Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-01-15, 19:26
  #2089
Medlem
Dödsstraff är för milt.
Tror tortyr är mer avskräckande.
Att bli torterad i 20 år är nog mer avskräckande än att bara bli avrättad.
Citera
2020-01-15, 19:31
  #2090
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 13333
Om Sverige skulle återinföra dödstraff skall det gälla för ___ brott?

Både Kina och USA har dödsstraff. Dags för Sverige att återinföra?

För vilka brott? Jag kan börja: statlig korruption.

Tilläger i din lista: Mord, knivrån, rån, överfallsvåldtäkt samt stenkastning mot blåljuspersonal.
Citera
2020-01-15, 19:34
  #2091
Avstängd
Rent spontant tänker jag på:
-Väpnat upplopp
-Gruppvåldtäkt (2 eller fler som våldfört sig på ett offer)
-Landsförräderi
-Mord
-Grov organiserad stöld (tänker på ligorna)
Citera
2020-01-15, 19:45
  #2092
Medlem
borrizs avatar
Vilket brott som skall beläggas med dödsstraff eller ej, är resultatet av en politisk process.
Som det politiska landskapet ser ut här i Sverige, så bör saker som klimatförnelse och politisk inkorrekthet hamna högt på listan.
Citera
2020-01-15, 20:10
  #2093
Medlem
Grov misshandel/kvinnomisshandel (syraattacker osv)
Gruppvåldtäkter
Mord
Terror

Pedofiler,. tja typ strimla sn_ppen detsamma med våldtäktsmän
Citera
2020-01-15, 20:15
  #2094
Medlem
Rasism, "hat" mot svarta på sociala medier och vägran att konvertera till islam borde såklart leda till dödsstraff.
Ett par år eller tre till så är vi i hamn.
Citera
2020-01-15, 20:16
  #2095
Medlem
Återkommande grov brottslighet, inte som första straff. Men andra domen och då speciellt mord.
Man ska inte glömma att många första förbrytare kan som vi sett och läst många gånger vara helt oskyldiga.
Men återkommande brott är svårt att säga oskyldigt dömd till.

Mord
Våldtäkt
Citera
2020-01-15, 20:28
  #2096
Moderator
Meijis avatar
Tråd tillfogad

/Moderator
Citera
2020-01-15, 20:41
  #2097
Medlem
smoerreboms avatar
Jag tycker man ska kunna ge dödsstraff vid olika mass- och seriemord, terrordåd där det är erkänt eller överhuvudtaget inte är en bevisfråga. Man skulle kunna se det mer som en möjlighet och ha en gummiklausul där man ska bedöma om det är helt utsiktslöst att den tilltalade kommer kunna återanpassas till samhället eller att dådet präglas av sådan grymhet att det inte finns några skäl till varför staten ska bekosta fängelse.

Breivik är ett bra exempel.

Motargumenten om att staten inte ska ha rätt att ta liv begriper jag inte riktigt. Där har jag en kunskapslucka lite för det känns bara som en klyscha. Nån får gärna förklara hur man tänker då. Det går ju bra för stater att kriga varför kan man inte ta bort folk som inte har nåt att tillföra och bara är en kostnad.
Citera
2020-01-16, 02:07
  #2098
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Jag tycker man ska kunna ge dödsstraff vid olika mass- och seriemord, terrordåd där det är erkänt eller överhuvudtaget inte är en bevisfråga. Man skulle kunna se det mer som en möjlighet och ha en gummiklausul där man ska bedöma om det är helt utsiktslöst att den tilltalade kommer kunna återanpassas till samhället eller att dådet präglas av sådan grymhet att det inte finns några skäl till varför staten ska bekosta fängelse.

Breivik är ett bra exempel.

Motargumenten om att staten inte ska ha rätt att ta liv begriper jag inte riktigt. Där har jag en kunskapslucka lite för det känns bara som en klyscha. Nån får gärna förklara hur man tänker då. Det går ju bra för stater att kriga varför kan man inte ta bort folk som inte har nåt att tillföra och bara är en kostnad.

Jag tycker det är olämpligt att staten dödar. Detta ser vi numera bara i länder såsom Nordkorea, Iran, och Saudiarabien.

Man ska komma ihåg att i USA är det inte staten som dömer ut dödsstraff. Det är juryn som gör det.
Citera
2020-01-16, 02:25
  #2099
Medlem
Ni är medvetna om att det bara beror på ren tur att ni inte är grova brottslingar? Att de som blir grova brottslingar bara haft otur i livet? Är det verkligen rätt att döma folk till döden för handlingar de inte kunde rå över?, som aldrig hade kunnat undvikas?
Citera
2020-01-16, 03:46
  #2100
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Jag tycker det är olämpligt att staten dödar. Detta ser vi numera bara i länder såsom Nordkorea, Iran, och Saudiarabien.

Man ska komma ihåg att i USA är det inte staten som dömer ut dödsstraff. Det är juryn som gör det.
Att sitta i en jury, är en samhällelig plikt, på samma sätt som att betala skatt. Juryn dömer på statens uppdrag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback