2020-01-10, 10:59
Medlem
Farbror-Cthulhus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Eller så kan ev "vi"-et i brevet ha vært skrevet av en GM (som ev er alene om planlegging og utførelse av forbrytelsen) for å få politiet til å tro at mer enn en GM står bak forbrytelsen.

Har politiet glemt at de mener at brevet er skrevet for å villede de? (Nei. Jeg tror politiet uttaler dette for å villede GM )
Hadde det vært flere enn en GM, hadde de vel skrever "jeg" (for å villede)?

MEN!

Betyr dette at det øverste sitatet er journalistens ord og formuleringer?!

(Jeg synes at journalister bør være mer korrekte og ikke bare skrive slike ting som "...mener politiet" når Brøskes uttalelse faktisk er at han ikke ønsker å kommentere dette. Hvor har journalisten sin setning fra? Er det fri diktning eller fri tolkning? Kunne ikke journalisten ha skrevet "politiet uttalte at ... på dato ... følgende ..." i stedet for å skrive "politiet mener ..."?)

Jeg tenker at det politiet egentlig formidler her, er at de har sirklet inn GM og at de liksom spør i løse luften om hvem som har slik kompetanse men at de egentlig har på bordet en mistenkt GM med slik kompetanse eller en mistenkt GM + en mistenkt medhjelper av GM som innehar en slik kompetanse.

Ja! Det ble uttalt: "Et sentralt spørsmål for oss har vært: Hvem er det som har slik kompetanse?"
"har vært" betyr vel at de har funnet svaret!

Nå har spekulasjonene degenerert til semantikk/ ordlkøyveri.
Jeg ser nære paralleller her til East of Eden av John Steinbeck, hvor Trask's kinesiske biträde Lee bruker to år på finne den korrekte betydningen av det hebraiske ordet "timshel".
Politiet er ikke filologer og journalister er språkets grovsmeder.... du finner ikke skjulte hint og döljade sanninger i spissformuleringer.

Svaret på denne gåten ligger i informasjon vi ikke kjenner til. Om polisen har denne informasjonen og er istand til å sette den sammen er en annen fråga.

PS. Om polisens uttalander og pressens artikler vore skrivne av "Lönnrot" - da tror jag nog att man kunne gräve ner sig och hitta guld og dylikt!
Citera
2020-01-10, 11:40
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Eller så kan ev "vi"-et i brevet ha vært skrevet av en GM (som ev er alene om planlegging og utførelse av forbrytelsen) for å få politiet til å tro at mer enn en GM står bak forbrytelsen.

Har politiet glemt at de mener at brevet er skrevet for å villede de? (Nei. Jeg tror politiet uttaler dette for å villede GM )

MEN!

(Jeg synes at journalister bør være mer korrekte og ikke bare skrive slike ting som "...mener politiet" når Brøskes uttalelse faktisk er at han ikke ønsker å kommentere dette. Hvor har journalisten sin setning fra? Er det fri diktning eller fri tolkning? Kunne ikke journalisten ha skrevet "politiet uttalte at ... på dato ... følgende ..." i stedet for å skrive "politiet mener ..."?)

Jeg tenker at det politiet egentlig formidler her, er at de har sirklet inn GM og at de liksom spør i løse luften om hvem som har slik kompetanse men at de egentlig har på bordet en mistenkt GM med slik kompetanse eller en mistenkt GM + en mistenkt medhjelper av GM som innehar en slik kompetanse.

Ja! Det ble uttalt: "Et sentralt spørsmål for oss har vært: Hvem er det som har slik kompetanse?"

Hade kidnappningen sett något litet annorlunda ut och varit kanske i ett tidigare skede, så hade det där ”vi”-et nog i stället talat just för en ensam GM. Pronominet är en mask, som kidnapparn väljer. Hade det rört sig om flera GM här så hade man nog lyckats bättre med just allt vad man behövde vara expert på, som att komma ihåg att begära ut pengarna.

Skulle sen, som du skriver, all kompetense råka påträffas i en och samma person, så desto bättre. Då behöver inte brøske gå över ån efter vatten.
Citera
2020-01-10, 16:30
Medlem
Citat:

MEN!

Ca 5% av befolkningen eier kryptovaluta så at det skal være komplisert er bare tull. Det finnes plenty av videoer på youtube hvordan man oppretter disse kontoene og det er ikke noe hokus Pokus.
Citera
2020-01-10, 16:35
Medlem
Citat:
Jeg tror at politiet har svaret på alle eller de fleste av disse gåtene

Jeg antar at AE`s personlige eiendeler er håndveska + innholdet fra den strødd utover golvet. Det var vel det eneste som ble tatt med hjem etter teaterturen.
Citera
2020-01-10, 23:08
Medlem
Etter det VG får opplyst mener politiet at det er minst én person i Sloraveien, og potensielt en eller flere som står bak planlegging og oppsettet med kryptovaluta, der det kreves løsepenger.

