2020-01-16, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lichtblick
Tycker rubriken är missledande. Det enda Northvolt vill göra är att använda engelska på arbetsplatsen för att folk kommer ifrån 50 olika nationer. Big deal, det är för mig en ganska bra win-win situation att anställa 8000 flyktingar som får arbeta, betala skatt och bli en del av samhället.

Visst, dessa flyktingar får säkert en skräplön men det är bättre än att dom hänger i någon förort och går på bidrag.
Du tror väl inte att företaget ska stå för lönekostnader för personer som står långt från arbetsmarknaden? De får säkert bidrag för att ha dem där!
Citera
2020-01-16, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sargasso
Du tror väl inte att företaget ska stå för lönekostnader för personer som står långt från arbetsmarknaden? De får säkert bidrag för att ha dem där!

Men om det var så, så är det ju bättre att de producerar något än att de får bidrag för att göra ingenting.

Nu vet jag inget om Nortvolt är ute efter några bidrag för sin verksamhet. De ska exportera batterier utomlands för att Sverige ska få en inkomst.

Och de har aldrig sagt att de vill ha folk som inte kan prata svenska. De menar att de som kan engelska och sen har potential att utvecklas är de som är aktuella för anställningar.

Varför så negativ?
Citera
2020-01-16, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Batterifabriken i Skellefteå försöker fylla 10 000 nya arbetsplatser av alla dess slag. Dessvärre finns det bara 2 000 arbetslösa i staden. Nu vill företaget anställa en del av alla dessa flyktingar som dräller över Sverige. Mycket bra, tycker jag.

Problemet är att dessa inte ännu har förstått att flyktingarna sällan får utbildning på engelska. SFI står trots allt inte för "engelska för invandrare".

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/utmaning-att-matcha-arbetslosa-mot-nya-jobb-vid-batterifabriken

Idag är det hur många företag som helst som har engelska som arbetsspråk. Nästan hela varenda infödd svensk pratar grundläggande engelska och du kan knappt ens använda en dator utan att kunna engelska. Varför kan inte dessa flyktingar lära sig engelska istället för svenska så att de får ett jobb? Är det inte viktigare att få folk i arbete än att dessa pratar svenska?
Skall staten tvinga Northvolts anställda att prata svenska?

Ska de driva ett storföretag med en menaitisk främlingslegion som anställda så blir det en konkurs liknande Itera cykeln.
Citera
2020-01-16, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anthea
Men om det var så, så är det ju bättre att de producerar något än att de får bidrag för att göra ingenting.

Nu vet jag inget om Nortvolt är ute efter några bidrag för sin verksamhet. De ska exportera batterier utomlands för att Sverige ska få en inkomst.

Och de har aldrig sagt att de vill ha folk som inte kan prata svenska. De menar att de som kan engelska och sen har potential att utvecklas är de som är aktuella för anställningar.

Varför så negativ?

Menaiterna bör åka hem istället.
Citera
2020-01-16, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Menaiterna bör åka hem istället.

Så du tycker inte det är bra med Northvold?
Citera
2020-01-16, 10:19
Medlem
Citat:
Så du tycker inte det är bra med Northvold?

Det tar lång tid att starta upp en fabrik och skola in personal. Det finns säkert svenskar som kan fylla de positionerna.

Men sannolikt kan Nortvolt tjäna en hacka på statliga lönebidrag etc. genom att diskriminera svenskar.
Citera
2020-01-16, 10:20
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
10 000? Vem ska anställa 10 000?
Din efterblivna förök att trolla börjar bli pinsamma, har du ens läst den SVT-artikel som ligger till grund för hela tråden?

Northvolt säger att totalt med underleverantörer & liknande så rör det sig om 10 000 arbetstillfällen.
Företaget Northvolt behöver anställa cirka 2 500 personer och med kringeffekter vid klar etablering räknar bolaget med att det handlar om ungefär 10 000 arbetstillfällen.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/utmaning-att-matcha-arbetslosa-mot-nya-jobb-vid-batterifabriken

Skall du nu lägg in lite smileys & dilla om att man är korkad om man bryr sig om källorna till hela diskussionen?
Citera
2020-01-16, 10:21
Medlem
Citat:
Okej du vet inte. Lite synd att du inte hänger med i diskussionen.

