2020-01-15, 13:47
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jinhao
Har nog tagit mycket stryk av Wish, AliExpress osv sista åren kan jag tänka mig. Tror ni inte det kan vara en bidragande orsak?
Alltså att hyra in sig i dyra gallerior, avlöna butikspersonal, det finns snart inte möjlighet att göra det genom att sälja produkter med ofta låga marginaler. Det är knappt det lönar sig som e-handel, då man ändå kan ha låg lokalkostnader, lite personal och automatiserade lager.

Det är bara att sätta sig ner och räkna på det, så förstår man hur tufft det är. Jag har gjort en seriös kalkyl på ett e-handels upplägg, men det blir för små vinstmarginaler för att det ska vara intressant. Mycket i e-handels kalkylen knäcks av returer och svag krona.
Citera
2020-01-15, 13:47
Medlem
swebarbs avatar
Känns mer som en butik för yngre (8-16år). När man var "liten" brukade man ju gå dit och titta i alla glasfönster efter coola prylar och man bläddrade ganska mycket i kattalogen.

Min bror trollar som hobby, dom hade ju pokerkort/spelkort som man nog inte hittar på andra butiker antagligen. Men butiken fyller inte butiken någon funktion för mig i vuxen ålder.
Citera
2020-01-15, 13:48
Medlem
Forzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Tror ni att Kjell & co kommer gå samma öde till mötes snart?

Hoppas inte det! Det kan vara att mitt minne sviker mig totalt men Kjell känns nu ungefär som Teknikmagasinet var för en 20-25 år sedan.
Nu säljer Teknikmagasinet mestadels massa plastigt skräp, inte så värst mycket teknik...
Citera
2020-01-15, 13:53
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:

Nej. Kjell & Co ser ut att gå bra
källa: https://www.allabolag.se/5564005378/bokslut
Jag får också uppfattningen att Kjell har ett lite annat sortiment som inte är fullt lika konkurrensutsatt. Har dessutom alltid blivit proffsigt bemött i såväl butikerna som i kundtjänsten på telefon.
Citera
2020-01-15, 14:01
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Det tror inte jag. Relativt små lokaler i centrala lägen, de kommer att gå iväg.

Det är dock rätt hög hyra på dessa mindre lokaler. Många butiker försöker krympa lokalytor och ser därför efter mindre lokaler. Teknikmagasinets lokaler består av en ganska liten butiksyta och ett relativt stort lager som utgör ca 4/5-delar av hela lokalytan. Dvs det räcker till en normalstor klädesbutik och är kanske 3 gånger större än en mindre galleriabutik typ klockbutik eller liknande.

Huvudproblemet för teknikmagasinet är alltså att man haft höga lagerkostnader eftersom lagerytan är väldigt dyr. Volymen har varit för låg för att man skall kunna köra med slimmade lager där man får leveranser flera gånger i veckan.

Egentligen är inte internetförsäljning så stor konkurrent eftersom fraktkostnaderna vid internetköp är så höga när man köper billigare prylar. Problemet är att man försöker satsa på dyrare saker än de billigare som faktiskt är lättare att sälja och det snabbt.

Vad jag förstår så avser konkursförvaltaren att ha öppet butikerna fram till februari för att sälja ut innevarande lager och nuvarande rea kommer att utökas. Konkursbeslutet togs främst för att upphäva hyreskontrakten från och med ferbuari utgång misstänker jag.
Citera
2020-01-15, 14:03
Medlem
rovmuns avatar
Jag tror också konkurrensen från wish,ebay, banggod har slagit hårt

Tog en slumpmässig produkt teknikmagasinet tar 499:-
https://www.teknikmagasinet.se/produkter/gadgets-spel-party/party/disco-karaoke/rgb-led-strip-5-m

Banggod tar för liknade produkt om inte samma US$9.29 (ca 88kr ) skickad från via england inklusive frakt och då ingen postnordavgift.
https://www.banggood.com/Wholesale-5M-5050-RGB-Waterproof-300-LED-Strip-Light-DC12V24-Key-IR-Remote-Controller-for-Outdoor-Us e-p-51601.html?rmmds=search&cur_warehouse=CN

Det är liknande saker teknikmagasinet sålt, billigt nonname kina. Kan tänka mig att jul och vissa andra högtider är det fullt upp men övrigt rätt dött. Vanliga svensson har börjat beställa liknande saker på nätet via Kina. Det har väl heller inte kunna levt på service för de flesta sakerna gissar jag på att ingen orka byta och de kan få 5st till samma pris på nätet.
Citera
2020-01-15, 14:07
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Elgiganten är väl inte norskägda längre? Förvisso ägs de av norska Elkjöp, men de i sin tur ägs av Dixon Carphone.
Stämmer bra. Tack för att du rättade mig.
Citera
2020-01-15, 14:16
Medlem
hesons avatar
Citat:
Inte förrän de tappar farten och blir ersatta av nästa elektronikkedja.

Clas Ohlson hängde inte med i utvecklingen och blev ersatta av Teknikmagasinet som inte hängde med och blev ersatta av Kjell & co.
TM var kungen av elektroniktillbehör under en kort period, men de transformerades till en leksaksbutik.

Jag tror att de stora pengarna kommer från hög omsättning på mobiltillbehör, men om man inte hänger med så sitter man med ett lager fullt med förra generationens tillbehör.
En bra indikator är usbminnen, hänger det gamla 8GB stickor för 199:- i butiken så är dagarna räknade, för antagligen ser lagret likadant ut och de betalar hyra för slutförvaring.
Citera
2020-01-15, 14:26
Medlem
Pannknackarns avatar
Oseriöst företag.
Skitpersonal som knäcker kartongen innan man hunnit blinka. "Jag ska hjälpa dig att sätta in sim kortet i din telefon". Kommer hem o märker att telefonen är begagnad 😳 osv..
Citera
2020-01-15, 14:30
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Nej. Kjell & Co ser ut att gå bra
källa: https://www.allabolag.se/5564005378/bokslut
Jag får också uppfattningen att Kjell har ett lite annat sortiment som inte är fullt lika konkurrensutsatt. Har dessutom alltid blivit proffsigt bemött i såväl butikerna som i kundtjänsten på telefon.
Jepp, Kjell verkar ha en bra anställningspolicy.

Min gamla mor älskar Kjelle, -"Dom är sååå trevliga & hjälpsamma"-
Citera
2020-01-15, 14:37
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forzo
Hoppas inte det! Det kan vara att mitt minne sviker mig totalt men Kjell känns nu ungefär som Teknikmagasinet var för en 20-25 år sedan.
Nu säljer Teknikmagasinet mestadels massa plastigt skräp, inte så värst mycket teknik...

Det låter bra, jag gillar Kjelle!

Bra jämförelse med hur Teknikmagasinet var förr. Tycker även att Kjell känns ungefär som Clas Ohlson var för en herrans massa år sedan, innan de också började sälja en massa skräp. Dessutom är Kjells säljare väldig kunniga och proffsiga, vilket man absolut inte kan säga om Classes säljare nuförtiden.
Citera
2020-01-15, 14:40
Medlem
mjohan84s avatar
Där försvann ytterligare en arbetsgivare, för två år sedan hade de 450 anställda

Så här blir det med sossepolitik och minusränta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in