2020-01-17, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Finns ingen av oss som tror på globen som tror på "Den ser platt ut och därför är rund". Att den ser platt ut indikerar över huvud taget inget om jordens form om den inte skulle vara betydligt mindre än den är.
Jag tycker dock att det finns många saker som man kan observera och mäta som tyder på en rund jord medan jag faktiskt inte sett någonting ännu som faktiskt tyder på att jorden är platt. Du vet inte om jorden är platt eller rund men ändå säger du helt självsäkert här i tråden att vetenskapsmännen är lögnare.
Det fetade: är inte det en indikation på att den är platt?
Citera
2020-01-17, 13:09
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Det fetade: är inte det en indikation på att den är platt?

Nej det är ingen indikation på någonting faktiskt. Jorden är för stor för att man skall kunna dra slutsatsen att den är platt bara för att det ser platt ut. Att saker försvinner ner under horisonten är däremot en stark indikation på att jorden faktiskt är rund.
Citera
2020-01-17, 14:07
Medlem
Hallsakaefts avatar
Ni plattjordare kan väl vara så vänliga och förklara några saker.

Tex att folk har erbjudit sig att betala alla kostnader för en expedition för att hitta kanten på er platta jord men då är INGEN intresserad! Hur kommer det sig? Detsamma gäller om det är en isvägg ni tror finns istället.

Och nu har elon musk erbjudit högsta hönset på flat earth society en tur upp i rymden för att se vår runda planet med egna ögon men intresset är svalt.. Hur kommer det sig?
Citera
2020-01-17, 14:25
Medlem
Citat:
Hej!
Nedan listar jag ett par vanliga argument för globjorden. Och jag ska visa för dig att de alla bygger på ett antagande om att jorden är rund.
...
- flyg jorden runt. Det går alldeles utmärkt att göra i ost och västlig riktning, eller omvänt, men inte runt över polerna. Argumentet förutsätter återigen att man utgår ifrån att jorden är rund för att koppla detta till en kurva.
...

Nej du kan inte förklara hur man flyger jorden runt på en platt jord.
Din förklaring bygger dels på en fullständigt vansinnig förklaring där det inte finns någon magnetisk sydpol och dels på det mycket felaktiga påståendet att man navigerar mha magnetiska kompasser.

Faktum är att vi tack vare tröghetsnavigering vet att östlig riktning inte är en cirkel med origo i nordpolen.

Resten av dina påståenden är lika dumma som ovan.
T.ex så är det faktum att saker successivt försvinner ned under horisonten dels ett evidens för att de faktiskt försvinner ned under horisonten och dels ett evidens för att jorden inte är platt.
Citera
2020-01-17, 14:43
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Flat earth bygger på antagandet att jorden är platt för den ser platt ut, enligt mig.
Visserligen ett starkare argument än att den ser platt ut och därför är rund, men fortfarande ett antagande.

Jag vet inte om jorden är platt, jag tycker den ser platt ut.

Det finns en del olika varianter av flat earth och jag lutade åt olika saker förut, men gör inte det längre då det bara är baserat på typ av antagande som globjorden.

Är det inte rimligt att anta att materia i stor mängd bildar en sfär p g a gravitationen?
Citera
2020-01-17, 15:05
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Är det inte rimligt att anta att materia i stor mängd bildar en sfär p g a gravitationen?

Jo det upplevs mycket rimligt och det är väl också så dom flesta vetenskapsmän och astronomer tror att stjärnor och planeter har bildats men inbitna plattjordare brukar inte tro på gravitationen över huvud taget utan kommer med alla möjliga kontiga förklaringar till varför saker faller.
Citera
2020-01-17, 15:07
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Jo det upplevs mycket rimligt och det är väl också så dom flesta vetenskapsmän och astronomer tror att stjärnor och planeter har bildats men inbitna plattjordare brukar inte tro på gravitationen över huvud taget utan kommer med alla möjliga kontiga förklaringar till varför saker faller.

Hur förklarar de att saker faller?
Citera
2020-01-17, 15:10
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Hur förklarar de att saker faller?

Har sett alla möjliga konstiga förklaringar. Densitet, elektricitet och tom att "Ned är ned räcker. Det behövs ingen kraft" vilket jag tycker är den värsta förklaringen av alla. Allt detta eftersom gravitationen inte skulle funka om jorden var en skiva då den skulle bli snedriktad då masscentrum inte ligger rakt under om man inte är i mitten av skivan. Densitet funkar ju inte då den inte har någon riktning. Elektrisk kraft av den styrka som skulle krävas skulle ju vara totalt livsfarlig så ser ingen annan förklaring än gravitationen som funkar.
Om du söker i tråden så kan du hitta många tokiga förklaringar till att saker faller.
Senast redigerad av Jonas1968 2020-01-17 kl. 15:15.
Citera
2020-01-17, 15:19
Medlem
Citat:
Nej det är ingen indikation på någonting faktiskt. Jorden är för stor för att man skall kunna dra slutsatsen att den är platt bara för att det ser platt ut. Att saker försvinner ner under horisonten är däremot en stark indikation på att jorden faktiskt är rund.
Helt riktigt. Det går inte att dra en slutsats om att jorden är platt för att den ser platt ut.
Att saker försvinner bakom kan vara en indikation på att jorden är rund.
Citera
2020-01-17, 15:22
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Helt riktigt. Det går inte att dra en slutsats om att jorden är platt för att den ser platt ut.
Att saker försvinner bakom kan vara en indikation på att jorden är rund.

Varför skrev du då några inlägg att det var en indikation på platt jord då?
Varför tar du upp det där med att den ser platt ut gång på gång om du själv erkänner att det inte är en indikation på något? Du måste väl ha dragit det där om att den ser platt ut hundra gånger nu? Att saker försvinner bakom horisonten är enligt mig en mycket stark indikation på att jorden borde vara rund.
Citera
2020-01-17, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Nej du kan inte förklara hur man flyger jorden runt på en platt jord.
Din förklaring bygger dels på en fullständigt vansinnig förklaring där det inte finns någon magnetisk sydpol och dels på det mycket felaktiga påståendet att man navigerar mha magnetiska kompasser.

Faktum är att vi tack vare tröghetsnavigering vet att östlig riktning inte är en cirkel med origo i nordpolen.

Resten av dina påståenden är lika dumma som ovan.
T.ex så är det faktum att saker successivt försvinner ned under horisonten dels ett evidens för att de faktiskt försvinner ned under horisonten och dels ett evidens för att jorden inte är platt.
Och i vanlig ordning undviker du argumenten jag tog upp för att istället gå vidare på din lista med flat earth debunking. För intresserade kan man se en sådan lista här: http://debunkingflatearth.blogspot.com/
Citera
2020-01-17, 15:46
Medlem
Citat:
Gravitation är inte bevisat. Att saker tex faller till marken visar inte vad gravitation är, vad är det som gör att saker faller till marken. Det vanliga svaret är då att två kroppar attraherar varandra, men det säger inget varför de gör det. Vi har med andra ord en effekt men ingen verkan, således inte bevisat.

Jag skulle därför inte säga att det är rimligt att anta att en stor mängd bildar en sfär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in