Citat:
Ursprungligen postat av
Novotar
ATT som VD försöker du bemästra, ha kontroll och inte visa in i det sista, sviktande kontroll, obehagskänslor. Du har ett ansvar. Stort ansvar. Ekonomi, personal, vara den driftiga. Du skall ”dra runt” det hela.
Chefer är ofta psykopater heter det.
Kanske kan även dessa driftiga typer dras in kraftigare psykoser just på grund av sin personlighetstyp också då?
Linus är ju osäker på om han ser en dubbel personlighet hos JB eller om det tillhör chefsrollen att JB skiftar "till att vara styrande", "i personlighet" .
Aktbil 50 sid 152
Citat:
Och då var det liksom så här att jag och Joakim stod där och så skulle… ja, men förhandla nåt pris på några mopeder. Och eftersom jag inte kände honom mer än, då… har aldrig sett nåt tecken på nånting.
Men då var det liksom att han switchade helt i personlighet, om man säger så. Han blev väldigt så hära,
vad ska man säga… inte aggressiv, men han blev väldigt… vad ska man säg… i
ansiktsuttryck och sånt där.
Jag vet inte, det är svårt att förklara. Man måste nästan sett det
med egna ögon, men han blev väldigt så hära… det blev som två olika personligheter ganska
fort.
Men för mig tänkte jag bara… För jag hade bara hört att han var… eller jag hade ju bara
kollat fram liksom att han var ganska framgångsrik som människa.
Och jag tänkte, ja men det är kanske ett tecken på honom att han är framgångsrik, han kan styra saker och ting.
Så jag tänkte inte nåt mer på det där, liksom.
Det är väl mer nu, liksom, att man har vissa sammanhang, man sätter ihop saker och ting, med tanke på att jag var där ganska mycket.
Tänk om JB hela livet latent har haft en Mr Hyde inom sig, som hela omgivningen har missat?
Och Mr Hyde poppade upp i ett mycket ansträngt tillfälle?
Jag läser just nu förhören med JB själv. Jag tycker inte han ger uttryck för att det varit så ansträngt ändå innan mordet skedde.
Men han kanske har förträngt hur pressad han var?
Han säger själv att han tycker semestern var avkopplande, men jag läste någon annanstans i fupen att Monica tyckt att han inte kopplade ner under hela semestern.
Det kan ju vara sådär som med utbrändhet. Det finns de som kör på i 300 knyck och kan vara de som är i farozonen, då de inte fattar att de har för högt tempo.
Monica själv, sa ju i larmsamtalet, att han jobbat alldeles för mycket.