Er det ikle nytt at man skriver at en person bak planleggingen er bosatt i Sloraveien?
Citera
2020-01-10, 23:13
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SurklendeSevje
Etter det VG får opplyst mener politiet at det er minst én person i Sloraveien, og potensielt en eller flere som står bak planlegging og oppsettet med kryptovaluta, der det kreves løsepenger.

Er det ikle nytt at man skriver at en person bak planleggingen er bosatt i Sloraveien?

Det er ikke det de skriver heller......
Senast redigerad av Niffy 2020-01-10 kl. 23:16.
Citera
2020-01-10, 23:23
Medlem
De mener det er minst en person i Sloraveien? Hvor leser jeg setningen feil?
Citera
2020-01-10, 23:32
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:

Minst en gjerningsmann på åsstedet i Sloraveien. Flere som har vært sammen om den kriminelle handlingen totalt sett altså. Mulig flere på selve åsstedet også.
Citera
2020-01-10, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av univers123
Spor etter en GM har vært nevnt flere ganger, med bruken av en, uten tegn over, for å si at det er spor etter en GM, ikke en hvilken som helst annen person, og ikke som antallet 1. At de må ha vært flere enn en, sier seg jo selv, da det vil være en kunst å være en (1) som skulle ha klart dette alene.

Litt vanskelig å forstå hva du mener her. Tallordet én skrives med akutt aksent, eller høyreaksent, for å markere trykk. Det er ikke obligatorisk å bruke aksent i norsk. Men, kan være nyttig for å skille tallordet én - 1 fra ubestemt artikkel en.

https://www.sprakradet.no/Vi-og-vart/Publikasjoner/Statssprak/statssprak-32016/aksenttegn-i-norsk/

Citat:

Citat:

Du har lagt til ordet bosatt for egen regning. Det står ingenting i artikkelen om at en GM skal være bosatt hverken i Sloraveien eller andre steder.

Politiet mener at de har funnet spor etter én - 1 - tallordet én - person på åstedet i Sloraveien 4.

Det er helt utrolig hvor forskjellig folk tolker og oppfatter det som er skrevet i mediene. Gjør du det med vilje?
Citera
2020-01-11, 02:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror-Cthulhu
Jeg ser nære paralleller her til East of Eden av John Steinbeck, hvor Trask's kinesiske biträde Lee bruker to år på finne den korrekte betydningen av det hebraiske ordet "timshel".
Politiet er ikke filologer og journalister er språkets grovsmeder.... du finner ikke skjulte hint og döljade sanninger i spissformuleringer.

Svaret på denne gåten ligger i informasjon vi ikke kjenner til. Om polisen har denne informasjonen og er istand til å sette den sammen er en annen fråga.

PS. Om polisens uttalander og pressens artikler vore skrivne av "Lönnrot" - da tror jag nog att man kunne gräve ner sig och hitta guld og dylikt!
Ja, precis så ;-) Men det påstående, att om du gräver tillräckligt långt, att du kommer till Kina, det stämmer inte - Jag tog en Kalle XII och kom ungefär till New Zealand ♤
Citera
2020-01-11, 12:29
Medlem
Citat:
Slik jeg ser det må det være språket i trusselbrevet som er tilgjort.
http://vgd.no/samfunn/aktuelt/tema/1852361/tittel/falkevik-hagen-kidnappet/innlegg/49020436/#49020436
Hvorfor kommuniserte motparten på norsk senere, når trusselbrevet var skrevet på en gebrokkent blanding av norsk og svensk?
Fordi motparten som kommuniserte på norsk ikke var samme person som hadde skrevet trusselbrevet?

Eller det var samme person som forfattet brevet og som senere kommuniserte på norsk, men:
- Vedkommende tok seg ikke tid til å gjøre om språket i den senere kommunikasjonen?
-Eller vedkommende ønsket ikke å bruke det ev programmet som gjorde om språket til gebrokkent, pga av:
-Det var ikke viktig for vedkommende at denne kommunikasjonen ble skrevet på samme språk som trusselbrevet?
-Eller vedkommende ønsket ikke at det skulle kunne spores at h*n hadde brukt det programmet som gjorde om språket i forkant av den senere kommunikasjonen? (Og de elektroniske apparatene som var brukt i forbindelse med å gjøre om språket i trusselbrevet, var allerede tilintetgjort, og vedkommende ønsket ikke å lage seg ekstra-arbeid og risiko for at dette kunne bli funnet av politiet på vedkommendes elektroniske apparat?)
Senast redigerad av POlROT 2020-01-11 kl. 12:49.
Citera
2020-01-11, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror-Cthulhu

Du har helt rett i at svaret ligger i informasjon som vi ikke kjenner til. Du har også rett i at jeg spekulerer for mye.
Jeg prøver nok for mye å tolke hva politiet sier med de sparsomme opplysningene som de gir.

Kanskje Brøske også leser denne tråden og ler av mine spekulasjoner? :-)
Senast redigerad av POlROT 2020-01-11 kl. 13:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in