2020-01-13, 19:40
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Köper man varor på annons så kommer man under 15kr/burgare.

Förra veckan hade min lokala Willys samt LIDL billiga råvaror till hamburgare.

Bröd, Brioche 4 för 12 kr.
Färs 400g 25 kr.
Sallad 5 kr
Lök 3 kr
Tomat 3 kr
Hemgjord sås: 10 kr

14,50 kr/st.
Det är för lite färs för att ge 4 vettiga hamburgare.
Citera
2020-01-13, 19:43
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det är för lite färs för att ge 4 vettiga hamburgare.

Kan jag väl iofs hålla med om. Jag skulle kört 600g/4. Men nu var ju donken referensmåttet i tråden. Men hittar man billig färs så är det bara att lägga på 3kr/st.
Citera
2020-01-13, 19:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Och godare! Ja det är ofattbart. Jag kan bara säga att vanans makt är stor, det är svårare att tänka outside the box än man tror. (o)Vanan kostade mig ca 240.000 kronor. Det är halva min nya BMW. Undrar vilka fler saker jag gör i min vardag som är stendumma ekonomiskt och kvalitetsmässigt.

Bara det faktum att du har fem barn och ändå inte begriper vikten av att ge dem en bra matkultur gör ju att varningsklockorna ringer. Vem fan matar sina barn med hamburgare, pommes frites och cola? Du vet väl att det finns mat som är både enkel, god, hyfsat billig OCH näringsrik. Sen är mat inte bara att bli mätt, det är kultur också.
Citera
2020-01-14, 10:37
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nydator
Bara det faktum att du har fem barn och ändå inte begriper vikten av att ge dem en bra matkultur gör ju att varningsklockorna ringer. Vem fan matar sina barn med hamburgare, pommes frites och cola? Du vet väl att det finns mat som är både enkel, god, hyfsat billig OCH näringsrik. Sen är mat inte bara att bli mätt, det är kultur också.
Haha, ditt uttryckssätt säger mig att du själv ligger nära barn-nivå, med alldeles för mycket testosteron istället för IQ. Mina barn är perfekt trådsmala, vi lagar bara med råvaror hemma, massor med grönsaker, asiatiskt, vi har varit i både Seoul och Peking Paris och New York för att undersöka matkulturen. McD var som det tydligt står i TS bara lördagslunchen, en lyxig omväxling från all vardags-matlagning vi gör hemma.

Jag älskar när WT-newbies som själva äter makaroner och köttbullar försöker kleta sina matvanor och sin egen matångest på andra som i själva verket har bra matvanor.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-01-14 kl. 10:47.
Citera
2020-01-14, 10:43
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ännu billigare blir det givetvis om man skippar butikens stekfärdiga och kör helt på egen hand ... Dessutom jäkligt mycket godare när man får sköta kryddningen själv
Om du försökt göra en egen burgare någon gång så vet du att man inte kryddar en burgare alls utom med peppar och salt. Så det argumentet går bort. Om du läst tråden så hade du vetat att de färdig-formade burgarna från willys kostar 39 kr för 400 gr och färs kostar 54 kr för 500g. Så var tänkte du att vinsten låg med att forma själv?

Lite pinsamt att du visar din burgar-okunskap i FBs största expert-tråd?
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-01-14 kl. 10:45.
Citera
2020-01-14, 13:17
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Om du försökt göra en egen burgare någon gång så vet du att man inte kryddar en burgare alls utom med peppar och salt. Så det argumentet går bort. Om du läst tråden så hade du vetat att de färdig-formade burgarna från willys kostar 39 kr för 400 gr och färs kostar 54 kr för 500g. Så var tänkte du att vinsten låg med att forma själv?

Jo, gör man en hamburgare så kan man smaksätta den med vilka smaker och kryddor man vill. Det skulle du ha vetat om du själv meckat egna någon gång.
Citera
2020-01-14, 13:41
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Jo, gör man en hamburgare så kan man smaksätta den med vilka smaker och kryddor man vill. Det skulle du ha vetat om du själv meckat egna någon gång.
Självklart kan man krydda köttfärs i allmänhet. Men det gör man inte med goda hemlagade burgare, för köttet är basen och kryddningen sker via burgarsåser, grönsaker, ost, pålägg. Dina två senaste inlägg visar att du aldrig gjort en burgare hemma, eller åtminstone inte reflekterat över smaken. Du räknas därför som troll.
Citera
2020-01-14, 13:46
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Självklart kan man krydda köttfärs i allmänhet. Men det gör man inte med goda hemlagade burgare, för köttet är basen och kryddningen sker via burgarsåser, grönsaker, ost, pålägg. Dina två senaste inlägg visar att du aldrig gjort en burgare hemma, eller åtminstone inte reflekterat över smaken. Du räknas därför som troll.
Du har ju inte ens tillagat hamburgare - så varför tror du att du kan läxa upp mig om vad en hamburgare är.

