2020-01-21, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novotar
När sätts förhandlingen igång? Har för mig jag sett 22/1 ngn som vet/länk?
Idag. Och imorgon. Sen är det nog klart. Har inte sett några fler schemalagda dagar.

Tillägg:

Stockholms Tingsrätt

2020-01-21 09:00 - 16:30 Huvudförhandling B 11250-19 mord Sal 37
2020-01-22 09:00 - 16:30 Huvudförhandling B 11250-19 mord Sal 37
Senast redigerad av Picasso2 2020-01-21 kl. 09:59. Anledning: Tillägg
Citera
2020-01-21, 10:20
Medlem
https://www.minnesrummet.se/front/case/599317

Minnessida för Monica.
Citera
2020-01-22, 17:54
Medlem
Novotars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Idag. Och imorgon. Sen är det nog klart. Har inte sett några fler schemalagda dagar.

Tillägg:

Stockholms Tingsrätt

2020-01-21 09:00 - 16:30 Huvudförhandling B 11250-19 mord Sal 37
2020-01-22 09:00 - 16:30 Huvudförhandling B 11250-19 mord Sal 37
Har du brottsmålbeteckningen? Letat.
Citera
2020-01-22, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novotar
Har du brottsmålbeteckningen? Letat.
He he… titta på länken en gång till. Om du menar målnumret. Annars får du förklara dig :-)
Citera
2020-01-22, 19:51
Medlem
Novotars avatar
Citat:
He he… titta på länken en gång till. Om du menar målnumret. Annars får du förklara dig :-)
😂 jag har väl ögonen i nacken idag!
Citera
2020-01-23, 21:25
Medlem
PippiAvdesyvhavs avatar
Har det ikke vært noen avis/journalister tilstede i rättsalen som rapporterer från rättgången? Kan ikke se at det er skrevet ett enste ord om saken de siste 3 dager?! Trodde dette var et fall som mange har fulgt med på (iallefall her i Norge)
Citera
2020-01-23, 22:07
Medlem
Snitsigares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PippiAvdesyvhav
Har det ikke vært noen avis/journalister tilstede i rättsalen som rapporterer från rättgången? Kan ikke se at det er skrevet ett enste ord om saken de siste 3 dager?! Trodde dette var et fall som mange har fulgt med på (iallefall her i Norge)

Nä det är lite väl tyst. Hur gick det i rättegången? Dom om ett par veckor?
Citera
2020-01-23, 22:17
Medlem
Citat:
Jag letade efter live-rapporteringar i tisdags och igår, inte ett pip. Jag tror att man anser fallet är klart, man har skrivit i media om psykosen och varit ganska öppna nu på sistone efter det att åtal väckts. Kanske är det inte intressant längre. Han minns ju inget. Och han har erkänt.
Citera
2020-01-23, 23:45
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Jag letade efter live-rapporteringar i tisdags och igår, inte ett pip. Jag tror att man anser fallet är klart, man har skrivit i media om psykosen och varit ganska öppna nu på sistone efter det att åtal väckts. Kanske är det inte intressant längre. Han minns ju inget. Och han har erkänt.

Men jag hoppas man följer lex Maria utredningen.

Jag vill veta.

Jag tycker det har snackats luddigt om detta.

Media säger svepande "anhöriga hade försökt få hjälp i vården ett antal gånger" .

Här på flashback sägs "Typiskt det nya Sverige med den havererade vården."

och jag vill ha svaret på om läkarna på psykakuten tog för lätt på hans tillstånd "för att han var en förstagångsinsjuknande vd", eller om det är praxis att "vi ska ta så här lätt på psykospatienter", eller om läkarna var slarviga och inte läste igenom rapporten vad som föranledde hans besök på akuten (den dag då han fick poliseskort in) där sambon Monica sa till SOS operatören "att JB var i psykos. Hon kände igen tillståndet." samt att han flera gånger under dagen hotat att ta livet av sig, samt stått vid balkongen och sagt det (detta BRUKAR kunna leda till vårdintyg).

Hur kan då läkaren på psykakuten sitta och skriva i sin journal att JB inte är suicid, för att han växlat om då han väl kommit dit?
Ska man inte ta med i bedömningen att en person som är gränspsykotisk faktiskt inte är tillräknelig att fråga om han är suicid?

