Citat:
Ursprungligen postat av
Megaforce
Det är dock rätt hög hyra på dessa mindre lokaler. Många butiker försöker krympa lokalytor och ser därför efter mindre lokaler. Teknikmagasinets lokaler består av en ganska liten butiksyta och ett relativt stort lager som utgör ca 4/5-delar av hela lokalytan. Dvs det räcker till en normalstor klädesbutik och är kanske 3 gånger större än en mindre galleriabutik typ klockbutik eller liknande.
Huvudproblemet för teknikmagasinet är alltså att man haft höga lagerkostnader eftersom lagerytan är väldigt dyr. Volymen har varit för låg för att man skall kunna köra med slimmade lager där man får leveranser flera gånger i veckan.
Egentligen är inte internetförsäljning så stor konkurrent eftersom fraktkostnaderna vid internetköp är så höga när man köper billigare prylar. Problemet är att man försöker satsa på dyrare saker än de billigare som faktiskt är lättare att sälja och det snabbt.
Vad jag förstår så avser konkursförvaltaren att ha öppet butikerna fram till februari för att sälja ut innevarande lager och nuvarande rea kommer att utökas. Konkursbeslutet togs främst för att upphäva hyreskontrakten från och med ferbuari utgång misstänker jag.
Jag tror du har en övertro på storleken på lagret!
Jag vet då jag jobbade under många år på Teknikmagasinet. Har varit butikschef i flera olika butiker och totalt säkert jobbat i ett 15-tal butiker vid något tillfälle!

Ofta är lagret mindre än butiksytan, eller möjligen lika stort om man har tur. Min sista butik jag var chef i innan jag gick vidare i arbetslivet var ca 75 kvadrat... inklusive lager, personalutrymme osv. Den ansågs som ovanligt stor!
Vi fick också i flertalet butiker i alla fall leverans två gånger i veckan.
Hyrorna på butiker i Stockholmsområdet var sjukligt höga! Jag har jobbat i ett varuhus på 4000 kvadrat också, med ungefär samma hyra! Visserligen på mycket mindre ort, men lite sjukt ändå.
Lokalhyror, näthandel mm tar död på butikskedjor. Man tittar gärna på produkter och testar i butik, men köper sen på nätet. Jag kommer sakna TM mycket! Jag minns med glädje när jag jobbade där och det var lite av himmelriket för pryltokiga grabbar. Det kunde vara riktigt roligt, med trogna kunder och sköna samtal. Det var så otroligt många prylar på liten yta, så logistiken var en utmaning minst sagt, men du hade alltid mängder med bra presenttips att trolla fram. Inga problem att själv komma på vad man skulle ge alla i julklapp.