2020-01-14, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Fast du har inte gjort något sådant. Varför inte? Jo, för att du skriver att du saknar kunskap och resurser... Helt sjukt. Du kan sätta dig med datorn nu och inom ett par timmar falsifiera jordens officiella form om du vill. Men vare sig du eller någon annan har lyckats med det.

Har du funderat på vad det kan bero på?
Tycker du att det vore skönt om jag sysselsatte mig med det, skulle du kunna avfärda mig då?
Citera
2020-01-14, 15:02
Medlem
Citat:
Om du inte kan svara på var jag gått till personangrepp så ber jag dig återgå till att falsifiera något av de evidens vi har för jordens form.
Kurvan. Du har effekter av något du påstår är en kurva, ingen verkan. Falsifierat. Klart!
Citera
2020-01-14, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Är det medvetet val att inte svara på min fråga?
Ja, det är ett medvetet val.
Citera
2020-01-14, 15:03
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Det är en effekt. Det kan betyda vad som helst, men du vill att det ska betyda att jorden är sfär.

Så du menar att en effekt är att ditt ansikte upplöses i intet så fort jag ser på korten där jag ser din nacke.

Intressant... i grund menar du att du kan omöjligt kan läsa detta för jag ser inte en bild av dig. Enligt sitt sätt att resonera existerar du inte överhuvudtaget.

Detta var nog det svar jag verkligen behövde läsa från dig. Nu är fortsätt diskussion med dig helt meningslöst.

Hoppas alla andra som diskuterat med dig förstår detta med.
Citera
2020-01-14, 15:07
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Visa oss vattnet som kröker av nedåt, det skulle göra många väldigt glada härinne.

Jag tror inte du skulle tro på vilka bilder jag än skulle presentera. Det bästa är att du åker själv till valfri hamn i Vänern och tittar hur det ser ut när större båtar åker iväg fram hamnen. De sjunker! Alternativt så är inte jorden platt.
Citera
2020-01-14, 15:10
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Nix. Men tänker du att en kartograf skulle kunna få fram jordens form?

Anser du att det är vanligt bland kartografer att betvivla jordens sfäriska form? Kanske vi ska fråga just en kartograf om det kan tänkas att jordens sfäriska form är en bluff?

Vad tror du att vi kommer få för svar?

De kartor vi har just nu stämmer och kam valideras med ex.vis flyg och dess tider.

Däremot, om flygplan åker över no go zones som bevisar att jorden är platt så kraschar de pga "maskinstrul"

Senast December 2019 där ett Herculesplan fick för sig att testa vingar över (ej officiellt) flygförbudzonen Antarktis. Krasch boom bang, ingen haveriutredning, locket på. Här finns inget att se, passera.

https://www.theguardian.com/world/2019/dec/22/chilean-air-force-chief-says-cause-of-antarctic-plane-crash-may-never-be-known
Citera
2020-01-14, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Jag har personligen inte gjort alla mätningar, nej, men den modell som beskrivits för mig stämmer helt in på vad jag själv kan se. De förklaringar jag fått passar in i ett sammanhängande system som är mycket trovärdigt. Jag har t ex sett att månen är en sfär.

Jag tycker också att marken jag går på ser platt ut, men då vet jag att jordklotet är mycket stort och från min lilla utsiktspunkt så skulle även ett klot av den storleken se platt ut. Jag vet även att om jag befinner mig högre upp så ser jag saker som befinner sig längre bort än vad jag kan se från marknivå. Jag har sett fartyg och sol försvinna bakom horisonten.

Jag ser att horisonten aldrig är i ögonhöjd och att solen inte blir större och mindre.

Jag märker att solförmörkelser inträffar exakt på den plats och vid den tid som har beräknats.

Jag har sett stjärnhimlen från södra halvklotet och jag har upplevt hur ebb och flod korrelerar med månens rörelser.

Jag har - på en väldigt grundläggande nivå - gjort laborationer på gravitationen och bedömt att det stämmer som sägs.

Jag har efter att ha stött på plattjordare funderat kring omfattningen av den konspiration som måste föreligga för att behålla hemligheten, och den bär inte sannolikhetens prägel helt enkelt.

Det finns mer stöd för den sfäriska jorden i ett heliocentriskt system, men sammantaget hänger hela modellen ihop. Det finns inga hål i den. Din modell, som du inte ens vet hur den är saknar alla rimlighet. Det blir alldeles för många ad hoc-lösningar med projicerade solar, satelliter i ballonger, att solen läge i zenit skulle vara en myt, en bananformad jord, att antarktis är förbjudet område etc etc.
Det fetade:
- jag upplever horisonten som i mustaschhöjd
- tid och plats för förmörkelser är gammal kunskap.
- stjärnhimlen visar vad himlen gör.
- vissa platser har två och tre vattenförändrignar per dag. Månen och centrifugalkraften kan således inte påverka på dem platserna. Antyder att månen inte påverkar ebb och flod.
- gravitation såsom objekt faller till är uppenbar i övrigt vet jag inte eftersom ingen vet vad det är.

Plattjordskonspirationen möjliggörs inte med bevis, den är möjlig genom uppenbara lögner.
Jag skriver om det i den här tråden.
https://www.flashback.org/t3109832

Jag vet att plattjordskonspirationen låter helt efterbliven, det tycke jag också.
Citera
2020-01-14, 15:15
Medlem
Citat:
Är det ett medvetet val att svara luddigt?

Kan du svara på en konkret fråga?

Om du använder dom höjdgraderna som ska användas för en specifik satellit på olika platser i Europa, tex en i Rom, en i Paris, en i Malmö och en i Luleå kommer då parabolerna peka mot en och samma punkt om jorden skulle vara platt.

Låt mig gissa, du kan inte svara på min fråga för det skulle ge en indikation att jorden inte kan vara platt.
Ja, det verkar rimligt. Det är väl det som är poängen.
Citera
2020-01-14, 15:16
Medlem
Citat:
Nix. Men tänker du att en kartograf skulle kunna få fram jordens form?

Anser du att det är vanligt bland kartografer att betvivla jordens sfäriska form? Kanske vi ska fråga just en kartograf om det kan tänkas att jordens sfäriska form är en bluff?

Vad tror du att vi kommer få för svar?
Det fetade: Nej.

Och nu kommer auktoritetsargumentet.
Citera
2020-01-14, 15:17
Medlem
Citat:
Ja, en effekt av att jorden troligen är en sfär. Alltså ett evidens som du inte kan falsifiera.
Det fetade: så kan det vara.
Citera
2020-01-14, 15:19
Medlem
Citat:
Så du menar att en effekt är att ditt ansikte upplöses i intet så fort jag ser på korten där jag ser din nacke.

Intressant... i grund menar du att du kan omöjligt kan läsa detta för jag ser inte en bild av dig. Enligt sitt sätt att resonera existerar du inte överhuvudtaget.

Detta var nog det svar jag verkligen behövde läsa från dig. Nu är fortsätt diskussion med dig helt meningslöst.

Hoppas alla andra som diskuterat med dig förstår detta med.
Vet inte vad du pratar om.
Citera
2020-01-14, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Jag tror inte du skulle tro på vilka bilder jag än skulle presentera. Det bästa är att du åker själv till valfri hamn i Vänern och tittar hur det ser ut när större båtar åker iväg fram hamnen. De sjunker! Alternativt så är inte jorden platt.
Var ser du kurvan i det du beskriver?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in