2007-02-09, 08:23
Medlem
GlittrigaGullans avatar
Jag köpte en mp3-spelare, iRiver T10 2Gb (eller vad fasen den nu hette), på Teknikmagasinet och gav bort i present.

Döm om min förvåning då jag senare fick reda på att den av Teknikmagasinet förseglade förpackningen, Bytes ej om förseglingen är bruten, inte alls innehöll en ny mp3-spelare utan en begagnad!

* Det stod att den tillhörde Erik (man kan sätta sitt namn i spelaren så att det visas i displayen när man sätter igång den).
* Skyddsplasten för displayen var borttagen.
* CD-skivan saknades.
* Batteriförpackningen bruten och batteriet använt.
* Demolåt (iRiver's discolåt) saknades. Spelaren helt tom.
* Radiokanaler redan inställda. (Det är de inte när spelaren levereras ny.)

Självklart lämnade jag tillbaka den och lika självklart fick jag pengarna tillbaka men jag undrar, är det här vanligt? Att man köper grejor och tror att de är nya när de i själva verket inte alls är det? Ska man behöva kräva av säljare att de ska bevisa att det man köper är nytt.

Jag har inget emot att köpa begagnat men då ska det inte vara till fullt pris och jag ska veta om att det inte är nytt.

Finns det affärer som sätter det här i system? Kan vara bra att veta så slipper de som försöker luras att befatta sig med mina pengar.
Citera
2007-02-09, 08:30
Medlem
Trashers avatar
Kan ju vara så att den lämnats in på reparation, och sen inte hämtats ut. Fast då ska de såklart berätta det.

Konstigt i alla fall.
Citera
2007-02-09, 08:52
Medlem
tjaboooos avatar
är tyvärr inget ovanligt att sånt här händer.
Citera
2007-02-09, 08:56
Medlem
Waldo.Lydeckers avatar
Antagligen en reklamation eller byte/ångervecka eller möjligtvis demoex som har gått tillbaka och ut till kund igen av misstag. Vanligtvis gör dom ett avdrag för sådana exemplar. Men det kan ju också vara så att säljaren försökte sig på en rövare med att sälja den till fullpris till ett intet ont anande fruntimmer.
Citera
2007-02-09, 09:20
Medlem
GlittrigaGullans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
är tyvärr inget ovanligt att sånt här händer.
Sånt händer? Nu förstår jag inte? Är det ett vanligt misstag säger du, eller ett vanligt tilltag?

Om man av misstag säljer begagnade saker som nya har man ett klart logistiskt problem. Det andra fallet...

Jag är nog mera inne på Waldo's idé om att försöka kränga begagnat till, som man tror, ett naivt fruntimmer.

Hur vanligt är det? Finns det några affärer/kedjor som är mer kända för detta?
Citera
2007-02-09, 09:30
Bannlyst
Någon av kvällstidningarna skrev ju för ett tag sen om någon som köpte en mobiltelefon där den förre ägaren hade spelat in någon sexscen eller nåt.
Företaget hade glömt att rensa mobilen.
Citera
2007-02-09, 09:35
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elgstigen
Företaget hade glömt att rensa mobilen.
precis, om ett företag glömmer 1gång kan man ju undra hur många gånger dom kommit ihåg det tidigare.

finns ju butiker som resonerar att är nåt yngre än 2 veckor räknas det som nytt och inte begagnat och säljs då också som nytt.
Citera
2007-02-09, 09:39
Medlem
GlittrigaGullans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
precis, om ett företag glömmer 1gång kan man ju undra hur många gånger dom kommit ihåg det tidigare.

finns ju butiker som resonerar att är nåt yngre än 2 veckor räknas det som nytt och inte begagnat och säljs då också som nytt.

Butiker som i "jag har hört att det förekommer" eller har du namn?

Var inte det som stod i tidningen någon norsk tjej som köpt en mobiltelefon fullproppad med porr?
Citera
2007-02-09, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlittrigaGullan
Hur vanligt är det? Finns det några affärer/kedjor som är mer kända för detta?
http://aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,894266,00.html

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,835875,00.html
Citera
2007-02-09, 09:43
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlittrigaGullan
Butiker som i "jag har hört att det förekommer" eller har du namn?
hört inne på elgiganten att allt som kommer in och ser nytt ut ska säljas som nytt, sen att det var en cdbrännare jag kom in med som inte funkade var mindre intressant.

resten jag hört är en kompiskompisbrorssyster typ och dagstidningar.
Citera
2007-02-09, 10:09
Medlem
GlittrigaGullans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pascal
http://aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,894266,00.html

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,835875,00.html

Hmmm... Siba, 3, Elgiganten, Teknikmagasinet. Okej. Verkar vara något som är vedertaget och inte alls ovanligt i elektronikbranschen. Vilka skitstövlar!
Citera
2007-02-09, 10:13
Medlem
Vad ska de göra, slänga saker som folk har återlämnat på öppet köp?

Visst kan väl delvis förstå att folk vill ha en ny helt oanvänd produkt. Men när man köper bilar så har ju i 9 fall av 10 massor av folk provkört dem , eller lånat dem\hyrt dem under nån helg.

Svårt att avgöra hur möe som ska rabatteras.. 5%, 10% ?
De borde väl upplysas om det iaf. Men inget nämnvärt att gnälla över..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in