Recept jag lärde mig i skolan för 40 år sedan:
½L Vatten (ljummet)
1 påse pulverjäst
Vetemjöl special. (Det SKA vara special, inget annat!)
½ dl matolja, raps eller solros spelar ingen roll
½ tsk salt
Blanda jästen i en halvliter mjöl. Häll i blandningen i vattnet, häll i oljan och saltet.
Kör med degkrokar så det blandas, fyll på med mer mjöl tills det inte klibbar mer.
Ställ uppvärmt (gärna vid spisen medan spisen/ugnen värms upp för att jäsa). Låt jäsa i alla fall en kvart. Helst 25 min. Rulla till lagom stora bollar/bullar. Lägg ut på bakplåt. Låt jäsa en 25 minuter till. Grädda i ugn i cirka 10 minuter, 200-225 grader varmluft. Man ser när de är färdiga.
Arbetstiden är cirka en kvart-20 minuter men hela baket tar en timme cirka. (Men man jobbar ju inte hela tiden, behöver inte glo på när det jäser, kan göra burgarna under tiden eller Flashbacka).
Brukar göra sådant på helger, mitt i veckan så tar jag ut från frysen. (Egenformade burgare går utmärkt att frysa in råa, använd bakplåtspapper mellan burgarna i frysen).
Fixar burgare på under 10 minuter när jag tar ut det frysta från frysen!
Kostar inte många kronor, kräver dock ett visst intresse för matlagning. Men bara så att man "orkar", svårt är det då absolut inte. Att fixa hamburgare räknas faktiskt som lågkvalificerat arbete!