2020-01-17, 19:29
Medlem
Har en känsla utav att det inte är östeuropéer eller balter utan lokala förmågor. Att bilen hittas i Norrtälje bytet ingenting i sammanhanget m
Citera
2020-01-17, 19:30
Medlem
KometenKommers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Litet motsägelsefullt:

Gärningsmannen/männen är å ena sidan så pass kalla att de ser till att skicka sms, de letar igenom bostaden, de låser ytterdörren, kör iväg med offrens bil som parkeras prydligt ett antal mil bort.

Men å andra sidan lämnas ett skjutvapen kvar, vilket väl tyder på oordning/panik? Ingen lämnar väl kvar ett skjutvapen på brottsplatsen? De flesta är rädda om sina skjutvapen. Och vill man bli av med det dumpar man det väl nånstans långt bort.

Nja, tänker på filmen Gudfadern där en av huvudpersonerna släpper mordvapnet på platsen innan han avlägsnar sig. Förutsättningen är att vapnet inte kan spåras tillbaka till dig. Då är antagligen mordplatsen ett av dom bästa ställena att dumpa vapnet på.
Citera
2020-01-17, 19:31
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Litet motsägelsefullt:

Gärningsmannen/männen är å ena sidan så pass kalla att de ser till att skicka sms, de letar igenom bostaden, de låser ytterdörren, kör iväg med offrens bil som parkeras prydligt ett antal mil bort.

Men å andra sidan lämnas ett skjutvapen kvar, vilket väl tyder på oordning/panik? Ingen lämnar väl kvar ett skjutvapen på brottsplatsen? De flesta är rädda om sina skjutvapen. Och vill man bli av med det dumpar man det väl nånstans långt bort.

Men vet man att det var GMs vapen? Men tycker också det finns omständigheter som indikerar kyla hos GM. Om det stämmer att BO skjutits i ansiktet med hagelgevär så kanske det inte är ett uttryck för en vårdslös "tokig" GM. Hat kan väl vara motiv till just det förfarandet. Kanske något annat?
Citera
2020-01-17, 19:32
Medlem
Mandelbrots avatar
Hennes dubbelpartner har väl ringt och sms:at och undrat var hon är. De skulle med all säkerhet träffas när gisslansituationen var igång. En timme innan matchen skulle starta klockan 10 meddelade hon, att hon var magsjuk, på order av kidnapparna. Min tanke.

https://www.expressen.se/nyheter/krim/kvinnans-oroande-sms-fore-mordet-/

http://svtf.tournamentsoftware.com/sport/drawmatches.aspx?id=37CA3096-DF41-4955-950B-9377C69F0E61&draw=7
Citera
2020-01-17, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Det blir mer och mer mystiskt! Om mördaren/mördarna såg deras veckoschema i en kalender exempelvis så måste de vara ytterst pedantiska själva + prata fullgod svenska. Känns inte riktigt som öststatskriminella. Börjar kännas mer och mer som det är någon med anknytning till paret

En del öststatskriminella är förvisso fd militärer med goda språkkunskaper.
Citera
2020-01-17, 19:41
Medlem
5549s avatar
Brukar polisen kolla med exempelvis Ratsit och liknande sidor om slagningar som gjorts på brottsoffer, när man möjligtvis misstänker ekonomiska motiv? Mannen hade sålt en fastighet för 14 miljoner och sånt går väl kanske att se tänker jag? Jag har något svagt minne av en FUP gällade mord där data från Eniro fanns med (inte från GMs dator utan ip-adresser lagrade hos Eniro).
Citera
2020-01-17, 19:44
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Brukar polisen kolla med exempelvis Ratsit och liknande sidor om slagningar som gjorts på brottsoffer, när man möjligtvis misstänker ekonomiska motiv? Mannen hade sålt en fastighet för 14 miljoner och sånt går väl kanske att se tänker jag? Jag har något svagt minne av en FUP gällade mord där data från Eniro fanns med.

Det är jag övertygad om, kommer också ihåg ett sådant fall. Sen kan ju GM gjort sig anonyma ganska enkelt. Men det är klart, när GM spånar lite kanske han inte sett till det.
Citera
2020-01-17, 19:47
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
En del öststatskriminella är förvisso fd militärer med goda språkkunskaper.
Jag säger inte emot men varför just detta par? Jag har fått uppfattningen att de levde rätt tillbakadraget och var tämligen anonyma, snälla människor som gärna ställde upp för en granne.
Citera
2020-01-17, 19:50
Medlem
Två cyklar ingår i utredningen har jag fått veta. Dessa cyklar är beslagtagna naturligtvis. Så troligen kom rånarparet på cykel och snodde bilen.
Citera
2020-01-17, 19:53
Medlem
Citat:
Jag säger inte emot men varför just detta par? Jag har fått uppfattningen att de levde rätt tillbakadraget och var tämligen anonyma, snälla människor som gärna ställde upp för en granne.
Han var kanske anonym men hon var tydligen aktiv i seniortennis och vars vänner skickade polisen till bostaden när de saknade henne.
Citera
2020-01-17, 19:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men vet man att det var GMs vapen? Men tycker också det finns omständigheter som indikerar kyla hos GM. Om det stämmer att BO skjutits i ansiktet med hagelgevär så kanske det inte är ett uttryck för en vårdslös "tokig" GM. Hat kan väl vara motiv till just det förfarandet. Kanske något annat?

Skribenten som påstod det, påstod också att bo bil stod kvar vid villan...
Citera
2020-01-17, 19:54
Medlem
Citat:

I de lugnaste vatten... men möjligt är kanske att de i något fall varit mer hjälpsamma än de borde? Men som sagt, lite otympligt med tanken om ett åsyftat rån för fastighetsförsäljningen enbart. Där jag bor läggs info om vem som sålt och vem som är ny ägare till viss fastighet samt vad fastigheten överläts för.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2020-01-17 kl. 20:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in