2020-01-15, 20:08
Medlem
Tolker dagens nyheter at politi sliter med å finne bevis for å legge brikker på plass
Tenker på hvorfor de 2 ved Futurum bygget ikke kunne etterlyses gjennom Interpol.Og mulig en av de hadde på seg Sprox sko.?
Og kan ikke familieforhold granskes dypere.,med tanke på hvem som gir usanne forklaringer...
Citera
2020-01-15, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Du har rett i det du skriver.
Utarbeidelse av slike lister og avhør m.m. er nok helt normale etterforskningsskritt.

Jeg tror heller ikke at den listen ble lagt bort fordi de hadde en eller flere mistenkte. Disse to tingene er uavhengig av hverandre.

Vi tolker nok ulikt og/eller jeg skrev på en måte som kunne misforstås, og det er ikke noe problem i det.
"Han understreker at det ikke er noen dramatisk endring i saken som har ført til at lista med navn ikke lenger anses som aktuell. "
Med tanke på saken:
At det ikke er noen dramatisk endring i saken som har ført til at den listen med disse navnene ikke anses som aktuell, betyr (tror jeg) at de har en eller flere mistenkte som aldri sto på denne listen og at den/disse ev allerede var mistenkt fra veldig tidlig i saken (og dermed ingen dramatisk endring i saken). Og at listen ble lagt bort fordi de hadde gjort de etterforskningsskrittene de hadde planlagt å gjøre med denne listen.

Jeg er sikker på at politiet har en eller flere mistenkte, og at de har hatt det lenge. Dermed ingen dramatisk endring av saken.
Politiets store tro på muligheter for oppklaring av saken, er ikke uten grunn tror jeg.
Hvis de hadde hatt mistenkte i saken, hadde selvsagt ressursene vært satt inn mot disse, i stedet for å utarbeide lister over og etterforske potensielle moduskandidater.
Citera
2020-01-15, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iristo01
Tolker dagens nyheter at politi sliter med å finne bevis for å legge brikker på plass
Tenker på hvorfor de 2 ved Futurum bygget ikke kunne etterlyses gjennom Interpol.Og mulig en av de hadde på seg Sprox sko.?
Og kan ikke familieforhold granskes dypere.,med tanke på hvem som gir usanne forklaringer...
At politiet ikke lengre leter etter de to, kan ev bety at de allerede har funnet de og avhørt de.
Citera
2020-01-15, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av univers123
Hvis de hadde hatt mistenkte i saken, hadde selvsagt ressursene vært satt inn mot disse, i stedet for å utarbeide lister over og etterforske potensielle moduskandidater.
Politiet etterforsket og etterforsker bredt, og det synes jeg at er veldig bra.
Selv om politiet ev hadde en eller flere mistenkte allerede tidlig i saken, så kan det hende at de ev jobbet med denne listen for å utelukke og/eller for å finne ev medhjelper(e) blant personene på listen.
Senast redigerad av POlROT 2020-01-15 kl. 20:19.
Citera
2020-01-15, 20:19
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orderud.
Jeg tenkte på det samme. At de har en eller flere mistenkte, og ikke pontensielle. At de føler seg så sikre i sine mistanker at de kan legge bort den listen.

Ja annars blir det ju inga alls kvar...
Citera
2020-01-15, 23:18
Medlem
Nettet snører seg sammen
Citera
2020-01-16, 01:23
Medlem
Dere har altså ikke kommet nærmere noen løsning?
Citera
2020-01-16, 10:29
Medlem
Farbror-Cthulhus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Floriss

Citat:
Ursprungligen postat av Farbror-Cthulhu

Svaret på denne gåten ligger i informasjon vi ikke kjenner til. Om polisen har denne informasjonen og er istand til å sette den sammen er en annen fråga.

Korte svaret er NEI.

