2020-01-13, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejdemokratur
Min åsikt är att människan idag är korrumperad av ondska.
Det finns bara en sanning, en lösning för människan idag - och den är spirituell. Inte materiell, inte ekonomisk, inte fysisk - den kommer inifrån, är spirituell och sann.

Enligt bibeln så finns det en mening med att Gud skapade det materiella, Gud skapade jorden för att den skulle bebos:

"Så säger Herren, han som skapat himlen - han är Gud - han som format och frambragt jorden - han gav den en fast grund - han skapade den inte till att ligga tom utan gjorde den till att vara bebodd" (Jes 45:18 Bibel2000)

Citat:
Och hungersnöd skapas ju inte av människor, det handlar ju om man förhållanden i väder, natur, resurser etc..

Hungersnöd skapas ofta på grund av krig. Dessutom skulle hungersnöd inte existera om människor tog hand om varandra, mat finns i överflöd i hela världen, men människor tänker mest på sig själva:

"Det skall du veta, att i de sista dagarna blir tiden svår. Då kommer människorna att tänka bara på sig själva och på pengar" (2 Tim 3:1-2 Bibel2000)
2020-01-13, 21:45
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Min åsikt är att människan idag är korrumperad av ondska.
Det finns bara en sanning, en lösning för människan idag - och den är spirituell. Inte materiell, inte ekonomisk, inte fysisk - den kommer inifrån, är spirituell och sann. Men jag förutsätter inte att alla tänker så, eller förväntar mig att alla tänker så. Den som haft en jobbig barndom kanske hatar livet.

Hur ska folk kunna förstå något så här svårt?

Och hungersnöd skapas ju inte av människor, det handlar ju om man förhållanden i väder, natur, resurser etc..

mvh
Problemet är väl snarare att den spirituella "lösningen" inte bakas in med några doktriner eller metoder, eftersom vi lever i en civilisation som är ganska dominerad av rationalitet, logik, statistik, information etc så behövs det också spiritualitet och spirituella metoder som inte motsätter detta.

Att sprida gamla profetior om att Jesus kommer återuppstå eller att förlita sig på att Gud kommer ordna upp saker och ting är meninglöst för det förändrar ingenting utan bara orsakar ett oansvarigt beteende där man förlitar sig på hopp och blind tro, det är inte lösningen.

Min åsikt är att det handlar inte om ondska utan det orsakas av en för stark tillgivenhet till materialism och det yttre, men samtidigt när man tacklar detta så är det också viktigt att inte negligera materialismen och det yttre och hamna i en för stark tillgivenhet till det spirituella och det inre.

Jag anser att den rätta vägen är en rationell spiritualitet, en spiritualitet som inte negligerar det fysiska och materiella utan förenar det.
2020-01-13, 21:47
Medlem
Citat:
vi matas med ständiga kickar/stimulans.

Japp:

"Det skall du veta, att i de sista dagarna blir tiden svår... De älskar njutningar mer än Gud." (2 Tim 3:1,4 Bibel2000)
2020-01-13, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Problemet är väl snarare att den spirituella "lösningen" inte bakas in med några doktriner eller metoder, eftersom vi lever i en civilisation som är ganska dominerad av rationalitet, logik, statistik, information etc så behövs det också spiritualitet och spirituella metoder som inte motsätter detta.

Att sprida gamla profetior om att Jesus kommer återuppstå eller att förlita sig på att Gud kommer ordna upp saker och ting är meninglöst för det förändrar ingenting utan bara orsakar ett oansvarigt beteende där man förlitar sig på hopp och blind tro, det är inte lösningen.

Min åsikt är att det handlar inte om ondska utan det orsakas av en för stark tillgivenhet till materialism och det yttre, men samtidigt när man tacklar detta så är det också viktigt att inte negligera materialismen och det yttre och hamna i en för stark tillgivenhet till det spirituella och det inre.

Jag anser att den rätta vägen är en rationell spiritualitet, en spiritualitet som inte negligerar det fysiska och materiella utan förenar det.

låter rimligt!
2020-01-13, 21:57
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
låter rimligt!

