Citat:
Ursprungligen postat av
Ofiken
Det stämmer att dem knäcker kartongen innan försäljning.
Köpte ett par Marshall bluetooth hörlurar av TM i Södertälje för något år sedan i julklapp till min son.
När pojken därefter öppnade julklappen till jul så var boxens försegling redan bruten och hörlurarna såg misstänkt ”testade” ut (av personal/kund).
Grabben blev besviken och jag blev ursinnig.
Teknikmagasinet säljer begagnat!
Jag förstår varför de konkade, jävla skitföretag!
Troligtvis för att en kund velat titta närmre på dem innan köp, sedan låtit bli att köpa lurarna och istället beställt dem billigare på nätet. Alltså en av orsakerna till att fysiska butiker får det svårt. Alla förväntar sig att få klämma & känna i butik, men vill absolut inte köpa en öppnad kartong, ens om de själva bett personalen öppna den för att de ska få titta. Fysiska butiker blir som ett showroom.
Det krävs ingen Einstein för att förstå att en butik med tusentals produkter inte rimligtvis kan ha ett provexemplar av varje produkt i sortimentet.
Det hände mig ofta när jag jobbade på TM att en kund vill kika lite på t ex hörlurar som för tillfället inte fanns några uppackade, jag får då lov att öppna en ny kartong framför kunden och låta kunden titta närmre, varpå kunden ber att få en oöppnad kartong istället när det blir ett köp... Det spelar visst ingen roll att ingen annan än kunden själv klämt & känt på just de lurarna, det ska vara en obruten förp.
Det är skillnad på att sälja begagnade varor, som varit hemma hos en kund och använts, och att sälja en produkt som har öppnats en gång i butik för att nån vill kika på hur de ser ut i verkligheten. Produkter som av hygieniska skäl ej går att sälja om de öppnats tas heller ej tillbaka på öppet köp, såsom in-ear hörlurar, eller dyl.