2020-01-15, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Bra jobbat! Säkert kan det ha utlöst det hela som en medicinsk biverkan. Frågan är hur länge han tagit dom. Mycket intressant.

Ja, det låter aningen oroväckande. Hittade lite mer i FUP om det. Verkar som han ätit det länge, ev. i perioder. [Ditropan] nämns nedan, det är samma typ av preparat (antikolinerga) som Oxybutynin:

"A*ild har frågat M*nica om J*akim använder tabletter men M*nica sa att han endast hade medicin mot svettningar."

"A*ma berättade att J*akim fått något som hette liknande Ditropam eller nåt och att det var mot svettningar. Det var också det som J*akim sagt till A*ma att han trodde att han blivit drogad med. A*ma trodde inte att han åt den medicinen hela tiden utan att det var periodvis.
FL undrade om det var länge sedan han fick medicinen för svettningar?

A*ma svarade att det var länge sedan det började och att han fått botox-spruta i huvudet för svettningar och samtidigt de där pillrena. A*ma uppgav att han haft problem med svettningar så länge hon kan minnas och det var jättemånga år sedan han började med spruta och piller men hon visste inte när senast han var på återbesök eller fick nya piller."

Sidnr 198 och 236. Aktbil. 50.
Citera
2020-01-15, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Ja, det låter aningen oroväckande. Hittade lite mer i FUP om det. Verkar som han ätit det länge, ev. i perioder. [Ditropan] nämns nedan, det är samma typ av preparat (antikolinerga) som Oxybutynin:

"A*ild har frågat M*nica om J*akim använder tabletter men M*nica sa att han endast hade medicin mot svettningar."

"A*ma berättade att J*akim fått något som hette liknande Ditropam eller nåt och att det var mot svettningar. Det var också det som J*akim sagt till A*ma att han trodde att han blivit drogad med. A*ma trodde inte att han åt den medicinen hela tiden utan att det var periodvis.

A*ma svarade att det var länge sedan det började och att han fått botox-spruta i huvudet för svettningar och samtidigt de där pillrena. A*ma uppgav att han haft problem med svettningar så länge hon kan minnas och det var jättemånga år sedan han började med spruta och piller men hon visste inte när senast han var på återbesök eller fick nya piller."

När jag läser om de preparat du nämner så verkar de ha att göra med att reglera urinblåsan? Är jag helt galen här eller vad handlar det om?
Citera
2020-01-15, 10:18
Medlem
Citat:
När jag läser om de preparat du nämner så verkar de ha att göra med att reglera urinblåsan? Är jag helt galen här eller vad handlar det om?

I det här fallet, verkar det vara för att minska oönskade svettningar. Typ att hjässan blir blank av svett, eller man får ringar under armarna...kan vara jobbigt när man står och skall prata inför massa människor, vilket man gör som VD.

Han kan ju också ha slutat med medicinen tvärt (han trodde ju själv han blivit förgiftad) och därefter fått utsättningssymptom i form av stark ångest etc.

"Från FUP,
SOS samtalet 2019-08-16:

"OP: Men du säger att han är svettig?
IN: Ja.
OP: Över hela kroppen eller?
IN: Mm.
OP: Är han som kallsvettig?
IN: Ja, (ohörbart 00:02:35)..."
.
.
.
OP: Men är det så att det rinner svett om hela honom eller?
IN: Nej, men det har gjort det.
"
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-01-15 kl. 10:27.
Citera
2020-01-15, 10:54
Medlem
dialektikers avatar
Citat:

"Från FUP,
SOS samtalet 2019-08-16:

"OP: Men du säger att han är svettig?
IN: Ja.
OP: Över hela kroppen eller?
IN: Mm.
OP: Är han som kallsvettig?
IN: Ja, (ohörbart 00:02:35)..."
.
.
.
OP: Men är det så att det rinner svett om hela honom eller?
IN: Nej, men det har gjort det.
"

Vad var detta för SOS-samtal, en vecka innan morddagen?

I vilken bilaga står detta? Och vilken sida?
Citera
2020-01-15, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Vad var detta för SOS-samtal, en vecka innan morddagen?

I vilken bilaga står detta? Och vilken sida?

Aktbil. 52, sidnummer 27-29.

Ja det verkar inträffa några dagar före mordet.
JB kördes till psykakuten (av polis) 2019-08-16 på kvällen vid 19 tiden.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-01-15 kl. 11:08.
Citera
2020-01-15, 13:21
Medlem
Novotars avatar
Citat:
MOT URINTRÄNGNINGAR. Stillar dessa trängningar.
Citera
2020-01-15, 13:22
Medlem
Novotars avatar
Ditropan påverkar ej psyket.
Senast redigerad av Novotar 2020-01-15 kl. 13:23. Anledning: Fel
Citera
2020-01-15, 13:52
Medlem
dialektikers avatar
Citat:

Citat:
I det här fallet, verkar det vara för att minska oönskade svettningar. Typ att hjässan blir blank av svett, eller man får ringar under armarna...kan vara jobbigt när man står och skall prata inför massa människor, vilket man gör som VD.
"

Tycker inte du också det låter drastiskt med botox-spruta i huvudet?
Om det är för att han svettas ovanpå huvudet så sätter de väl en sån botoxinjektion lite farligt nära hjärnan?

Men jag vet inget om detta.
Senast redigerad av dialektiker 2020-01-15 kl. 14:01.
Citera
2020-01-15, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novotar
MOT URINTRÄNGNINGAR. Stillar dessa trängningar.

