2020-01-17, 14:44
Medlem
Colosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
83% är ett fullständigt bubbel-ras. Det kallas börskrasch när aktier går ner 25%, mer än 30% tror jag aldrig inträffat på 1 år.

Vad skulle du tänka om bitcoin gick ner 83% från idag? Och vad, egentligen, kan stoppa det från att hända?

Just nu är Bitcoin i en uppåtsving så jag ser på hur högt den går. Så jag är inte orolig alls för det. Jag blir orolig om vi inte svingar högre än såhär.

Köpare kan stoppa det från att hända. Även om du inte ser värdet i Bitcoin så är det många som gör det.

Det handlar om sannolikheter. När du ställer skarpa frågor till sin spets på det där sättet så är mitt svar att det enda som är helt säkert i livet är döden.

I rättsal så har jag för mig att bortom rimligt tvivel ska vara någonstans kring 97% övertygelse om skuld. Bitcoin kommer inte gå ner 83% härifrån. Stora fallet har varit från 20 000$ priset är påväg upp.
Senast redigerad av Coloss 2020-01-17 kl. 14:48.
Citera
2020-01-17, 14:55
Medlem
Colosss avatar
Citat:
Inget annat utom kedjebrev bygger på att man hela tiden måste hitta nya och fler köpare. Möjligen bostäder på bubbelmarknader som Stockholm. Men bostäder har ett minimivärde, vad det kostar att bygga dem. Bitcoins minimivärde är 0 kr.

Om vi tog bort skatten så skulle bostäder kunna byggas för en femtedel. Ett ras på 80% då även med minimivärde.
Citera
2020-01-17, 14:57
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coloss
Om vi tog bort skatten så skulle bostäder kunna byggas för en femtedel. Ett ras på 80% då även med minimivärde.
Du vet väl, och alla ni i tråden, att det är 30% skatt på alla bitcoin-vinster?
Citera
2020-01-17, 15:02
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coloss
Just nu är Bitcoin i en uppåtsving så jag ser på hur högt den går. Så jag är inte orolig alls för det. Jag blir orolig om vi inte svingar högre än såhär.

Köpare kan stoppa det från att hända. Även om du inte ser värdet i Bitcoin så är det många som gör det.

Det handlar om sannolikheter. När du ställer skarpa frågor till sin spets på det där sättet så är mitt svar att det enda som är helt säkert i livet är döden.

I rättsal så har jag för mig att bortom rimligt tvivel ska vara någonstans kring 97% övertygelse om skuld. Bitcoin kommer inte gå ner 83% härifrån. Stora fallet har varit från 20 000$ priset är påväg upp.
Det handlar inte om sannolikheter. Att spekulera med sina egna pengar är 100% verklighet. Du kan inte säga "med 83% sannolikhet hade jag varit miljonär". Annat än i trådar med folk som inte fattar pengar.
Citera
2020-01-17, 15:37
Medlem
Colosss avatar
Citat:
Du vet väl, och alla ni i tråden, att det är 30% skatt på alla bitcoin-vinster?

Ja

Citat:
Det handlar inte om sannolikheter. Att spekulera med sina egna pengar är 100% verklighet. Du kan inte säga "med 83% sannolikhet hade jag varit miljonär". Annat än i trådar med folk som inte fattar pengar.

Nähä? Jaha? Jasså? Vilka trådar då menar du?

Jag förstår inte vad du menar här. Jag har ingen lust att bemöta dina påståenden när du inte backar upp dem med en förklaring.

Jag kan choppa upp ditt inlägg såhär

Det handlar inte om sannolikheter. - Jag förklarade precis varför det gör det.

Att spekulera med sina egna pengar är 100% verklighet. Är det här förklaringen? Skriver du det här till mig? Som svar på vadå?

Du kan inte säga "med 83% sannolikhet hade jag varit miljonär". Varför skriver du det till mig?

Annat än i trådar med folk som inte fattar pengar. - Du håller en konversation med dig själv. Här för att: Du tar upp nya saker & skriver dem i svar till mig som att jag har sagt något om det.
Senast redigerad av Coloss 2020-01-17 kl. 16:33.
Citera
2020-01-18, 09:30
Avslutad
Citat:
Inget annat utom kedjebrev bygger på att man hela tiden måste hitta nya och fler köpare. Möjligen bostäder på bubbelmarknader som Stockholm. Men bostäder har ett minimivärde, vad det kostar att bygga dem. Bitcoins minimivärde är 0 kr.

Så vad är dina Appleaktier värda om ingen annan vill köpa dem av dig, menar du?

Det som sätter värde på guldet är till 99% funktionen som "store of value". Sedan finns det ett litet industriellt värde, men det är bara en bråkdel av detta. Vad är värdet av guld om ingen annan vill köpa det av dig?

Vad har en 100kr sedel för miminivärde? Vad hade en Zimbabwe* dollar för minivärde för 15 år sedan, och är det detsamma nu.

*input valfri valuta som varit i fritt fall.
Senast redigerad av se_där... 2020-01-18 kl. 09:37.
Citera
2020-01-18, 12:25
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Så vad är dina Appleaktier värda om ingen annan vill köpa dem av dig, menar du?

