2020-01-13, 12:11
Bannlyst
Det är fortfarande förvånande att det tog TS 20 år att inse att det är billigare att laga mat hemma än att köpa från restaurang.
Citera
2020-01-13, 12:17
Medlem
Terror-Ister-Bands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Det är fortfarande förvånande att det tog TS 20 år att inse att det är billigare att laga mat hemma än att köpa från restaurang.

SEK 397,280 senare...
Citera
2020-01-13, 12:23
Medlem
En press är jävligt onödig med, två tallrikar fungerar med, dessutom vill man inte pressa, köttet ska hålla ihop, inte mer.

Kul dock att någon inser att det är billigare att laga mat hemma jämfört, lol. Har ni kollat på söndags storkok? 5 liter spagettisås för under hundringen, kött för hela veckan för under hundringen, osv osv.
Citera
2020-01-13, 14:00
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Och godare! Ja det är ofattbart. Jag kan bara säga att vanans makt är stor, det är svårare att tänka outside the box än man tror. (o)Vanan kostade mig ca 240.000 kronor. Det är halva min nya BMW. Undrar vilka fler saker jag gör i min vardag som är stendumma ekonomiskt och kvalitetsmässigt.
Citera
2020-01-13, 14:29
Medlem
Buffedbygods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Recept jag lärde mig i skolan för 40 år sedan:

½L Vatten (ljummet)
1 påse pulverjäst
Vetemjöl special. (Det SKA vara special, inget annat!)
½ dl matolja, raps eller solros spelar ingen roll
½ tsk salt

Blanda jästen i en halvliter mjöl. Häll i blandningen i vattnet, häll i oljan och saltet.
Kör med degkrokar så det blandas, fyll på med mer mjöl tills det inte klibbar mer.
Ställ uppvärmt (gärna vid spisen medan spisen/ugnen värms upp för att jäsa). Låt jäsa i alla fall en kvart. Helst 25 min. Rulla till lagom stora bollar/bullar. Lägg ut på bakplåt. Låt jäsa en 25 minuter till. Grädda i ugn i cirka 10 minuter, 200-225 grader varmluft. Man ser när de är färdiga.

Arbetstiden är cirka en kvart-20 minuter men hela baket tar en timme cirka. (Men man jobbar ju inte hela tiden, behöver inte glo på när det jäser, kan göra burgarna under tiden eller Flashbacka).

Brukar göra sådant på helger, mitt i veckan så tar jag ut från frysen. (Egenformade burgare går utmärkt att frysa in råa, använd bakplåtspapper mellan burgarna i frysen).

Fixar burgare på under 10 minuter när jag tar ut det frysta från frysen!
Kostar inte många kronor, kräver dock ett visst intresse för matlagning. Men bara så att man "orkar", svårt är det då absolut inte. Att fixa hamburgare räknas faktiskt som lågkvalificerat arbete!

Okej förstår hur du tänker. Ska testa nästa gång. Brukar inte ha i så mycket olja så kanske gör lite skillnad också!
Citera
2020-01-13, 15:40
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffedbygod
Okej förstår hur du tänker. Ska testa nästa gång. Brukar inte ha i så mycket olja så kanske gör lite skillnad också!

Testvärt!
Köp hem en flaska Willys rapsolja. En liter kostar 16kr. Bra att ha hemma.
Citera
2020-01-13, 16:35
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffedbygod

En halv dl kan "döda degen" om man har otur, så kanske cirka två matskedar/30 milliliter. Men olja bör det vara i degen, "bullarna" blir mjukare då/mindre smuliga av min erfarenhet.

Du får testa dig fram, jag har kört samma recept i cirka 40 år, och är fortfarande bra nöjd.
(Bröden duger också bra som frallor/frukostbröd.)
Citera
2020-01-13, 16:39
Medlem
ArgusOnes avatar
Köper man varor på annons så kommer man under 15kr/burgare.

Förra veckan hade min lokala Willys samt LIDL billiga råvaror till hamburgare.

Bröd, Brioche 4 för 12 kr.
Färs 400g 25 kr.
Sallad 5 kr
Lök 3 kr
Tomat 3 kr
Hemgjord sås: 10 kr

14,50 kr/st.
Citera
2020-01-13, 17:20
Medlem
GREKEN1980s avatar
Har i England kan man kopa en big mac och en pommes for 25 kronor. Varje Mandag i Metro tidningen har de 4 kuponger for Bigmac och chips 1,99 pund.
Citera
2020-01-13, 18:42
Medlem
EliasAlucards avatar
Brukar själv göra veganska burgare, köper Anamma vegoburgare, grovt fiberrikt hamburgarbröd, en skvätt steviaketchup och någon god sås, typ Felix BBQ soltorkad tomatsås eller liknande, och färdiga sojaost slices, typ Tofutti eller vad som finns i butikerna, sedan kanske jag lägger på lite annat om jag orkar, typ isbergssallad, hackad lök osv, men inte alltid jag orkar hålla på och trixa för mycket med att hacka grönsaker och sånt, man vill liksom äta så fort som möjligt. Det smidiga med sojaburgare är att man bara kan slänga in dem i mikron, visst det blir inte lika gott som att faktiskt steka sojaburgarna, men det är enkelt med mikron.

Hur som helst så blir det betydligt billigare att göra burgare hemma, inget snack om saken. Men jag bor hyfsat nära Donken, så det är enklare för mig att bara dra dit och beställa några McVegan med sötptatis. Kostar lite extra men jag behöver inte göra något själv och får mig en kort promenad också som bonus.
Senast redigerad av EliasAlucard 2020-01-13 kl. 18:45.
Citera
2020-01-13, 19:37
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ja, det är lite komiskt.

Ännu billigare blir det givetvis om man skippar butikens stekfärdiga och kör helt på egen hand ... Dessutom jäkligt mycket godare när man får sköta kryddningen själv
Citera
2020-01-13, 19:39
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GREKEN1980
Har i England kan man kopa en big mac och en pommes for 25 kronor. Varje Mandag i Metro tidningen har de 4 kuponger for Bigmac och chips 1,99 pund.
Fast alla med smaklökar äter väl hellre de "hemgjorda" som tillreds helt efter egen smak och tycke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in