Citat:
Ursprungligen postat av
ottoplommon
Men söta du.
Jag känner inte någon judisk person. Men det betyder väl inte att jag inte fördömer nazismen för det.
Man har väl ansvar för sina medmänniskor vare sig man känner dem eller ej. Såväl de levande och de för länge sedan döda. Förstår du inte innebörden av moral, solidaritet och medkänsla? Åtminstone för de efterlevande som lever med hemska trauman och minnen.
Nej, jag tycker inte att jag känner KWs anhöriga. Jag kanske inte ens skulle tycka om dem. Men det hör inte till saken.
Jag känner empati med dem och kan leva mig in i vad de går igenom.
Varför kan inte du det? Du påstår att du har en dotter iallafall. Det kan väl inte vara så svårt att sätta sig i deras situation då.
Att det kunde varit DIN dotter som blev ihjälplågad av Madsen.
Det fetade. Tycker du att man kan kalla en mansförtryckare som Sofie för feminist?
Det var kanske flera orsaker till att de inte ville ha henne med i sin feministorganisation.
Du som är bra på engelska. Förstår du Sofies mumbojumbo om feminism/religion i hennes konversation med Jenny?
Fetat vore onekligen intressant att ta del av hur tankesmedjan går.
Emotionelt berörd över att Nautilus kapades i bitar men inte Kim.
Ja, man kan ju undra hur de kan inbilla sig sig att deras handlingar är tecken på äkta feminism och att den ultimata handlingen är att omhulda Madsen.
Med tanke på filmerna som diskuteras om kapade kvinnohuvuden och våldsam tortyr mot kvinnor som tema.
Och främst det han gjort mot den oskyldiga kvinnan Kim.
Madsen är lika störd och dubbelbottnad som kapten klänning när det kommer till kvinnor.
Enbart falsk fasad. Inte undra hans nästintill alla vänt honom ryggen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Vidare tror jag att du och Develi å ena sidan och jag och Sofie (inga likheter i övrigt!) å andra sidan, har väldigt olika syn på vänskapsband och lojalitet.
Ja, jag är väldigt glad över att inte ha samma syn på vänskap som dig och att empatin fungerar som den ska och inte bara kognitivt.
Väldigt basic -i vad som har extrema, våldsamma, perversa komponenter - så är jag inte vän med svårt störda psykopater.
För att mina vänner är inte falska, patologiska lögnare, de saknar inte empati, samvete och förmåga till att känna skuld och ånger.
För när empatin saknas så kvarstår enbart grav egoism och såna personer ser på mig som nåt att utnyttja och missbruka via manipulation.
Eller i värsta fall våld och kränkningar.
De tar jag avstånd från när det finns papper på galenskapen och hoppas kunna lämna snarast om jag luras in i en sån relation.
Förstår du?