Citat:
Ursprungligen postat av
Picasso2
Jag letade efter live-rapporteringar i tisdags och igår, inte ett pip. Jag tror att man anser fallet är klart, man har skrivit i media om psykosen och varit ganska öppna nu på sistone efter det att åtal väckts. Kanske är det inte intressant längre. Han minns ju inget. Och han har erkänt.
Men jag hoppas man följer lex Maria utredningen.
Jag vill veta.
Jag tycker det har snackats luddigt om detta.
Media säger svepande "anhöriga hade försökt få hjälp i vården ett antal gånger" .
Här på flashback sägs "Typiskt det nya Sverige med den havererade vården."
och jag vill ha svaret på om läkarna på psykakuten tog för lätt på hans tillstånd "för att han var en förstagångsinsjuknande vd", eller om det är praxis att "vi ska ta så här lätt på psykospatienter", eller om läkarna var slarviga och inte läste igenom rapporten vad som föranledde hans besök på akuten (den dag då han fick poliseskort in) där sambon Monica sa till SOS operatören
"att JB var i psykos. Hon kände igen tillståndet." samt att han flera gånger under dagen hotat att ta livet av sig, samt stått vid balkongen och sagt det (detta BRUKAR kunna leda till vårdintyg).
Hur kan då läkaren på psykakuten sitta och skriva i sin journal att JB inte är suicid, för att han växlat om då han väl kommit dit?
Ska man inte ta med i bedömningen att en person som är gränspsykotisk faktiskt inte är tillräknelig att fråga om han är suicid?
Och även om man kommer fram i lex Maria, att sådana patienter har man inte haft erfarenhet av tidigare, så vet vi att det var så i det här fallet.
Han var UPPENBART suicid visade det sig några dagar senare. Alltså bör man ta hänsyn till att psykospatienter kan luras om detta, i framtiden, och med andra ord ska de ha vårdintyg om de betett sig suicidalt även om de i patientrummet
"övertygar" läkaren att de inte är suicidala.
Ja, jag vill veta hur vården har tänkt i sitt agerande mot JB.
Jag tror dessutom han fick sin antipsykosmedicin försent. Men jag är inte läkare och hemma på det. Men jag hoppas lex Maria utreder det här och att vi kan få svaren sen.