2020-01-17, 19:54
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Brukar polisen kolla med exempelvis Ratsit och liknande sidor om slagningar som gjorts på brottsoffer, när man möjligtvis misstänker ekonomiska motiv? Mannen hade sålt en fastighet för 14 miljoner och sånt går väl kanske att se tänker jag? Jag har något svagt minne av en FUP gällade mord där data från Eniro fanns med (inte från GMs dator utan ip-adresser lagrade hos Eniro).
Jag kommer ihåg ett fall för några år sedan. Först blev en man mördad och en tid efter en annan man. Polisen upptäcka att dessa båda män hade varit sökta av samma ip-adress via eniro eller ratsit, (kommer inte ihåg vilken). Vid närmre kontroll visade det sig att sökaren varit gift med en kvinna som haft förhållande med de båda mördade männen. Utmärkt polisarbete! så det tror jag nog man kontrollerar
Citera
2020-01-17, 19:55
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Brukar polisen kolla med exempelvis Ratsit och liknande sidor om slagningar som gjorts på brottsoffer, när man möjligtvis misstänker ekonomiska motiv? Mannen hade sålt en fastighet för 14 miljoner och sånt går väl kanske att se tänker jag? Jag har något svagt minne av en FUP gällade mord där data från Eniro fanns med (inte från GMs dator utan ip-adresser lagrade hos Eniro).
Rätta mig om jag har fel men man kollar väl bara en misstänkt persons sökningar. Man kollar t.ex. inte av alla användare i ett någorlunda exakt område under en begränsad period.
Citera
2020-01-17, 19:57
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelbrot
Rätta mig om jag har fel men man kollar väl bara en misstänkt persons sökningar. Man kollar t.ex. inte av alla användare i ett någorlunda exakt område under en begränsad period.

Det lär ju finnas loggar från Eniro etc. vilka IP-adresser o ev annat som sökt på vissa personer som polisen begär ut.
Citera
2020-01-17, 19:58
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Jovisst går fastighetsöverlåtelser att se. Ofta läggs information om fastighetsöverlåtelser ut i lokala reklamfinansierade annonsblad som har visst redaktionellt material och som delas ut gratis till alla hushåll.
Citera
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelbrot
Ja, misstänktas datorer och mobiler kollas självklart. Men här syftar jag på att polisen begär ut loggar från dessa sidor om vilka (om några) ip-adresser som har sökt på brottsoffer. Såna här okända människor söks nog inte särskilt ofta, en sökning senaste månaden kan vara gärningsmannen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Två cyklar ingår i utredningen har jag fått veta. Dessa cyklar är beslagtagna naturligtvis. Så troligen kom rånarparet på cykel och snodde bilen.
Vet vi hur många GM det är?
Citera
2020-01-17, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Vet vi hur många GM det är?
Nej, men två cyklar. Tvivlar på att man skjutsat nån vuxen på pakethållaren. Så jag säger två GM.
Citera
2020-01-17, 20:01
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seriouslyfuckedup
Det lär ju finnas loggar från Eniro etc. vilka IP-adresser o ev annat som sökt på vissa personer som polisen begär ut.
Citat:
Ja, misstänktas datorer och mobiler kollas självklart. Men här syftar jag på att polisen begär ut loggar från dessa sidor om vilka (om några) ip-adresser som har sökt på brottsoffer. Såna här okända människor söks nog inte särskilt ofta, en sökning senaste månaden kan vara gärningsmannen.
Ok, det kan ju vara en tydlig indikation på en planering.
Citera
2020-01-17, 20:09
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Två cyklar ingår i utredningen har jag fått veta. Dessa cyklar är beslagtagna naturligtvis. Så troligen kom rånarparet på cykel och snodde bilen.
Då kommer ju frågan: hur långt har de cyklat? Fastigheten ligger ju lite avlägset till så då borde de känt till den sedan tidigare, känns det som. Att fraktas på cykel gör ju dessutom att man lättare blir iakttagen av förbipasserande bilar som håller undan för cyklisten.
Citera
2020-01-17, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Då kommer ju frågan: hur långt har de cyklat? Fastigheten ligger ju lite avlägset till så då borde de känt till den sedan tidigare, känns det som. Att fraktas på cykel gör ju dessutom att man lättare blir iakttagen av förbipasserande bilar som håller undan för cyklisten.
Bor dom en bit ifrån kan jag tänka att de tagit tåget med cyklarna till den station som ligger närmast (Lindholmen?) och cyklat därifrån. Troligen är brottsoffren kända av rånarparet sedan innan, eller så har de på något sätt fått nys om att paret finns och har en förmögenhet. Det är inte ens säkert att de fick med sig speciellt mycket förutom bilen. Kanske lite kontanter. Men självklart spekulationer från min sida.
Citera
2020-01-17, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Nu börjar det bli Midsommer.

Ponera att paret tog bilen dit den står nu p.g.a. att KBO hade ont i magen och att det hände något där, typ kidnappning med GMs bil. Finns det någon anledning att åka till Norrtälje för att man har ont i magen i Vallentuna?

Jag drar en spekulation till.
Kan KBO vara GM tillsammans med en kompis? Kompisen dödar både mannen och henne för att slippa dela bytet och ha vittne.
Nej det finns ingen anledning att åka till Norrtälje från Vallentuna för att man har ont i magen.
Möjligtvis om vi fantiserar lite till runt din spekulation så kan de ha ägt någon fastighet där vilket inte är omöjligt som de varit på då skulle din teori kunnat stämma eller om de besökt någon osv.
Iofs ingen dum tanke då det försvunnit två personer de senaste två åren från just Norrtälje, den ena var visserligen borta på eget bevåg den andre blev det tyst om, hans bil stod å andra sidan kvar där han parkerat den.
Citera
2020-01-17, 20:17
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Bor dom en bit ifrån kan jag tänka att de tagit tåget med cyklarna till den station som ligger närmast (Lindholmen?) och cyklat därifrån. Troligen är brottsoffren kända av rånarparet sedan innan, eller så har de på något sätt fått nys om att paret finns och har en förmögenhet. Det är inte ens säkert att de fick med sig speciellt mycket förutom bilen. Kanske lite kontanter. Men självklart spekulationer från min sida.

Eller så har de färdats i en bil där de haft cyklar med sig som de ställt tillräckligt långt bort för att inte väcka uppmärksamhet men ändå tillräckligt nära för att kunna smyga in på cykel? Alternativt ställt bil var de stulit cyklar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in