Citat:
I länder som Tyskland finns inte vattenkraft i alls samma utsträckning. Det är därför de inte kan utnyttja sin vindkraft lika effektivt som i Sverige. Och jag gissar att samma gäller för Kina och USA. För att vindkraft ska fungerar i sådana länder behövs något som ersätter vindkraften när den inte blåser.
Vindkraften behöver ju en energibuffert för att vara en användbar resurs. Sverige har en enorm buffert - vattenkraften. Och det är därför vindkraften fungerar någorlunda här. Man kan se i din figur att vattenkraftens effekt går ned när vindkraftens effekt går upp, och vise versa. Så länge det finns vatten i magasinen samt ett tillräckligt kraftigt stamnät för att förflytta energin beroende på var det blåser fungerar detta utmärkt.
I nuläget är detta fossil energi - kol och olja. Dock är reglerhastigheten inte riktigt snabb nog för att kolkraften ska kunna vara vindkraftens bästa vän. Rena förbränningsmotorer som går på olja är tillräckligt snabba, men har inte lika bra verkningsgrad, och har därför högre utsläpp i förhållande till levererad energi. Jag anser att i länder som saknar vattenkraft med stora vattenmagasin är vindkraft inte någon lösning. Och detta gäller ju i princip alla länder på jordklotet. Det som ev. skulle kunna göra vindkraften användbar är om varje vindkraftpark har ett stort elektriskt batteri som kan lagra betydande mängder energi. Så att de blir oberoende av att andra elproducenter täcker upp för när det inte blåser. Just nu finns inte sån batteriteknik, i alla fall inte tillräckligt billig eller resurssnål. Så länge detta inte finns kommer vindkraften aldrig vara en användbar resurs. Jag såg att några svenskar hittat ett sätt att göra väldigt billiga batterier med enkla material (något pappersbaserat). Om detta visar sig bli ett robust batteri med lång livslängd som kan produceras enkelt i stora volymer, skulle ju det kunna vara komplementet till vindkraften (och solkraften) som saknas. Då är väl egentligen det kvarstående hindret bara de enorma ytor som krävs för att få tillräcklig energi.
Modern kärnkraft verkar en betydligt smidigare lösning. Jag såg att något land i Sydamerika satsar på modern kärnkraft. Får hoppas att det lyckas väl och inspirerar andra att satsa på den tekniken. Kul att det finns några länder som tänker rationellt i alla fall.
Modern kärnkraft verkar en betydligt smidigare lösning. Jag såg att något land i Sydamerika satsar på modern kärnkraft. Får hoppas att det lyckas väl och inspirerar andra att satsa på den tekniken. Kul att det finns några länder som tänker rationellt i alla fall.
Kina producerar cirka 1300 TWh el mha. vattenkraft.