Och även om man kommer fram i lex Maria, att sådana patienter har man inte haft erfarenhet av tidigare, så vet vi att det var så i det här fallet.
Han var UPPENBART suicid visade det sig några dagar senare. Alltså bör man ta hänsyn till att psykospatienter kan luras om detta, i framtiden, och med andra ord ska de ha vårdintyg om de betett sig suicidalt även om de i patientrummet "övertygar" läkaren att de inte är suicidala.

Ja, jag vill veta hur vården har tänkt i sitt agerande mot JB.

Jag tror dessutom han fick sin antipsykosmedicin försent. Men jag är inte läkare och hemma på det. Men jag hoppas lex Maria utreder det här och att vi kan få svaren sen.
Senast redigerad av dialektiker 2020-01-23 kl. 23:49.
Citera
2020-01-24, 13:00
Medlem
Snitsigares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker

Jag vill veta.

Media säger svepande "anhöriga hade försökt få hjälp i vården ett antal gånger" .

och jag vill ha svaret på om läkarna på psykakuten tog för lätt på hans tillstånd "för att han var en förstagångsinsjuknande vd", eller om det är praxis att "vi ska ta så här lätt på psykospatienter", eller om läkarna var slarviga och inte läste igenom rapporten vad som föranledde hans besök på akuten (den dag då han fick poliseskort in) där sambon Monica sa till SOS operatören "att JB var i psykos. Hon kände igen tillståndet." samt att han flera gånger under dagen hotat att ta livet av sig, samt stått vid balkongen och sagt det (detta BRUKAR kunna leda till vårdintyg).

Hur kan då läkaren på psykakuten sitta och skriva i sin journal att JB inte är suicid, för att han växlat om då han väl kommit dit?
Ska man inte ta med i bedömningen att en person som är gränspsykotisk faktiskt inte är tillräknelig att fråga om han är suicid?

Och även om man kommer fram i lex Maria, att sådana patienter har man inte haft erfarenhet av tidigare, så vet vi att det var så i det här fallet.
Han var UPPENBART suicid visade det sig några dagar senare. Alltså bör man ta hänsyn till att psykospatienter kan luras om detta, i framtiden, och med andra ord ska de ha vårdintyg om de betett sig suicidalt även om de i patientrummet "övertygar" läkaren att de inte är suicidala.

Jag tror dessutom han fick sin antipsykosmedicin försent. Men jag är inte läkare och hemma på det. Men jag hoppas lex Maria utreder det här och att vi kan få svaren sen.

Verkligen mycket bra skrivet. Ett tragiskt fall som lämnat en med mycket frågor.
Jag undrar också om det kanske för psykvården, inte är vardagsmat, men hyffsat vanligt ändå att de får in sådana här förstagångspsykoser och att det i vanliga fall går bra att skicka hem dem igen med typ sömnpiller. Att det här fallet var unikt pga utfallet, men egentligen inte unikt i sitt inledningsskede. Läkarna känner sig hyffsat trygga med att skicka hem om bara patienten har bra anhöriga och får sova/vila ut.
Fast å andra sidan. Läser man om akut debuterande psykos så står det ju där klart och tydligt att man behöver vård så fort som möjligt. Då är störst chans att tillfriskna.
Citera
2020-01-24, 13:23
Medlem
PippiAvdesyvhavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker

Jag vill veta.

Ja og i tillegg vil jeg ha svar på hvorfor polisen på det første larmet kl.13.02,ikke sender ut en patrull som hon på RLC sa dom skulle gjøre
RLC: "Yes då fixar jag en patrull som åker dit"

men istedenfor kl. 13.44 ringer tilbake til hon som larmade och spør
RLC: "er det tyst nu"?
Citera
2020-01-24, 13:28
Medlem
Citat:
Ja og i tillegg vil jeg ha svar på hvorfor polisen på det første larmet kl.13.02,ikke sender ut en patrull som hon på RLC sa dom skulle gjøre
RLC: "Yes då fixar jag en patrull som åker dit"

men istedenfor kl. 13.44 ringer tilbake til hon som larmade och spør
RLC: "er det tyst nu"?
Ja, DEN är otäck. Men det sker en internutredning på det nu hos "Särskilda utredningar" på Åklagarkammaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in