Citat:
Ursprungligen postat av Novotar
Ditropan påverkar ej psyket.

De är besläktade preparat, de används mot allt möjligt från allergier till svettningar.

Biverkningar står om här:

https://medsafe.govt.nz/profs/PUArticles/March2017/Oxbutynin.htm

Kunskapen och viljan att informera om dessa kan skilja från land till land.

Vissa mediciner kan tom vara förbjudna i andra länder, men tillåtna i Sverige.
Citera
2020-01-15, 14:18
Medlem
Citat:
Tycker inte du också det låter drastiskt med botox-spruta i huvudet?
Om det är för att han svettas ovanpå huvudet så sätter de väl en sån botoxinjektion lite farligt nära hjärnan?

Men jag vet inget om detta.

Botox är ett gift. Normalt sett så håller det sig i den muskel som injiceras. Om det kan ha psykiska effekter har jag ingen koll på. Men det verkar ju kunna ge upphov till oro i alla fall + diverse annat:

https://www.rxlist.com/botox-side-effects-drug-center.htm
Citera
2020-01-15, 17:13
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Botox är ett gift. Normalt sett så håller det sig i den muskel som injiceras. Om det kan ha psykiska effekter har jag ingen koll på. Men det verkar ju kunna ge upphov till oro i alla fall + diverse annat:

https://www.rxlist.com/botox-side-effects-drug-center.htm

Ja, ett nervgift. Men väldigt effektivt om det används i rätt mängd. Används inom sjukvården till allt möjligt. Dock även där kan det bli omtvistat om det var rätt att göra injektionen på det ena eller andra stället.

Jag vet. Jag har fått det i ändtarmsspricka. Lite konsekvenser, efter den behandlingen, som gjorde att andra läkare ifrågasatte. Så det är inte alltid så lätt att få till sådana injektioner på rätt sätt.

Framgår det av fup var han fått den där botoxinjektionen? På vanligt sjukhus, eller privat vård?

Måste säga igen. Vilket rasande snabbt förlopp. Trots att han flippat ur totalt den 16/8 då Monica ringer in ambulans, så råder det lite osäkerhet hos henne. "Han är jättegullig", "han har jobbat hårt på sistone", svårt att definiera helt klart för SOS-operatören hans tillstånd "han går mot rött ljus".

Han kanske framstår som för välfungerande i botten, i närtid, av sjukvården, då han nyligen har jobbat hårt, bor på Ringvägen, är vd, har en välfungerande familj där barnen som sover hos honom.

Jag läste senast igår (i en facebook-grupp) om en mamma som var förtvivlad över att hennes son i sitt psykotiska tillstånd (där han drog kniv mot omgivningen) tänkte sluta med sin antipsykosmedicin. Hon var hjälplös inför att vården inte tog hand om honom.

Jag tror psykvården har lurats av att han haft en så välfungerande position,
och därför underlåtit omhändertagande?
Med tanke på vilka starkt psykotiska människor de (vården) underlåter att ta omhand om, så kanske fallet är så?
Citera
2020-01-15, 17:19
Medlem
Citat:
Ja, ett nervgift. Men väldigt effektivt om det används i rätt mängd. Används inom sjukvården till allt möjligt. Dock även där kan det bli omtvistat om det var rätt att göra injektionen på det ena eller andra stället.

Jag vet. Jag har fått det i ändtarmsspricka. Lite konsekvenser, efter den behandlingen, som gjorde att andra läkare ifrågasatte. Så det är inte alltid så lätt att få till sådana injektioner på rätt sätt.

Framgår det av fup var han fått den där botoxinjektionen? På vanligt sjukhus, eller privat vård?

Måste säga igen. Vilket rasande snabbt förlopp. Trots att han flippat ur totalt den 16/8 då Monica ringer in ambulans, så råder det lite osäkerhet hos henne. "Han är jättegullig", "han har jobbat hårt på sistone", svårt att definiera helt klart för SOS-operatören hans tillstånd "han går mot rött ljus".

Han kanske framstår som för välfungerande i botten, i närtid, av sjukvården, då han nyligen har jobbat hårt, bor på Ringvägen, är vd, har en välfungerande familj där barnen som sover hos honom.

Jag läste senast igår (i en facebook-grupp) om en mamma som var förtvivlad över att hennes son i sitt psykotiska tillstånd (där han drog kniv mot omgivningen) tänkte sluta med sin antipsykosmedicin. Hon var hjälplös inför att vården inte tog hand om honom.

Jag tror psykvården har lurats av att han haft en så välfungerande position,
och därför underlåtit omhändertagande?
Med tanke på vilka starkt psykotiska människor de (vården) underlåter att ta omhand om, så kanske fallet är så?
Det där att han gick mot rött ljus är irrelevant för de flesta. Men för Monica var det så emot hans principer antagligen, så att hon reagerade på det. Precis som en massa annat som var ovanligt just för honom. Han tvärvände i sitt sätt att vara. Det är inte lätt att precisera för främlingar vad som är ovanligt i en annan person. Vissa saker kan ses som bara lite udda för andra, medan det för henne är en stor larmsignal vad gäller JB.

Nå, nu är han under vård. I rättsintyget skrev man att vården troligen inte kunde genomföras enbart med hans godkännande, så det blir ju tvångsvård då. Men han är väl på häktet nu kan jag tänka? Eller har någon en annan uppgift?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in