Det litt lengre svaret er, og da går jeg utifra at "dere" referer til amatørdetektivene på flashback:
Vi spekulerer og roter rundt i den informasjonen politiet via media har gitt oss.
Et problem er at vi nok tenker på dette som en krim-serie på tv, eller en detektivroman; hvor det er en implisitt "avtale" om at de viktigste bitene i puslespillet kommer frem etterhvert, men et er frågan om å sette sammen bildet.
Dette er en feil vi ufrivillig gjør, som har en betegnelse: What you see is all there is - WYSIATI, først brukt av den brilliante psykologen Daniel Kahneman.
Et glimrende eksempel på denne tankefeilen er at politiet/pressen først i høst opplyste om at ekteparet hadde vært på teateret, sett Book of Mormon, med et vennepar kvelden før AEH ble meldt savnet.
Dette hadde ingen av oss noen anelse om. Fordi vi ikke visste at det ikke hadde blitt opplyst om.
Et eksempel på en ukjent ukjent.... det vi ikke er klar over at vi ikke vet.
Og heri ligger problemet.

Sett gjennom den linsen, kan det være hva som helst av omstendigheter av betydning i denne saken:

Kanskje AEH hadde for vane å spille blokkfløyte på Metro-senteret hver formiddag, og handelsstanden gikk sammen om å rydde henne av veien?

Kanskje AEH var venner med en kvinne med voldelig ektemann og AEH hadde lagt seg oppi en barnefordelingssak eller noe, og denne mannen var connected med russisk mafia?

Kanskje de som gjør rent på Futurumbygget hadde en slavekontrakt med en menneskehandler og TH oppdaget det og satte press på bakmannen, og denne hevnet seg ved å ta AEH?

Kanskje et av barna hadde kommet i kontakt med noen uærlige typer, og disse hadde funnet ut om THs formue? Og ikke gikk av veien for kidnapping...

TH handlet også med EL/ kraft, en annen kraft-spekulant-milliardær Einar Aas gikk på ræva tidligere i 2018 pga. et svært turbulent marked...... kanskje TH gjennom sine disponeringer hadde (uvitende) bidratt til at en annen ung kraft-spekulant tapte stort, og denne unge kryptovaluta-kunnige spekulanten enten selv eller på vegne av en gruppe ville "ha tilbake penga"?

Vi vet ikke om det er slik, men vi vet ikke at det ikke er slike omstendigheter der ute som setter saken i et helt annet lys.
Citera
2020-01-16, 12:06
Bannlyst
Citat:
Brøske sier det ikke er noe dramatisk i dette. Hvis denne listen over moduskandidater ble lagt vekk fordi de faktisk hadde en eller flere mistenkte, tror jeg ikke ordene "ikke dramatisk" er ordene Brøske ville brukt for å forklare dette.

Det er selvfølgelig ingen dramatisk utvikling i saken siden dem har mistenkt som dem allerede har hatt som mistenkt i lang tid. Det er jo ingen vits å lete etter folk på en liste over mulige GM, når dem allerede har en som dem mistenker står bak, og at dem ikke anser at det står flere folk bak handlingen enn den/de som de allerede har som mistenkt.
Tror denne listen har blitt lagt vekk for lenge siden.
Citera
2020-01-16, 12:09
Bannlyst
Citat:

Det var vel helt i begynnelsen at denne listen ble laget, var det ikke?
Citera
2020-01-16, 12:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Floriss

Ikke annet enn det som man allerede har kommet fram til. Hva med deg, har du kommet fram til noen løsning?
Citera
2020-01-16, 12:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gassa
Nettet snører seg sammen

Det tror jeg også. Snart får vi se at TH blir arrestert. Rett i varetekt.
På sett og vis minner saken veldig om jemtlandsaken.
Der var dem jo også ute blandt folk og hygget seg kvelden før, og morgenen etter så var hun bare borte.
Det finnes også flere andre detaljer ved saken som gjør at den bare minner mere og mere om jemtlandsaken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in