2020-01-16, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tremade
Googla på Jatco (Nissan/Renault). Honda har haft lite problem också. Audi valde att sluta med deras CVT (multitronic) efter alla problem. Diverse amerikanska tillverkare har haft horribel tillförlitlighet, men det gäller nog de märkena generellt sett (inte bara CVT-lådorna).
Flertaler hybridbilar har låda med liknande teknik, aldrig hört något om att de har varit problemfyllda.
Citera
2020-01-16, 22:33
Medlem
tremades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Flertaler hybridbilar har låda med liknande teknik, aldrig hört något om att de har varit problemfyllda.
Det finns såklart CVT:er som håller längre också. Toyota vet vad de pysslar med.
Citera
2020-01-16, 22:35
Medlem
Citat:
Det finns såklart CVT:er som håller längre också. Toyota vet vad de pysslar med.
Har haft just Toyota samt flera Lexus med dylika lådor. Helt problemfria.
Citera
2020-01-16, 23:34
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcusV
Ja vad är den egentliga skillnaden? Är denna "form" av växellåda framtiden om man kan uttrycka det så? https://sv.wikipedia.org/wiki/Variomatic
Alla variomatic är automatisk växellådor men alla automatiska växellådor är inte variomatic, ska du jämföra variomatic så behöver du nånting att jämföra mot och det finns en uppsjö olika varianter och modeller.

https://en.wikipedia.org/wiki/Automatic_transmission
Senast redigerad av Arne.Anka 2020-01-16 kl. 23:39.
Citera
2020-01-16, 23:35
Moderator
Arne.Ankas avatar
Trafik och körkortsfrågor --> Bilar
/Moderator
Citera
2020-01-17, 10:41
Medlem
Jag anser att Wikipedia inte har helt rätt när de skriver att van Doornes var först med CVT (i DAF).
Redan tidigare tillverkade NSU en 2-hjuling som hette HOBBYROLLER.
Den var ett mellanting mellan lätt MC, moped och skooter.
2-taktsmotor på 60/70 cc.
Sista gången jag såg en HOBBYROLLER var på en marknad i Bergslagen för 4 år sedan.
En säljare hade 20-talet "moppar" och andra lätta motoriserade 2-hjulingar.
Han hade inte en aning om vad en HOBBYROLLER var.
Än mindre hur den fungerade.
Ångrar att jag inte köpte den.

Upp till er andra att googla och kolla mitt minne.
Citera
2020-01-17, 21:03
Medlem
Kloges avatar
Jag har erfarenhet av två Toyota med cvtlåda, och det går fantastiskt mjukt och smidigt. Ovant i början då den lägger sig på ett visst varvtal under accelerationen
Citera
2020-01-17, 21:44
Medlem
Citat:
En traditionell automatisk växellåda har diskreta växellägen. Förbrukning liknande eller högre än en manuell låda.

Fel! En mordern traditionell automatlåda idag har lägre bränsleförbrukning än manuell växel. Kan inte tala för alla bilmärken, men för Peugot är det så i alla fall och jag misstänker att alla nya bilar har ungefär samma utveckling.
Citera
2020-01-17, 21:47
Medlem
tremades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Fel! En mordern traditionell automatlåda idag har lägre bränsleförbrukning än manuell växel. Kan inte tala för alla bilmärken, men för Peugot är det så i alla fall och jag misstänker att alla nya bilar har ungefär samma utveckling.
Fel? Skrev jag "en modern traditionell låda" då? Tror du läste fel.

De har fått ner förbrukningen genom att ha fler växlar och effektivare design på momentomvandlaren.
Citera
2020-01-17, 21:59
Medlem
Revejs avatar
Citat:

De har fått ner förbrukningen genom att ha fler växlar och effektivare design på momentomvandlaren.
Jepp, du skrev så och du hade fel...
Inget att skämmas över, alla har fel någon gång, blir mer pinsamt att förneka det däremot.
Citera
2020-01-17, 22:04
Medlem
tremades avatar
Citat:
En traditionell automatisk växellåda
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
En mordern traditionell automatlåda
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Jepp, du skrev så och du hade fel...
Inget att skämmas över, alla har fel någon gång, blir mer pinsamt att förneka det däremot.
Jag skrev "traditionell låda", det är inte samma som "modern traditionell låda". Men ok, du får också ha fel.

Biltillverkarnas angivelser på förbrukningar säger inte så mycket ändå. Vissa modeller/tillverkare stämmer rätt bra medan andra skiljer rejält från verkligheten. Förhoppningsvis kommer det stämma bättre framöver med WLTP-cykel istället.
Citera
2020-01-17, 22:07
Medlem
Citat:

Med traditionel, menar du då en normal automatlåda men gammal bil då? var inte riktigt klart vad du menade.

I alla fall, min bil är uthämtad och tillverkad 2019 och har en "traditionell" automatlåda med 8 växlar. Trots 225 hk, så drar den under 0,5 liter milen blandat. Finns så klart en hel del som drar mindre, men då har de säkert färre hästkrafter också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in