Och tyvärr om kristendomen ska finna någon vettig plats i detta så behövs kristendomen reformeras likt den gjordes runt 1200-talet, kristendomen idag kan inte erbjuda något utan ligger å skvalpar i flera hundra år tillbaka i tiden i sina doktriner och sitt sätt att se på världen och genom detta motsätter sig större vetenskapliga upptäckter, om kristendomen inte går igenom någon form av reformation så kommer den att dö ut.
Senast redigerad av particulum1 2020-01-13 kl. 22:19.
2020-01-13, 22:13
Medlem
Kommer miljontals oskyldiga barn att dö om den här "sista tiden" blir illa?

Så här låter det:

"Nu har ni människor fått spela det här spelet - vars kryptiska regler ni inte har en aning om. Och som ni blivit inkastade i av slumpen (?)
Ni har inte fattat någonting - och nu ska ni straffas. Alla ska straffas..."?
2020-01-14, 07:16
Medlem
Analfababetens avatar
Citat:
Kommer miljontals oskyldiga barn att dö om den här "sista tiden" blir illa?

Så här låter det:

"Nu har ni människor fått spela det här spelet - vars kryptiska regler ni inte har en aning om. Och som ni blivit inkastade i av slumpen (?)
Ni har inte fattat någonting - och nu ska ni straffas. Alla ska straffas..."?
Vad är det som låter, vem säger det du sa där? Du eller någon annan?
2020-01-14, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Analfababeten
Vad är det som låter, vem säger det du sa där? Du eller någon annan?

MIN tolkning:

Profetiorna om den sista tiden i bibeln är illavarslande och varnar om lidande och död.
- för att människorna levt/lever fel.

Men har folk valt att delta i detta kryptiska spel, vars regler inte alla känner till?

Varför ska man ens leva om det som kvarstår är lidande - även för små oskyldiga barn?
Syndafloden måste ju också ha svept bort och dränkt ovetande oskyldiga barn?

Jag är här för att lära mig från de som är belästa inom kristendom, och bibeln.

Inte här för att argumentera.

Lyssnar gärna till de som är genuint införstådda med kristendom här. annars kommer jag gå till en präst.

mvh
2020-01-14, 09:31
Medlem
Analfababetens avatar
Citat:
MIN tolkning:

Lyssnar gärna till de som är genuint införstådda med kristendom här. annars kommer jag gå till en präst.

mvh
Ja samma här, Håller det för låg nivå så tröttnar jag snabbt.
Det är sen även personen som karaktär att ta hänsyn till som uttalar orden, för att tala rätt och väl om allt är inte samma sak som att leva efter sina ord. Men en bra början i alla fall.
2020-01-14, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Analfababeten
Ja samma här, Håller det för låg nivå så tröttnar jag snabbt.
Det är sen även personen som karaktär att ta hänsyn till som uttalar orden, för att tala rätt och väl om allt är inte samma sak som att leva efter sina ord. Men en bra början i alla fall.

Jag instämmer.

mvh
2020-01-14, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Vi befinner oss i sista tiden enligt bibeln så hur tolkar ni bibeln? Snälla, vill ha en seriös diskussion här med bibelkunniga troende o inte antaganden från ateister. Vill inte heller ha inlägg om muslimernas tolkning eftersom det är en annan religion.

Det finns mycket som talar för att vi är den sista generationen. Bla ser vi vad som händer i Damaskus och vi ser Ryssland-Iran-Kina koalitionen precis som bibeln förutsett, global ekonomi, monster tsunamis o katastrofer, kärnvapen som kan utrota världen, Israels bildande på en dag, jobbandet på ett fredsavtal mellan Israel o Palestina, EU, arab våren, Homosexualitet, olika smittor, apostasia o nedgång för kyrkorna, falska jesus som New Age m.m., själviskhet o festande, falska doktriner som evolutionen, media kommunikation som tv, radio m.m., droger, accepterat med occultism o Wicca, gospeln sprids till alla länder, terrorism, Islams rop att utrota Israel m.m.

Kom igen, låt höra vad ni har att säga?
Nu har det gått 7 år, vilket kanske inte är jättemycket, men är det fortfarande MYCKET som talar för ”vi är den sista generationen”? Eller är detta ännu ett i mängden av felaktiga antaganden från religion?
2020-01-14, 12:46
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1

Jag vill mena att människan inte kan lösa detta.
Allt vi kan göra, i slutändan, är att hoppas på Gud.

Vi kan inte väcka och hela, men Gud kan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in