eller begära någon häktad. Om ny bevisning framkommer mot exempelvis MGM2 förväntar jag mig naturligtvis att man vill agera skyndsamt.

OM han inte är uppdaterad är det märkligt, det är egentligen allt jag vill ha sagt. Men jag har fått en hel del mothugg, jag inser själv att det inte är särskilt rimligt egentligen, så jag släpper det nu.
Citera
2020-01-15, 04:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Han har väl viss makt ändå - till exempel kan han utfärda arresteringsorder eller begära någon häktad. Om ny bevisning framkommer mot exempelvis MGM2 förväntar jag mig naturligtvis att man vill agera skyndsamt.

OM han inte är uppdaterad är det märkligt, det är egentligen allt jag vill ha sagt. Men jag har fått en hel del mothugg, jag inser själv att det inte är särskilt rimligt egentligen, så jag släpper det nu.

Du får inte se det som mothugg. Det kan vara knepigt för utomstående att känna till allas roll i en utredning.

Du har helt rätt Åk företräder den juridiska delen i form av arrestering, häktning och åtal. Han har däremot inget inflytande på utredningen. Att Åk är FUL beror på att det är enda uppgiften han kan ha, då han inte ingår i utredningen men ändå är bra att ha med i gruppen.
I min begynnelse i detta fack fick man anlita jouråklagare för ett gripande eller husis vid en utredning. Det funkade men det var bökigt och tidskrävande.

Jag är övertygad om att Åk i detta fall kommer att bli uppdaterad i god tid innan omhäktning.
Citera
2020-01-15, 06:05
Medlem
Bambambis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snoken19
Det gick att tillslut fälla gm med butikens kameror.
Varför skulle en backtrack spårning inte funka nu???
Har tekniken blivit sämre???
Inte sämre utan bättre nu
Citera
2020-01-15, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Du får inte se det som mothugg. Det kan vara knepigt för utomstående att känna till allas roll i en utredning.

Du har helt rätt Åk företräder den juridiska delen i form av arrestering, häktning och åtal. Han har däremot inget inflytande på utredningen. Att Åk är FUL beror på att det är enda uppgiften han kan ha, då han inte ingår i utredningen men ändå är bra att ha med i gruppen.
I min begynnelse i detta fack fick man anlita jouråklagare för ett gripande eller husis vid en utredning. Det funkade men det var bökigt och tidskrävande.

Jag är övertygad om att Åk i detta fall kommer att bli uppdaterad i god tid innan omhäktning.
Intressant inblick i åklagarens roll - tackar!

Det tror jag också. Förhoppningsvis har man också tillräckligt för att pussla ihop det här fallet så småningom.

Tänkte att jag frågar dig som låter mer insatt! När ser du det som troligt att polisen kan ha genomfört den första husrannsakan hos MGM? Kan det ha skett en husis timmarna innan gripandet gjordes? Mig veterligen är det ovanligt att mordmisstankar uppstår såpass tidigt, jag har funderat en del på vad polisen kan ha känt till redan vid gripandet.
Citera
2020-01-15, 17:36
Bannlyst
Bäveån är översvämmad - kanske leder det till att någonting kommer upp till ytan, i dubbel bemärkelse?
Jag hoppas på det.

"Nattens oväder har orsakat kraftiga översvämningar i centrala Uddevalla under onsdagen [...]
Vattnet är uppemot 1,4 meter högt."

https://www.expressen.se/gt/just-nu-oversvamningar-efter-nattens-ovader/

Ursäkta Expressenlänken. Bohusläningen har betalvägg framför sin mer detaljerade lägesrapport. Den som kan får gärna berätta vad som skrivs på https://www.bohuslaningen.se/nyheter/västsverige/översvämningar-och-fallna-träd-efter-nattens-oväder-1.22612399
Senast redigerad av uniktanvandarnamn 2020-01-15 kl. 17:38. Anledning: Förtydligande
Citera
2020-01-15, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uniktanvandarnamn
Bäveån är översvämmad - kanske leder det till att någonting kommer upp till ytan, i dubbel bemärkelse?
Jag hoppas på det.

"Nattens oväder har orsakat kraftiga översvämningar i centrala Uddevalla under onsdagen [...]
Vattnet är uppemot 1,4 meter högt."

https://www.expressen.se/gt/just-nu-oversvamningar-efter-nattens-ovader/

Ursäkta Expressenlänken. Bohusläningen har betalvägg framför sin mer detaljerade lägesrapport. Den som kan får gärna berätta vad som skrivs på https://www.bohuslaningen.se/nyheter/västsverige/översvämningar-och-fallna-träd-efter-nattens-oväder-1.22612399
Vi får be en bön. Nånstans tror jag att hon inte finns i vatten dock. Men min magkänsla har svikit mig förr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in