2020-01-16, 22:51
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Samtidigt skall vi inte förtränga syftet med TFF:
"Trafikförsäkringsavgiften bidrar till att ersätta de människor som blivit skadade eller fått något förstört av ett oförsäkrat fordon."

Vad alla gnällspikar borde tänka på är också vad som skulle hända om TFF inte fanns.

Strulputten som inte orkat betala och orsakar en svår olycka skulle kunna bli skyldig hundratusentals eller t o m miljontals kronor.

Men visst kunde man få välja. Man kunde få fylla i en blankett där det står "Om jag glömmer att försäkra min bil i framtiden riskerar jag gärna att få leva på existensminimum resten av livet. Att få en räkning på några tusenlappar från TFF är mycket värre"
Citera
2020-01-16, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Vad alla gnällspikar borde tänka på är också vad som skulle hända om TFF inte fanns.

Strulputten som inte orkat betala och orsakar en svår olycka skulle kunna bli skyldig hundratusentals eller t o m miljontals kronor.

Men visst kunde man få välja. Man kunde få fylla i en blankett där det står "Om jag glömmer att försäkra min bil i framtiden riskerar jag gärna att få leva på existensminimum resten av livet. Att få en räkning på några tusenlappar från TFF är mycket värre"

Som sagt, syftet med TFF är ju enligt nedan:
"Trafikförsäkringsavgiften bidrar till att ersätta de människor som blivit skadade eller fått något förstört av ett oförsäkrat fordon."
Citera
2020-01-16, 23:04
Medlem
Citat:
Någon aning om hur motsvarande fungerar i andra länder?

Inte en aning, bryr mig inte så mycket heller, tycker bara att det är totalt fel i Sverige. Eller jo, jag bryr mig på så sätt att det vore kul att se hur andra länder agerar, för ligger Sverige otroligt mycket högre än andra länder så har man något att jämföra med. Eller om det finns länder som knappt har någon avgift alls så kan man jämföra med det.
Citera
2020-01-16, 23:07
Medlem
Citat:
Som sagt, syftet med TFF är ju enligt nedan:

Visst, men hur många miljoner får de in per år? Måste vara enormt många och hur många olyckor där folk inte är försäkrade måste de täcka?

Har svårt att se att så många olyckor sker med oförsäkrade bilar att det måste vara så dyrt som det är. Men jag jobbar inte för denna förening så jag kan inte säga med någon säkerhet, men det känns väldigt suspekt och sniket.
Citera
2020-01-16, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Inte en aning, bryr mig inte så mycket heller, tycker bara att det är totalt fel i Sverige. Eller jo, jag bryr mig på så sätt att det vore kul att se hur andra länder agerar, för ligger Sverige otroligt mycket högre än andra länder så har man något att jämföra med. Eller om det finns länder som knappt har någon avgift alls så kan man jämföra med det.
Om du nu anser nuvarande upplägg vara fel, hur göra för att deras intäkter skall räcka till skador som åsamkats av okända fordon samt fordon som saknar försäkring (men skulle ha haft det enligt regelboken)?
Citera
2020-01-16, 23:09
Medlem
Och nästa fråga. Om jag nu kör med ett oförsäkrat fordon och orsakar skada, då blir jag väl skyldig att betala ändå?, Så de pengar som trafikförsäkringsföreningen dragit in används bara temporärt tills jag har betalat.

Alltså är de bara en "bank" som lånar ut tills jag har betalat.
Det gör det ännu värre än det redan är. De tar ut räntor som är tiotusentals procent på ett lån kan man säga.
Citera
2020-01-16, 23:10
Medlem
Citat:
Visst, men hur många miljoner får de in per år? Måste vara enormt många och hur många olyckor där folk inte är försäkrade måste de täcka?

Har svårt att se att så många olyckor sker med oförsäkrade bilar att det måste vara så dyrt som det är. Men jag jobbar inte för denna förening så jag kan inte säga med någon säkerhet, men det känns väldigt suspekt och sniket.
Vet inte mer än vad du gör, men eftersom det är en förening med ett uppdrag att täcka kostnader som jag nämnde så har de säkert räknat fram vad som behövs. Det är ju inte ett vinstdrivande företag.
Citera
2020-01-16, 23:13
Medlem
Citat:
Och nästa fråga. Om jag nu kör med ett oförsäkrat fordon och orsakar skada, då blir jag väl skyldig att betala ändå?, Så de pengar som trafikförsäkringsföreningen dragit in används bara temporärt tills jag har betalat.

Alltså är de bara en "bank" som lånar ut tills jag har betalat.
Det gör det ännu värre än det redan är. De tar ut räntor som är tiotusentals procent på ett lån kan man säga.
Räkna med att många som kör omkring med oförsäkrade fordon är medellösa, finns ju målvakter som äger tusentals bilar, de betalar inga försäkringar, men de som kör bilarna åstadkommer inte färre skador för det misstänker jag.
De som smiter från parkeringsskador innefattas också, där är det nog sällsynt att det går att hitta någon ansvarig i efterhand.
Citera
2020-01-16, 23:13
Medlem
Citat:
Vet inte mer än vad du gör, men eftersom det är en förening med ett uppdrag att täcka kostnader som jag nämnde så har de säkert räknat fram vad som behövs. Det är ju inte ett vinstdrivande företag.

Jag är inte så säker, de kanske går med enorma vinster. Hur kollar man det?
Citera
2020-01-16, 23:16
Medlem
Citat:
Jag är inte så säker, de kanske går med enorma vinster. Hur kollar man det?
Det är som sagt en förening, så ingen redovisning som är öppen. Men all verksamhet är statligt reglerad och garanterat även kontrollerad. Tänkte du att vinster skulle gå till staten? Eller försäkringsbolagen?
Citera
2020-01-16, 23:20
Medlem
Citat:
Det är som sagt en förening, så ingen redovisning som är öppen. Men all verksamhet är statligt reglerad och garanterat även kontrollerad. Tänkte du att vinster skulle gå till staten? Eller försäkringsbolagen?

Min direkta tanke är att utbetalningar sker till "offer" och därmed försäkringsbolag och därefter suger de åt sig all vinst och skrattar hela vägen till banken.
Citera
2020-01-16, 23:24
Medlem
Citat:
Min direkta tanke är att utbetalningar sker till "offer" och därmed försäkringsbolag och därefter suger de åt sig all vinst och skrattar hela vägen till banken.
Deras utbetalningar passerar ju inte några andra försäkringsbolag, så nej, ingen risk för det.

Det är väldigt sällan det har funnits att läsa något negativt om TFF (förutom de som just fått ett kravbrev förstås), upplägget är accepterat och några alternativ har jag aldrig hört att någon har framfört. Så tror faktiskt att vi nog generellt skall lägga krutet på annat än just denna företeelse som, vad det verkar, ändå fungerar som det är tänkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in