Jag tycker du tar dig en funderare på varför olika hamburgare smakar olika -- och varför man väljer en sort före en annan när man köper halvfärdigt.

Den som måste uppfattas som ett troll är du som försöker mästra andra trots att du har erfarenhet av mcDonalds och willys och inget mer.
Citera
2020-01-14, 13:49
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Du har ju inte ens tillagat hamburgare - så varför tror du att du kan läxa upp mig om vad en hamburgare är.

Jag tycker du tar dig en funderare på varför olika hamburgare smakar olika -- och varför man väljer en sort före en annan när man köper halvfärdigt.

Den som måste uppfattas som ett troll är du som försöker mästra andra trots att du har erfarenhet av mcDonalds och willys och inget mer.
Hela tråden går ut på att jag gör burgare själv? Och att jag ständigt funderar på smaker? Har du sett min tråd om smaken på Coca-Cola, där jag analyserar på celsius-grad-nivå?
(FB) Det perfekta sättet att servera Coca-Cola? När den håller noll grader.

Noterar att du inte säger emot påståendet att du aldrig lagat burgare hemma. Välkommen tillbaka efter avstängningen förresten, troll.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-01-14 kl. 13:55.
Citera
2020-01-14, 14:15
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Hela tråden går ut på att jag gör burgare själv? Och att jag ständigt funderar på smaker? Har du sett min tråd om smaken på Coca-Cola, där jag analyserar på celsius-grad-nivå?
(FB) Det perfekta sättet att servera Coca-Cola? När den håller noll grader.

Noterar att du inte säger emot påståendet att du aldrig lagat burgare hemma. Välkommen tillbaka efter avstängningen förresten, troll.
Det är fullständigt ointressant om du leker coca cola analytiker -- vi pratar om hamburgare..

Hamburgare

ICA recept
Blanda färs med salt, peppar och dijonsenap. Fukta händerna och forma 4 hamburgare (för 4 port).

https://www.ica.se/recept/hamburgare-712808/

Lyckas med MAT

HAMBURGARE
800 gr köttfärs
75 gr fint strimlat bacon
3 msk matolja
1-2 tsk salt
2 tsk tigersås
1 tsk nymald svartpeppar
2 tsk chilipulver

KRYDDIGA HAMBURGARE
450 gram köttfärs
3 msk ströbröd
1 ägg
3 salladslökar, hackade
1 msk kryddblandning, t.ex. Creole seasoning
1 msk senap

https://www.lyckasmedmat.se/blog/hamburgare-n269

Flashback
(FB) Hemmagjorda hamburgare - Kryddning?

En hamburgare kan smaksättas precis hur man vill.

Edit
Vilken avstängning?
Citera
2020-01-14, 17:03
Medlem
maxorrs avatar
Det räcker med att ni gör en smashed burger på ett snyggt sätt med ost på sen, eller nån annan burgare ... och komponera ihop en egen dressing eller köp en dressing då som kommer från burger kedjorna, så har ni i stort sätt kopierat smaken som ni är ute efter antar jag

Att käka skrov på stående fot är iaf är nåt jag sällan jag gör för hembeställning, onödigt dyr mat som är enkel att göra och blir så mycket godare hemma

PS det är viktigt att få till burgaren så den är platt och fin så gillar du inte den brynta ytan med smashed burger så dra för tusan ner på tempen då men pressa samtidigt. Det som händer oftast när man gör egna burgare att dom blir alltid större - dvs högre så undvik det
Citera
2020-01-14, 18:29
Bannlyst
Citat:

Att bara krydda med salt och peppar är självklart när man använder ett bra kött med hög fetthalt.
Med kvalitetskött vill du känna köttsmaken och inte dölja den med kryddor.
När du smashar köttet får du en skön karamelliserad crust som du inte heller vill fördärva med andra kryddor än salt och peppar.
Med det skitköttet du köper från Willys, som har alldeles för låg fetthalt för att göra bra burgare spelar det ingen roll, där är det bara köra på med kryddor så blir det burgare ändå.

Du verkar ha ett visst mått av intresse för matlagning, även om du är helt värdelös på just burgare, så varför köper du inte ett bra kött från tex Holmgrens och gör dressing själv istället för att köpa färdigt skit?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in