Att Northvolt ska sälja till utlandet kan knappast vara ett problem, det är ju hela meningen med att starta en svensk stark industri. Det kommer att generera mycket bra för Sverige det. Förstår inte vad det är du inbillar dig ska hända?

Eller så läser du vad jag skrivit tidigare istället för att agera ännu dummare än vad du redan visat dig vara.
Citera
2020-01-16, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Din efterblivna förök att trolla börjar bli pinsamma, har du ens läst den SVT-artikel som ligger till grund för hela tråden?

Northvolt säger att totalt med underleverantörer & liknande så rör det sig om 10 000 arbetstillfällen.
Företaget Northvolt behöver anställa cirka 2 500 personer och med kringeffekter vid klar etablering räknar bolaget med att det handlar om ungefär 10 000 arbetstillfällen.

Skall du nu lägg in lite smileys & dilla om att man är korkad om man bryr sig om källorna till hela diskussionen?

Men de 7 500 har ju då inget med tråden att göra. Som jag trodde. De behöver inte prata engelska. Och det finns inga krav på någon att man inte ska kunna prata svenska.

Det står ju alla fritt att söka jobb på Northvolt. Så om man är svensk, inte har ett jobb och kan engelska så kan man söka jobben där. Om man vill. Eller så får man acceptera att människor med ett annat ursprung söker och tar jobben. Bra hur som helst med nyetablering i Norrland. Där uppe kan de verkligen på grund av naturresurser starta bra företag.
Citera
2020-01-16, 10:29
Medlem
Teus avatar
Citat:
Northvolt har aldrig sagt att folk inte får eller ska prata svenska.

Vad Northvolt säger eller inte säger har absolut ingenting med vad jag säger. Ska man vara permanent bosatt i Sverige ska man prata svenska oavsett vad arbetsplatsen säger. Bara för att något fungerar på din arbetsplats innebär det inte att det fungerar ute på torget.
Citera
2020-01-16, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Vill de prata engelska finns det andra länder de kan bosätta sig i. Inget hindrar dom från att dra hem eller till ett annat land.

Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Jag bryr mig inte ett skvatt vad dom är men kan man inte svenska så kan man inte förvänta sig jobb heller. Börjar man gå med på engelska kommer det snart vara standard eftersom det kommer tolkas som rasism och diskriminering om man inte tillåter det, sedan är steget väldigt nära att tillåta arabiska som det dominerande språket på arbetsplatser.

Det finns inget krav på att man inte ska kunna svenska.

I Norrland verkar de veta hur man startar upp en lönsam verksamhet. Det blir ett tillskott för Skellefteå. De som flyttar dit har ibland familj med sig.

Tycker det är bra att Sverige får igång mer export. Det gör oss bara rikare.

Men förstår de som är bittra för de inte kan engelska eller kan söka jobb på Northvolt. Men huvudsaken är att de som har potential börjar jobba där och att exporten blir fantastisk. Tror att Sverige ska vara tacksamma här.
Citera
2020-01-16, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Vad Northvolt säger eller inte säger har absolut ingenting med vad jag säger. Ska man vara permanent bosatt i Sverige ska man prata svenska oavsett vad arbetsplatsen säger. Bara för att något fungerar på din arbetsplats innebär det inte att det fungerar ute på torget.

Tråden handlar om Northvolt och att de gärna ser att man kan engelska om man ska jobba där. De har inte kravet att man inte kan prata svenska. Så det kan du glömma.

Men jag förstår att man blir bitter när man inte kan engelska eller kan söka jobb på Northvolt. Bra med ett exportföretag i Sverige. Det är bra att dra in pengar in i vårt eget land.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in