2020-01-14, 15:20
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Kurvan. Du har effekter av något du påstår är en kurva, ingen verkan. Falsifierat. Klart!
Du har helt klart missförstått vad falsifiera innebär. Vilket evidens anser du dig ha falsifierat genom att påstå som du gör?
Citera
2020-01-14, 15:23
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
De kartor vi har just nu stämmer och kam valideras med ex.vis flyg och dess tider.
Det finns inga, absolut inga långdistansplan som går efter platta kartor.

Det borde du själv kunna se genom att gå in på Flightradar24 och se hur deras rutter ser ut. Men du fixar inte det, eller förstår inte?
Citera
2020-01-14, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Du har helt klart missförstått vad falsifiera innebär. Vilket evidens anser du dig ha falsifierat genom att påstå som du gör?
Och så börjar diskussionen om diskussionen, precis där du vill vara.
Inte jag, så jag tar tillbaka begreppet falsifiera.

Jag har visat att ditt påstående om en kurva är ett antagande.
Citera
2020-01-14, 15:26
Medlem
constants avatar
Citat:
Det fetade: Nej.

Och nu kommer auktoritetsargumentet.
Och fem minuter efter att du skrev så glömde du bort att det var du som hänvisade till att jag inte var kartograf och därför inte kunde veta.

Du är en figur med avsaknad av kunskap enligt dig själv.

Haha, skitkul att du klagar på att jag inte kan veta eftersom jag inte är kartograf, och när jag säger att kartografer har koll så kallar du det auktorisationsargument.

Håller helt klart med dig när du säger att du saknar kunskap.
Citera
2020-01-14, 15:28
Medlem
constants avatar
Citat:
Det fetade: så kan det vara.
Mm, så fungerar vetenskap, men det känner du som saknar kunskap enligt dig själv säkert inte till.

Men du kan säkert få fram något som falsifierar några av alla evidens för jordens form, eller? *skrattar så jag nästan kissar på mig*
Citera
2020-01-14, 15:30
Medlem
constants avatar
Citat:
Jag har visat att ditt påstående om en kurva är ett antagande.
Möjligt, men du har ännu inte falsifierat det antagandet. Men det är väl som allt, att du saknar kunskap (enligt dig själv).

Vem är jag att be dig om att falsifiera jordens runda form när du enligt dig själv saknar kunskap?
Citera
2020-01-14, 15:47
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Var ser du kurvan i det du beskriver?

Jag tycker mig helt enkelt inte se något speciellt veck någonstans där båtarna börjar sjunka.

Men ser ut att sjunka gör båtarna! Det förutsätter så klart ingen mjuk och fin "kurva". Det skulle lika gärna kunna förklaras av att jorden är en myriagon eller liknande. (Polygon med väldigt många sidor)

Detta spelar dock ingen roll, om det jag ser beror på en sfär eller en polygon med många sidor. Påståendet jag opponerade mig mot var att jorden såg platt ut. Det håller jag alltså inte med om. Jag ser en krökning, eller möjligen att jag ser veck som jag misstar för en mjuk krökning.
Senast redigerad av henriko 2020-01-14 kl. 15:49.
Citera
2020-01-14, 16:41
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Bilder på Lake Ponchatrain, kurvad och inte kurvad.
https://www.google.com/search?q=lake+pontchartrain+causeway&safe=active&s ource=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjJrYPr3ILnAhWF 2aYKHQcoBrkQ_AUoAXoECA8QAw&biw=1422&bih=702
Japp. Helt enligt den sfäriska modellen, ibland syns kurvan ibland inte.
Att det syns en kurva i de inzoomade bilderna stämmer inte med den platta modellen.
Enligt den platta modellen skulle det aldrig bli en kurav, inte ens någon horisont.

Citat:
Du väljer att tro på en av dem.
Nej, jag tror ingenting, till skillnad från dig kan jag förklara alla bilderna.
Du står helt utan förklaring till varför det finns en kurva i de inzoomade bilderna.
Citera
2020-01-14, 16:45
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Var ser du kurvan i det du beskriver?
I bilderna från sjön Pontchartrain, till exempel.
Det räcker med att kurvan syns på ett ställe för att det ska gälla hela klotet.
Kurvan i bilderna från Pontchartrain förklarar observationen (att bådar skyms av kurvan) på Vänern och alla andra platser.
Citera
2020-01-14, 16:46
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
En karta är inte nödvändigtvis en korrekt illustration av verkliga förhållanden.
Varför återger den kartan du väljer verkliga förhållande?
Därför att sträckorna stämmer med verkligheten.
Citera
2020-01-14, 16:51
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Hur vet du att avstånden enbart stämmer med en glob?
För att det enbart finns en glob att mäta på.
Varje gång stämmer det, om man räknar om avstånden på en platt karta mot projektionen av en glob.
Om det fanns en platt jord att mäta på så skulle det stämma utan att räkna med projiceringen mot en glob.
Citera
2020-01-14, 19:05
Medlem
Bongomans avatar
Citat:

Nej, jag tänker inte rita något åt dig. Du försöker bara hitta ett sätt avfärda mig så du kan fortsätta med att ljuga för dig själv.

Vinkeln på rund jord mindre och därmed längre avstånd, vinkeln på platt jord större och därmed kortare avstånd. Du har blivit lurad. Så här i efterhand var tricket enkelt.

Jag kan leta upp en skiss av hur satelliter är i en geostationär bana och illustrera vinklar. Det kan inte du. Därför är din modell felaktig eftersom jag har en fungerande modell. Du har chansen att bevisa för alla att din modell fungerar men du är ovillig att göra det. Därför kan man inte ta dig på allvar.

Jag påstår att stenar faller långsammare från byggnader än lyftkranar. Om jag kastar ut en sten från tionde våningen tar det 16 sekunder mer än om man kastar ut samma sten från 28 meters höjd. Men jag tänker inte bevisa det för någon. Det är bara så det är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in