Citat:
Ursprungligen postat av
B.R.Donut
Tycker det är stundtals hjärtskärande läsning i FUP när man förstår hur samhället har svikit i det här fallet. Polisen som dröjde 2 timmar med utryckning till platsen och beter sig dessutom som idioter mot anhöriga gör ju inte saken bättre.
Samtidigt så kan man också se det som, att fattig som rik blir svikna i vår underdimensionerade vård just nu. Läkare larmar, om att de får frångå sina etiska principer när de jagar vårdplatser (läste en insändare idag i Dagens Nyheter).
Bli inte sjuk nu, vare sig fysiskt eller psykiskt. Katastrofläge på sjukhusen.
För ett par år sen, så ratades nog inte en förstagångsinsjuknande, på det här sättet?
Det är nog inte vanligt dock, att en såhär frisk och normal person, får en såpass kraftig psykos på så kort tid?
Där anhöriga inte sett de minsta tecken, på psykisk ohälsa hos honom tidigare. Det här psykosfallet skiljer ut sig och man vill ju därför förstå, vad som kunde utlösa det.
(Egentligen blir jag deprimerad att ge mig in i brottsfall på flashback för mycket. Men i det här fallet har jag nog velat förstå hur det hela kunde eskalera.)