2020-01-16, 07:58
Medlem
utforskarens avatar
Deras butik i min stad var så dålig. Praktiskt taget hela sortimentet fanns i ett kaotiskt litet lager bakom disken, så personalen (som inte bjöd på ett leende i onödan) behövde blädddra i produktkatalogen (den i papper) och rota runt en stund där inne för varenda kund. Att gå in och köpa en produkt där kunde således innebära en halvtimmas kötid. Värre än banken.

Har väntat mig att de skulle bli en del av ”butiksdöden” i ett år eller så nu.

Men det är en av de där butikerna man kommer minnas lite smått nostalgiskt, tror jag. Har funnits sen jag var barn.
Citera
2020-01-16, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBabyBoy
Deras katalog och Hobbexkatalogen var rolig att sitta och bläddra i som liten. Var det många som beställde via katalogen?

Hobbex köpte man från några ggr när man var liten kul att kolla i katalogen ir glasögon ock phantom bilen
men tog ca 3 veckor innan man fick grejorna lång väntan
beställde ny dator för 2 veckor sen tog en dag att få den, hänt en hel del med leveranstiden
Senast redigerad av diseledvin 2020-01-16 kl. 08:08.
Citera
2020-01-16, 08:05
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Jag har besökt många Kjell och alltid blivit lika förvånad när man får vettiga svar de gånger man haft något att fråga om. Unga tjejer man haft onda aningar om att de inte skulle ha en aning. Men Kjelle måste ha en ovanligt intelligent HR-avdelning som faktiskt gör sitt jobb när de anställer folk. Och man får intrycket att de gillar att jobba där, fast det sälkert är ett ganska lågbetalt försäljarjobb.

Har samma erfarenhet. Det är kul att bli överraskad av att en ung tjej i butik inte är trött och väntar på att få gå hem, utan ser DIG som en kund med en fråga som hon kan lösa. Dessutom verkar de alltid vilja sälja en pryl som är rätt för dig; "har du inget behov av avancerade finesser utan är på jakt efter enklast möjliga? Den här för 199 kr är bra. Vill du ha mer finesser finns den här för 599, men det låter på dig som om den enklare är tillräcklig för dig.". Undrar var köper jag mina elektronikprylar nästa gång?
Citera
2020-01-16, 08:51
Medlem
Tro fan det med deras horribla kundbemötande.
Citera
2020-01-16, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ofiken
Det stämmer att dem knäcker kartongen innan försäljning.

Köpte ett par Marshall bluetooth hörlurar av TM i Södertälje för något år sedan i julklapp till min son.

När pojken därefter öppnade julklappen till jul så var boxens försegling redan bruten och hörlurarna såg misstänkt ”testade” ut (av personal/kund).

Grabben blev besviken och jag blev ursinnig.

Teknikmagasinet säljer begagnat!

Jag förstår varför de konkade, jävla skitföretag!

Troligtvis för att en kund velat titta närmre på dem innan köp, sedan låtit bli att köpa lurarna och istället beställt dem billigare på nätet. Alltså en av orsakerna till att fysiska butiker får det svårt. Alla förväntar sig att få klämma & känna i butik, men vill absolut inte köpa en öppnad kartong, ens om de själva bett personalen öppna den för att de ska få titta. Fysiska butiker blir som ett showroom.
Det krävs ingen Einstein för att förstå att en butik med tusentals produkter inte rimligtvis kan ha ett provexemplar av varje produkt i sortimentet.
Det hände mig ofta när jag jobbade på TM att en kund vill kika lite på t ex hörlurar som för tillfället inte fanns några uppackade, jag får då lov att öppna en ny kartong framför kunden och låta kunden titta närmre, varpå kunden ber att få en oöppnad kartong istället när det blir ett köp... Det spelar visst ingen roll att ingen annan än kunden själv klämt & känt på just de lurarna, det ska vara en obruten förp.

Det är skillnad på att sälja begagnade varor, som varit hemma hos en kund och använts, och att sälja en produkt som har öppnats en gång i butik för att nån vill kika på hur de ser ut i verkligheten. Produkter som av hygieniska skäl ej går att sälja om de öppnats tas heller ej tillbaka på öppet köp, såsom in-ear hörlurar, eller dyl.
Citera
2020-01-16, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Du har koll märker jag. Driftstopp i hjärnkontoret?
Vi ligger nära EU-snittet och vi ligger under OECD-snittet. Lite drygt 20 % är inte mycket.

https://www.ekonomifakta.se/fakta/skatter/skatt-pa-foretagande-och-kapital/bolagsskatt/?graph=/23591/1,2,3/-2018/

Sen så kan ju de som handlar billigt över nätet av de utländska jättarna fundera över var dessa skattar för sina vinster. Att jubla över att Amazon ska slå sig ner här, är inget annat än nationalekonomisk harakiri.

Exakt!

Det är billigare för konsumenten att handla på nätet från billigaste sajterna, men Sverige går miste om en massa skatteintäkter.
Ska man tänka långsiktigt på landets ekonomi så bör man välja var man spenderar sina pengar. Handla på nätet är väl toppen, men kanske är det värt att se till att du handlar hos en webbutik som finns i Sverige, betalar skatt i Sverige, har anställda i Sverige osv...
Citera
2020-01-16, 09:25
Medlem
Lavettens avatar
Varför kan man fortfarande beställa prylar genom deras hemsida? Borde de inte låsa sidan och lämna ett meddelande till besökarna angående konkursen?
Citera
2020-01-16, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bombaclap
Tror seriöst inte jag handlat i en fysisk butik på 10 år om det inte gäller livsmedel och jag är 25 år.
Jag handlar allt på internet såsom kläder, möbler och el-prylar osv.
Men blir det inte jobbigt när du får hem en möbel eller kläder som du enbart sett på bild och det inte alls motsvarar dina förväntningar? Soffan inte alls så mjuk, kläderna fula i verkligheten?
Jag handlar mycket hellre i en fysisk butik där jag kan titta och känna på varorna, men TM är inget jag kommer att sakna.
Citera
2020-01-16, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lavetten
Varför kan man fortfarande beställa prylar genom deras hemsida? Borde de inte låsa sidan och lämna ett meddelande till besökarna angående konkursen?
De vill bli av med varorna?
Citera
2020-01-16, 10:52
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBabyBoy
Deras katalog och Hobbexkatalogen var rolig att sitta och bläddra i som liten. Var det många som beställde via katalogen?

Hobbex, Clas Olsons och tillochmed Biltema, var i början enbart postorder, möjligen kunde man handla i Biltemas huvudkontor i Linköping.
Citera
2020-01-16, 11:05
Medlem
Lavettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillwill
De vill bli av med varorna?

Konkursförvaltaren borde ha tagit över versamheten 15/1 och börjat planera avvecklingen.
Citera
2020-01-16, 11:16
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Hobbex, Clas Olsons och tillochmed Biltema, var i början enbart postorder, möjligen kunde man handla i Biltemas huvudkontor i Linköping.

Eller i Insjön på Clas O.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in