2020-01-15, 19:23
Medlem
Stockholmsjevels avatar
I "kontraktet" du presenterat här står inget om förpliktelse och ja, det har betydelse. Men återupprepa gärna din trådstart och ignorera svaren du får.
Citera
2020-01-15, 19:25
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wiederum
Den är nog 20 år ca, grejen är att jag har kärvt med stålar och ville avtala bort allt när han flytta in, enda jag betalat är skatt samt låter han bo där för minimala 3200/mån.hyresgäst svart på vitt på kontrakt.

Du måste ju fixa varmvatten. Inte lätt att få en ny heller utan den ”lyxen” 😉. Ge tips om en billigare och gå med på dealen om installation
Citera
2020-01-15, 19:33
Medlem
Kniv-Yxas avatar
Citat:
Jag hyr ut en sommarstuga enl lag (2012:978) uthyrning egen bostad.

en av klausulerna lyderNu har denne bott där i snart 3 år utan strul. För några dar sen kontaktade hyresgästen mig att varmvattenberedaren läcker och måste bytas.

Jag hade sinnet helt upptaget med annat och glömde avtalet men skickade sms att jag kan köpa ny beredare ifall han installerar samt att jag måste bara veta pris annars får jag inte ihop stålar så lätt.

Trodde han skulle hitta nåt på Bauhaus för 2000 typ men nehe, han har hittat en "jättetrevlig kompis" som erbjuder köpa den "rätta" typen beredare samt installera för "endast" 10 000.

Detta är aldeles för mycket för mig vilket jag direkt svarade, men så kom jag på att titta i kontraktet och hittade det här. Har jag nu misstagligen avtalat bort nåt ?

Vi har hittils haft en väldigt god ton sinsemellan, vad kan jag göra för att backa ur ? Nån därute som har hyresvärderfarenhet och kan tipsa hur jag bäst formulerar mig ?

Du är skyldig att skaffa en ny varmvattenberedare, det ingår inte i avtalet som är skrivet.
Citera
2020-01-15, 19:37
Medlem
Måste erkänna att jag är på TS sida, hur kan inte byte av en trasig varmvattenberedare vara en reparation??

Dock är det ett värdelöst avtal gästen ingått, med en som det verkar för mig alldeles för hög hyra. Skulle personligen aldrig ingått ett sånt avtal om det inte vore med en väldigt nära familjmedlem. Men som sagt, byte av en beredare borde ju vara en reparation eller underhåll.
Senast redigerad av Kommer-vara-anon 2020-01-15 kl. 19:40.
Citera
2020-01-15, 19:41
Medlem
OldFashioneds avatar
Är varmvattenberedaren trasig och ska bytas ut så är det inte vård, reparation eller underhåll.
Citera
2020-01-15, 19:44
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Är varmvattenberedaren trasig och ska bytas ut så är det inte vård, reparation eller underhåll.
Ok, det vet du?
Citera
2020-01-15, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Måste erkänna att jag är på TS sida, hur kan inte byte av en trasig varmvattenberedare vara en reparation??
Vad jag skulle vilja veta är var i lagen det står att jag är skyldig betala för beredare ? Jag trodde jag avtalat bort samtliga tänkbara förpliktelser samt så står det i kontraktet att stugan upplåtes i befintligt skick, att jag inte har några skyldigheter utföra förbättringar eller åtgärder beträffande skick.
Citera
2020-01-15, 19:51
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Ok, det vet du?

Ja.

Vård och underhåll är åtgärder för att förlänga drift.
Reparation är att laga något som är trasigt.

Att byta ut en trasig enhet är inte underhåll eller reparation.
Citera
2020-01-15, 20:00
Medlem
Citat:
Vad jag skulle vilja veta är var i lagen det står att jag är skyldig betala för beredare ? Jag trodde jag avtalat bort samtliga tänkbara förpliktelser samt så står det i kontraktet att stugan upplåtes i befintligt skick, att jag inte har några skyldigheter utföra förbättringar eller åtgärder beträffande skick.

Ditt avtal täcker arbetet inte materialet.
Din hyresgäst har enligt det ganska märkliga avtalet gått med på att sköta underhåll och utföra vård och reparationer.
Men din hyresgäst ska inte stå för något material, det är ditt hus och dina prylar.
Du har lovat att huset ska hålla en viss standard, typ rinnande kall och varmvatten.
Om du har det tight med cash och din hyresgäst har kompetens att utföra bytet kanske ni kan komma överens om att han köper beredare och monterar den mot en hyresreduktion motsvarande kostnaden för beredare. Typ 1000 kronor i månaden i några månader.
Men om din hyresgäst inte är en behörig fackman och beredare går sönder och orsakar skador kan du inte räkna med någon hjälp från försäkringsbolaget.
Vill du ha kvar försäkringsskydd får du nog bita i det sura äpplet och ringa en vvs firma och slanta det hela ur egen ficka. Typ 10 lax.
Citera
2020-01-15, 20:08
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ja.

Vård och underhåll är åtgärder för att förlänga drift.
Reparation är att laga något som är trasigt.

Fast jag skrev ju att det kan vara en packning. Däremot verkar varmvattenberedaren vara rätt dödsdömd
Citera
2020-01-15, 20:09
Medlem
in-i-din-muns avatar
Många kunnigsvar här från LVM missbrukare, de som har god man över sig mm. enligt sina egna trådar.
Citat:
Vad är det då om inte just underhåll ?
Citera
2020-01-15, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av in-i-din-mun
Många kunnigsvar här från LVM missbrukare, de som har god man över sig mm. enligt sina egna trådar.Vad är det då om inte just underhåll ?
Utbyte.
Inte reparation.
VV-beredare är en vital del i värmesystemet. Att en hyresgäst skulle köpa detta finns inte. Hyresvärden äger och ansvarar för alltihop.
Er avtalsformulering är ju helt out there.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in