Citat:
Ursprungligen postat av
hejdemokratur
Min åsikt är att människan idag är korrumperad av ondska.
Det finns bara en sanning, en lösning för människan idag - och den är spirituell. Inte materiell, inte ekonomisk, inte fysisk - den kommer inifrån, är spirituell och sann. Men jag förutsätter inte att alla tänker så, eller förväntar mig att alla tänker så. Den som haft en jobbig barndom kanske hatar livet.
Hur ska folk kunna förstå något så här svårt?
Och hungersnöd skapas ju inte av människor, det handlar ju om man förhållanden i väder, natur, resurser etc..
mvh
Problemet är väl snarare att den spirituella "lösningen" inte bakas in med några doktriner eller metoder, eftersom vi lever i en civilisation som är ganska dominerad av rationalitet, logik, statistik, information etc så behövs det också spiritualitet och spirituella metoder som inte motsätter detta.
Att sprida gamla profetior om att Jesus kommer återuppstå eller att förlita sig på att Gud kommer ordna upp saker och ting är meninglöst för det förändrar ingenting utan bara orsakar ett oansvarigt beteende där man förlitar sig på hopp och blind tro, det är inte lösningen.
Min åsikt är att det handlar inte om ondska utan det orsakas av en för stark tillgivenhet till materialism och det yttre, men samtidigt när man tacklar detta så är det också viktigt att inte negligera materialismen och det yttre och hamna i en för stark tillgivenhet till det spirituella och det inre.
Jag anser att den rätta vägen är en rationell spiritualitet, en spiritualitet som inte negligerar det fysiska och materiella utan förenar det.