Det som sätter värde på guldet är till 99% funktionen som "store of value". Sedan finns det ett litet industriellt värde, men det är bara en bråkdel av detta. Vad är värdet av guld om ingen annan vill köpa det av dig?

Vad har en 100kr sedel för miminivärde? Vad hade en Zimbabwe* dollar för minivärde för 15 år sedan, och är det detsamma nu.

*input valfri valuta som varit i fritt fall.
Som många andra som skriver positivt här har du inte förståelse för "värde". En SEK kan inte få 0 i värde, landet Sverige med allt innehåll garanterar ett visst värde. Apple har just nu säkert 1000 miljarder på banken och garanterad försäljning några år framåt, kan kan bara få 0 i värde när ingen längre vill köpa en Iphone. Guld är vackert, sällsynt, har många användningsområden som smycket och i datorer, det mesta guld som finns ägs av nationer och banker som aldrig kommer att sälja och som garanterar värdet.

Bitcoin är totalt utanför alla mina exempel ovan. Enbart unga män med ganska lite kapital verkar garantera bitcoins värde, utöver ett antal storspelare som gamblar med bitcoin som de vill över andras huvuden. Jag anser att Bitcoin är ett kedjebrev eller ett ponzi scheme, och den blev det så fort jag insåg att den inte har en framtid som global valuta för enskilda personer att handla pizza för. Hade den haft det hade jag varit totalt för, jag anser att en digital jord-valuta hade varit fantastiskt för hela världen.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-01-18 kl. 12:28.
Citera
2020-01-18, 14:47
Medlem
Stones avatar
Tyvärr kommer nog det financiella systemet byggas om från grunden efter nästa ras. (Något spekulativt sagt) men att de stora financiella instituten och regeringar skulle lägga sin tillit till crypto finns inte på världskartan. Det kan användas som t ex Ripple/Moneygram och skicka pengar. DAI och Tether för inköp som de gör i Kina (Tether).

Men jag tror att den stora massa trots allt kommer lyssna på sina banker. Men å andra sidan var torrents och fildelning fel tills spotify kom. Jag är så jävla osäker om jag skall hoppa på tåget igen. Det vore ju skönt att tjäna igen pengarna man förlorade dec 17- jan 18.
Citera
2020-01-19, 08:48
Avslutad
Citat:
Som många andra som skriver positivt här har du inte förståelse för "värde". En SEK kan inte få 0 i värde, landet Sverige med allt innehåll garanterar ett visst värde. Apple har just nu säkert 1000 miljarder på banken och garanterad försäljning några år framåt, kan kan bara få 0 i värde när ingen längre vill köpa en Iphone. Guld är vackert, sällsynt, har många användningsområden som smycket och i datorer, det mesta guld som finns ägs av nationer och banker som aldrig kommer att sälja och som garanterar värdet.

Bitcoin är totalt utanför alla mina exempel ovan. Enbart unga män med ganska lite kapital verkar garantera bitcoins värde, utöver ett antal storspelare som gamblar med bitcoin som de vill över andras huvuden. Jag anser att Bitcoin är ett kedjebrev eller ett ponzi scheme, och den blev det så fort jag insåg att den inte har en framtid som global valuta för enskilda personer att handla pizza för. Hade den haft det hade jag varit totalt för, jag anser att en digital jord-valuta hade varit fantastiskt för hela världen.

Ju mer du svarar desto mer faktafel måste man adressera. Till slut blir det så mycket att diskussionen drunknar i sig själv. Klassiskt troll beteende.

Sorry, men du har visat att du inte kan sådant här, utan är mer intresserad att tjafsa och ha sista ordet än att faktiskt säga något vettigt. Fine, lycka till med din ekonomi.
Citera
2020-01-19, 11:43
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Ju mer du svarar desto mer faktafel måste man adressera. Till slut blir det så mycket att diskussionen drunknar i sig själv. Klassiskt troll beteende.

Sorry, men du har visat att du inte kan sådant här, utan är mer intresserad att tjafsa och ha sista ordet än att faktiskt säga något vettigt. Fine, lycka till med din ekonomi.
Det stämmer, jag rapar inte upp floskler från någon bitcoin-fan-sida. Mina kommentarer bygger på 20 år av eget ekonomiskt handlande med en budget på 30-70 mkr. Dock inte bitcoin.
Citera
2020-01-23, 13:34
Medlem
Förbannat skönt när man slutligen får tummen ur och cashar in. 500.000 plus landade mitt netto på i sfären av Bitcoin. Klivit ur nu, dags för något annat att analysera och försöka förstå sig på.
Citera
2020-01-23, 14:33
Medlem
sunrays avatar
Du kommer väl ihåg att staten vill ha sin andel..

Citat:
Ursprungligen postat av Aroc
Förbannat skönt när man slutligen får tummen ur och cashar in. 500.000 plus landade mitt netto på i sfären av Bitcoin. Klivit ur nu, dags för något annat att analysera och försöka förstå sig på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in